کدخبر:1441/13971117

17 بهمن 1397

در آئینی باشکوه و با حضور اعضای هیئت علمی:
تجلیل از پژوهشگران، فناوران و مدرسان برگزیده دانشگاه صنعتی اصفهان+گزارش تصويري
جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و مدرسان برگزیده دانشگاه صنعتی اصفهان، عصر روز گذشته با حضور اعضای هیئت علمی این دانشگاه در تالار شهید فتوحی برگزار شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در اين مراسم، با تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که استادان دانشگاه تمامی تلاش خود را برای محقق شدن آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی که در قالب استقلال، آزادی و عدالت پایه‌ریزی شده است به کار ببرند.

شناسايي ابرچالش‌هاي منطقه‌اي و ملي و ارائه ابرطرح‌ها / انتخاب 16 پروژه مشترك با سوئيس

دكتر سيد محمود مدرس هاشمي به مرور بخش هایی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و بررسی مسائل پژوهش و فناوری این دانشگاه پرداخت وگفت: دانشگاه صنعتی اصفهان براي دستيابي به مرجعيت علمي‌ و فناوري در آسيا، فعاليت هايي همچون تقويت نظريه‌پردازي و نوآوري در مرزهاي علم و دانش، حضور مؤثر در عرصه‌هاي بين‌المللي، افزايش بهره‌مندي از استادان، پژوهشگران و دانشجويان برجسته و كارآمد و همچنين تسهيل، تقويت و گسترش همكاري‌ها و تعاملات دوسويه‌ منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي را دنبال مي كند.

وي افزود: بررسي امکان پذيري ارتباط بين‌المللي ساختارهاي پژوهشي دانشگاه با مراکز يا شرکت هاي تحقيقاتي معتبر بين‌المللي، راه‌اندازي مدرسه اشتغال، ثبت برند ويژه دانشگاه و توسعه رويدادهاي کارآفريني، شناسايي ابرچالش هاي منطقه اي و ملي و ارائه ابرطرح‌ها، توسعه کتابخانه ديجيتال و همچنين جذب گرنت هاي بين المللي در زمينه فناوري و تأمين تجهيزات آزمايشگاهي پژوهشي با توجه به استانداردهاي روز دنيا از جمله اقدامات پيش بيني شده مرتبط با پژوهش و فناوري در این دانشگاه مي باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بيان اين كه در حال حاضر دانشجویان رشته‌های مختلف اين دانشگاه می‌توانند با مباحث کارآفرینی آشنا شوند، ادامه داد: دانشجويان از اين طريق با مسائل گوناگون اين حوزه شامل موضوعات مالی، حقوقی، بیمه اي، تأسیس شرکت و فنون مذاکره آشنا شده و همگرایی مربوطه را دریافت مي کنند.

وي با بيان اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف كلان برنامه راهبردي دانشگاه؛ به تشكيل هفت كميته اجرايي از جمله كميته تحول در پژوهش و فناوري اشاره كرد و گفت: بازنگری و اصلاح برخي آئین نامه ها، تأمين بخشي از تجهيزات پژوهشي مورد نياز به مبلغ 20 ميليارد تومان، تفاهم نامه با بنیاد امور نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران جهت پسا دکتری، افزايش ميزان پژوهانه اعضاي هيئت علمي و برقراري دسترسي به پايگاه هاي اطلاعاتي بخشي از اقدامات انجام شده در سال هاي 1392 تا 1396 در اين زمينه بوده است.

مدرس هاشمی تشکيل گروه هاي صنعت محور، استقرار در شرکت شهرک های صنعتی و اتاق بازرگانی، مكانيزه نمودن بسياري از روندهاي حوزه، تأسیس مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری، راه اندازي مرکز نوآوري دانشگاه با ظرفيت 22 واحد فناور با همكاري معاونت علمي رياست جمهور، تدوين، تصويب و ابلاغ آيين نامه فعاليت اعضاي هيئت علمي در شرکت هاي دانش بنيان و جلب حمايت شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان در مركز نوآوري و مركز رشد دانشگاه را از ديگر فعاليت ها بیان كرد.

