کدخبر:1037/13980613

13 شهريور 1398

۲۷ و ۲۸ شهریورماه:
نخستين همایش ملی فناوری‌ های نوظهور در اپتیک کوانتمی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود
نخستين همایش ملی فناوری های نوظهور در اپتیک کوانتومی، ۲۷ و ۲۸ شهریورماه، به ميزباني دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

دبیر این همایش علمی، برگزاری این رویداد در دانشگاه صنعتی اصفهان را فرصتی مناسب برای رونمایی از خوشه‌ اپتیک کوانتومی اصفهان و معرفی آن به محققان کشور به منظور ارتقاء سطح فناوری اپتیک کوانتومی عنوان كرد و گفت: اپتیک کوانتومی شاخه ای از فیزیک نوین است که در آن جلوه های مختلفی از رفتار کوانتومی نور مورد بررسی قرار می گیرد.

دكتر اسماعیل عبدالحسینی، با اشاره به اين كه فناوری پیشرفته کنونی امکان تولید گسیل گرهای تک فوتونی را فراهم آورده که زیربنای پروتکل های اولیه فناوری های نوظهورمخابرات و رمزنگاری کوانتومی هستند، افزود: استفاده از فوتون ها به جای الکترون ها، در ارتباطات و مخابرات موجب ظهور فناوری فوتونیک کوانتومی شده كه در حال حاضر نيز در کنار علوم مواد و نانو، یکی از گرایش های مهم فیزیک به شمار می رود.

 وي با بيان اين كه امروزه این پدیده از لحاظ آزمایشگاهی تأیید شده است، گفت: این پدیده محور اصلی فناوری های نوظهوری مانند تصویربرداری کوانتومی، رادارهای کوانتومی و محاسبات کوانتومی قرار گرفته است.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، اندازه گیری بسیار دقیق میدان های مغناطیسی جهت استفاده در کاربردهای نظامی و مدنی را از جمله موارد استفاده از حسگرهای کوانتومی دانست و تصریح کرد: امروزه در كشور دانشمندان متعددی در حال پژوهش در زمینه های مختلف اپتیک و فناوری های کوانتومی هستند که ظرفیتی عظیم در راستای جهش در تراز علم و فناوری کشور را ایجاد کرده اند.

عبدالحسینی ترویج فعاليت هاي علمي در اين زمينه و توسعه ارتباط ميان دانش پژوهان و فناوران از طريق برگزاري نشست هاي تخصصي در اين زمينه را از مهمترين اهداف برگزاري نخستين همایش ملی فناوری‌ های نوظهور در اپتیک کوانتومی عنوان كرد و افزود: استان اصفهان یکی از قطب های اصلی فناوری های اپتیکی در کشور است و برگزاری این همایش فرصت مناسبي را برای شناسايي پژوهش های دانشگاهی و ارتقاء سطح فناوری اين مراكز فراهم مي آورد.

گفتني است: علاقمندان براي کسب اطلاعات بیشتر و حضور در اين همايش، مي توانند به نشانی https://qsm.iut.ac.ir/quantum-optics مراجعه نمايند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.