کدخبر:1605/13971109

9 بهمن 1397

با حضور معاون فرهنگی وزارت عتف:
آغازگردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی كشور در دانشگاه صنعتی اصفهان+گزارش تلويزيوني
شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی كشور با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، صبح امروز در دانشگاه صنعتي اصفهان آغاز به كار كرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هدف از برگزاري اين گردهمايي را بررسی مسائل و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عنوان كرد وگفت: مدیران و کارشناسان فرهنگی به صورت سالیانه در یکی از دانشگاه‌های کشور گرد هم مي آيند و با ارائه تحلیلی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها، راهکارها و سیاست‌های رونق بخشي بيشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را بررسي مي نمايند.

دکتر غلامرضا غفاری با اشاره به نقش اين گونه هم انديشي ها براي فراهم‌سازی فضای مطلوب‌تر و مناسب‌تر جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، افزود: مطرح شدن تجربیات مدیران فرهنگی و ایجاد تعامل بیشتر در این زمینه می‌تواند زمینه مناسب‌تری را برای فعالیت‌های آینده ايجاد نماید.

وي با تأكيد بر اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در بدنه جامعه، تصریح کرد: بررسی مسائل ومشکلات معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی براي کاهش آسیب‌هاي اين حوزه، از جمله مهم ترین بخش های این گردهمایی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنين با بيان فعالیت‌های چشمگیر دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی، به تأثیرگذاری این پروژه‌ها در حل مسائل و مشکلات جامعه اشاره کرد و افزود: مجموعه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعي دانشگاه صنعتی اصفهان و تشکل‌های دانشجویی اين دانشگاه بسيار چشمگیر و قابل تقدير است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با تبریک ایام‌الله دهه فجر و فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: اگرچه آغاز کار این دانشگاه مربوط به زمان قبل از انقلاب است، اما مسیر رشد و پیشرفت دانشگاه صنعتي اصفهان در دوران پس از انقلاب طی شده است.

دكتر سيدمحمود مدرس هاشمي با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی اصفهان در میان دانشگاه‌های برتر کشور، دانشگاه‌های منطقه و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، افزود: مي توان اين دانشگاه را مولود شایسته انقلاب اسلامی قلمداد کرد كه با پایه گذاری بسیار خوب و برنامه‌ریزی مناسب در طراحي اوليه، مسير رشد، توسعه و پیشرفت را به خوبي دنبال نموده است.

وي با اشاره به چشم‌انداز دانشگاه صنعتی اصفهان در افق 1404، گفت: بر اين اساس دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاهي است با فضای علمی و فرهنگی پویا و باکیفیت كه بايد سه ویژگی "مرجعیت علمی و فناوری در آسيا"، "سرآمد در تربیت دانش‌آموختگاني توانمند درتراز جهانی" و "اخلاق‌مدار و نقش‌آفرین در توسعه کشور و تأثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود" را داشته باشد.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با تأكيد بر اين كه نگاه فرهنگی، به مفهوم فرهنگ خاص و فعالیت‌های فوق برنامه نيست،  افزود: نگاه فرهنگي يك نگاه عام و تأثیرگذار در همه شئون دانشگاه است.

مدرس هاشمي با انتقاد از پايه گذاري و تدوين آيين نامه هاي دانشگاهي بدون توجه به نگرش‌های فرهنگی، به تأثیر اين روال ها و آیین‌نامه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی آینده اشاره كرد و گفت: متاسفانه اساس تدوین آیین‌نامه، عدم اعتماد به دانشجو بوده و هست و لازم است در حوزه فرهنگ به فعاليت هاي دانشجويي اعتماد بيشتري داشته باشيم.

وي، اعتمادسازی، وفای به عهد و تعهد کاری را از جمله مباحث مهمي عنوان كرد كه در طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال مي شود.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با تأكيد بر اين كه روح آیین نامه‌ها باید مبتنی بر فرهنگ باشد، تصریح کرد: تغییر نگرش سخت‌ترین کار در یک دانشگاه است و تغییر روال ها بسیار طول می‌کشد اما با ايستادگي و تلاش بايد در اين مسير حركت كرد.

مدرس هاشمي، با بيان اين كه دانشگاه صرفاً محل ارائه آموزش یک تخصص خاص برای دانشجویان نيست؛ دانشگاه را محل شکوفایی استعدادهای انسان دانست و افزود: اگر این نگرش را دنبال کنیم باید در بسیاری از روال ها بازنگری نماييم.

وي با اشاره به مشکلات مبانی تفکری و رفتارهای انسانی در جامعه؛ دانشگاه‌های کشور و نخبگان را از مهم‌ترین متولیان مبانی تفکری و اخلاق در جامعه دانست و افزود: نیازمند این هستیم که با تلاش بسیار زیاد مبانی تمدن ایرانی اسلامی را محقق نماییم.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با تأكيد بر نقش پررنگ دانشگاه‌های کشور در این زمینه، بسترسازی و میدان دادن به تفکر، آزادی اندیشه و تضارب آرا برای پر کردن خلأ تفکری در جامعه را وظیفه دانشگاه دانست و افزود: این دیدگاهي است که در چندسال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال نموده ايم. 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نيز در این آئین هدف از برگزاری این گردهمایی را به اشتراک گذاشتن تجربیات و مسائل گوناگون مدیران فرهنگی عنوان کرد وگفت: با توجه به نقش بسيار مهم مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها، بايد با ایجاد فضای گفت‌وگو و رقابت برای دانشجویان، ذوق، اندیشه و مهارت افراد را به ميدان آورد و استعداد آن ها را شكوفا نمود.

دکتر سید مهران نحوی با تأكيد بر اين كه اعتماد يك ركن اساسی در فعاليت هاي فرهنگی محسوب می‌شود، افزود:  به میدان آمدن ذوق و هنر و اندیشه موجب اجتماعی سازی و استقبال از فضای اجتماعی، خواهد شد.

وي با بيان اين كه باید با حفظ کرامت افراد، آزادی، عدالت، گفت‌وگو و رسمیت دادن موجب به میدان آمدن اندیشه شویم، افزود: مجموعه اين فعاليت ها باعث به‌وجودآمدن سرمایه اجتماعی و اعتماد در دانشگاه‌ها می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، وظيفه مدیران فرهنگی را به میدان آوردن اين استعدادها دانست و تصریح کرد: نقش ما، ایجاد محیطی است که مخاطب با احساس کرامت، آزادی و عدالت بتواند فعاليت نمايد.

گفتني است: شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، با برنامه هاي جلسات سخنرانی‌، کارگاه‌ها و نشست‌های مشترک در ارتباط با موضوعاتي همچون دانشگاه اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی در دانشگاه، به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

گزارش تلويزيوني

گزارش ويدئويي

گزارش تصويري 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.