وی در ادامه به بيان اقدامات انجام شده پژوهش و فناوري در قالب طرح تحول از سال گذشته تاكنون پرداخت و تصریح کرد: تدوين آيين نامه حمايت از سرآمدان دانشگاه در حوزه‌هاي پژوهشي، نوآوري و فناوري، تدوين آيين نامه حمايت از فعاليت هاي سرآمد دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوري، حمايت از پارساهاي با قابليت تجاري سازي (طرح پارساتك)، استقرار نظام تعامل با شركت‌هاي دانش‌بنيان اعضاي هيئت علمي و راه اندازي مدرسه کارآفرینی (اشتغال) از جمله اين اقدامات است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان شناسايي ابرچالش‌هاي منطقه‌اي و ملي و ارائه ابرطرح‌ها، تبديل پژوهشكده فولاد به نوع سوم و تدوين و امضاي برنامه پنج ساله اين پژوهشكده به مبلغ 110 ميليارد تومان را از ديگر اقدامات در اين زمينه برشمرد و افزود: پژوهشكده آب و فاضلاب به عنوان اتاق فكر كميته سازگاري با كم آبي استان فعال شده و پهناي باند دانشگاه نيز با رشد هفت و نیم برابري در 4 سال گذشته به 750 MBPS افزايش پيدا كرده است.

مدرس هاشمی به فعاليت هاي انجام شده در مسير تحول روابط بين الملل نيز اشاره كرد و گفت: ارتقاء دفتر همكاري هاي بين المللي به مديريت روابط بين الملل زير نظر رياست دانشگاه، تبادل استاد و دانشجو با كشورهاي مختلف بوي‍ژه سوئيس، ارتباط با سِرن به عنوان يكي از مؤسسات پژوهشي برجسته در دنيا و تلاش جهت عضويت در آن، ارتباط مؤثر با مؤسسات بين المللي معتبر مانند  ICRANET ،  ICTP ،  CAS و اعزام 53 نفر از اعضاي هيئت علمي به فرصت مطالعاتي كوتاه مدت تابستانه از جمله اين فعاليت ها می باشد.

وی به هماهنگي انتخاب 16 پروژه مشترك با سوئيس از ميان 180 طرح و آغاز اجراي دو پروژه از دانشگاه صنعتي اصفهان اشاره كرد و افزود: محوريت استقرار ايستگاه تحقيقاتي اكولوژيك بياباني با همكاري آكادمي علوم چين در دانشگاه و چهار نقطه ديگر كشور، اعزام 24 نفر از دانشجويان به دوره كوتاه مدت (3ماهه كارشناسي و 6 ماهه ارشد) در كشور ايتاليا و تلاش جهت جذب گرنت‌های بین‌المللی در زمینه پژوهش و فناوری از طريق ساختارهای بین‌المللی از ديگر اقدامات در مسير تحول روابط بين الملل دانشگاه بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام انتشار 1530 مقاله  ISIدر سال 2017 ميلادي توسط محققان این دانشگاه، به رشد ارجاعات مقالات اين دانشگاه اشاره كرد وگفت: خوشبختانه شاخص h (h-Index) کل دانشگاه در حال حاضر  112 است و متوسط ارجاعات به هر مقاله دانشگاه نيز حدود 10 ارجاع مي باشد.

پژوهش هاي بنيادي، كاربردي، منجر به حل مسئله بر اساس دانش روز دنيا و یا بر اساس نوآوري، چهار رسالت دانشگاه

مدرس هاشمی، با ابراز خرسندي از کمترین تعداد مقالات نامعتبر اين دانشگاه درکشور،  بالاترین درصد رشد مقالات با کیفیت (Q1) در کشور را نشان دهنده کيفيت پژوهش در اين دانشگاه عنوان كرد و افزود: در سال 1397 تعداد 129 قرارداد صنعتی با مبلغ 26 ميليارد تومان منعقد شده است.

وي همچنين به دستاوردهاي حوزه نوآوري و فناوري دانشگاه اشاره كرد و گفت: در يك سال و نيم اخير 40 رویداد کارآفرینی یک روزه و 15 رویداد کارآفرینی طولانی برگزار شده و 28 تیم‌ فناور نيز پذیرش شده و900 میلیون تومان نيز به عنوان گرنت فناوری هزينه شده است. 

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد پایان‌نامه‌های حمایت شده طرح جوانه را 25 پايان نامه به مبلغ 130 میلیون تومان با همكاري شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان عنوان كرد و افزود: تعداد 20 فناوری ثبت شده در کمیته مالکیت فکری داشته ايم و در سال‌های 93 تا 95 مبلغ 550 میلیون تومان به عنوان جایزه تجاری‌سازی فناوری پرداخت شده و مبلغ جایزه در حال بررسی سال‌های 94 تا 96 نيز 750 میلیون تومان مي باشد.

وی با تأكيد بر اين كه دانشگاه محل كشف حقيقت است، گفت: پژوهش هاي بنيادي، پژوهش هاي كاربردي، پژوهش هاي منجر به حل مسئله بر اساس دانش روز دنيا و پژوهش هاي منجر به حل مسئله بر اساس نوآوري، چهار رسالت دانشگاه در حوزه پژوهش محسوب مي شوند.

مدرس هاشمی تلاش كم نظير و از خودگذشتگي دانشگاهيان بويژه اعضاي هيئت علمي را موجب وضعيت خوب پژوهشي دانشگاه صنعتی اصفهان دانست و افزود: امروز كشور و دانشگاه روزهاي سختي را پشت سر مي گذارد كه بايد با درايت، تدبير، همفكري، همدلي و همكاري اين روزهاي سخت را با كمترين خسارت پشت سر بگذاريم.

دستاوردهای ارزنده اعضای هیئت علمی به رغم مشکلات سخت اقتصادی

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه صنعتي اصفهان نیز در این مراسم با عذرخواهي از اعضاي هيئت علمي این دانشگاه به دلیل كمبودها و محدوديت ها در حوزه پژوهش مانند پژوهانه و فرصت مطالعاتي، شرايط دانشگاه در اين زمينه را متأثر از شرايط سخت اقتصادي كشور عنوان كرد.

دكتر محمدجواد اميدي با تقدير از تلاش اعضاي هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، افزود: عليرغم تمام اين مشكلات شاهد توانمندي ها و دستاورهاي خوب پژوهشي در اين دانشگاه هستيم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور انتخاب پژوهشگران، فناوران و مدرسان برگزیده دانشگاه صنعتی اصفهان برای این جشنواره، تصریح کرد: سعي نمودیم تا حوزه هاي مختلف پژوهشي مانند انتشارات، فناوران، پژوهشكده ها و ... را در اين دوره پوشش دهيم.

تأکید بر بهره گیری از دانشگاهیان در استانداری اصفهان/ سالانه 70 میلیارد تومان صرف پایان‌نامه‌ها در استان اصفهان می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نيز در اين مراسم، چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را فرصتی مناسب برای نقد و بررسی نقطه ضعف ها دانست وگفت: سوءمدیریت و ناکارآمدی مهم‌ترین نقاط ضعف ما در طول اين سال ها بوده است.

دکتر قاضی عسگر با ابراز خرسندي از تصميم دانشگاه صنعتي اصفهان مبني بر ایجاد گروه مدیریت و اقتصاد در دانشکده صنایع اين دانشگاه، افزود: متاسفانه در کشور شاهد عدم استفاده از استراتژیست‌ها و آینده‌پژوهان در حوزه‌های مختلف بوده ايم و لازم است این آینده‌پژوهان را شناسایی نموده و از آن ها استفاده كنيم.

وي با تأكيد بر لزوم استفاده از مشاوران خارجی در بخش هاي مختلف، توسعه بی‌برنامه و بی‌رویه آموزش عالی در سال‌های گذشته را يكي از مشكلات اين حوزه عنوان كرد و گقت: سالانه 70 میلیارد تومان صرف پایان‌نامه‌ها در استان اصفهان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارايه گزارشي از فعاليت هاي استانداري پرداخت و گفت: خوشبختانه بودجه‌های پژوهشی يك درصد تجمیع شده است تا به چند پروژه پژوهشی شاخص كه نتایج ملموسی به دنبال داشته باشد اختصاص یابد.

قاضی عسگر با تأكيد بر اين كه دانشگاه باید نقش خود را در حل مسائل استان اصفهان مشخص نماید؛ موضوع آب را يكي از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه کاری در استانداری اصفهان دانست و افزود:  در حوزه فناوری‌های نوین نيز فعالیت‌های خوبی در حال انجام است و جمع‌آوری و تبدیل دی‌اکسید کربن به ترکیبات با ارزش نيز در دستور کار قرار دارد.

وي با اشاره به اين كه در صدد تولید درخت‌های مصنوعی برای جذب دی‌اکسید کربن و تبدیل به آب و اکسیژن هستیم، گفت: توسعه گردشگری و صنایع دستی، صادرات محصولات هنری، اشتغال و رفع موانع تولید، حذف بروکراسی و بررسی علمی سیستم برای مبارزه با فساد سیستماتیک اداری از جمله فعالیت‌های استانداری اصفهان مي باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، با اعلام آمادگي استانداري مبني بر پذیرش نقد و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان، گفت: براي تحقق تمامی اين موارد نیازمند همکاری دانشگاهیان هستيم.

در این آئین از پژوهشگران، فناوران و مدرسان برگزیده دانشگاه صنعتی اصفهان شامل، استادان نمونه کشوری، پژوهشگران و فناوران برتر استان، پژوهشگران و مدرسان برگزیده دانشگاه، استادان شاخص و برگزیده جشنواره های ملی، پژوهشکده های برگزیده، فعالان عرصه بین الملل، فناوران و کارآفرینان برگزیده، برگزیدگان حوزه نشر و دبیران همایش های برگزار شده طی 5 سال گذشته تجلیل بعمل آمد.

گزارش تصويري

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.