کدخبر:1448/13971019

19 دی 1397

با حضور معاون آموزشی وزیر علوم:
نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 6 کشور دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 6 کشور با حضور معاون آموزشی وزیر علوم و رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دراین نشست با بیان این که وضعیت غیرقابل قبول رشد کمی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست اندرکاران را به خود معطوف داشته است گفت: این رشد غیرمنطقی سبب شده که امروز در اکثر مناطق و شهرهای کوچک، مراکزی وابسته به وزارت علوم تشکیل شود و به ارائه خدمات با کیفیت بسیار پایین بپردازند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر افزود: از سال 1393 مهار رشد کمی مراکز آموزش عالی به عنوان یک پروژه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که به رغم فشارهای بسیار زیاد، از توسعه بی رویه و رشد کمی غیرمنطقی مراکز آموزش عالی جلوگیری شد.

وی کیفی سازی را گام بعدی در راستای ارتقاء آموزش عالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سه شعار محوری کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامه های این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمی تاحد بسیار زیادی مهار شد اما در ارتقاء کیفی نیاز به فعالیت های فراوان داریم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیریت منطقه ای را ازجمله کلیدواژه های اصلی آمایش آموزش عالی کشور دانست و افزود: بر این اساس لازم است نظام تصمیم سازی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متمرکز شده و دانشگاه های مطرح و بزرگ منطقه ای با محوریت در این تصمیم سازی، خرد جمعی و همفکری دیگر مراکز را به سمت تصمیم گیری در ستاد هدایت نمایند.

شریعتی نیاسر با اشاره به مأموریت گرایی به عنوان دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور تصریح کرد: برنامه محوری از رموز موفقیت فردی و اجتماعی همه انسان ها است و بنابراین لازم است مدیران بخش های مختلف آموزش عالی ضمن تعیین مأموریت مجموعه تحت مدیریت خود، آن بخش را صرفاً در راستای اهداف و مأموریت های تعریف شده هدایت نمایند.

وی اضافه کرد: با توجه به کثرت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور، ضروری است اهداف و زمینه مأموریت دانشگاه ها مشخص و مراکز آموزش عالی منطبق بر زمینه تعریف شده برای فعالیت خود و نیز رده های تعیین شده برای جذب دانشجو حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ضروری است تا در راستای این مأموریت گرایی رشته ها ی دانشگاهی بازتعریف و رشته هایی که در راستای برنامه های دانشگاه ها نیستند حذف شوند.

شریعتی نیاسر،ساماندهی و متمرکز کردن ظرفیت های آموزش عالی را دیگر کلید واژه مهم آمایش آموزش عالی کشور دانست وگفت: ضروری است تا با یک برنامه منسجم نظام های متفرقه و پراکنده دانشگاهی یکپارچه شده و از ظرفیت های آن ها به نحو مطلوب استفاده گردد.

وی ادامه داد:  قائل به این هستم که کنکور بصورت متمرکز در همه سطوح حذف شود اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که تا امسال بیش از 85 درصد داوطلبان برمبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه می روند، افزود: 25 اسفندماه سال جاری رشته محل هایی که کنکور آن ها حذف می شود معرفی و در سال 98 صرفاً درصد کمی از رشته محل های پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت.

شریعتی نیاسر در پایان تصریح کرد: پیش بینی می شود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانواده ها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشته ها در سال های بعد فراهم گردد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ابتدای این نشست با اشاره به افتخارات کم نظیر آموزش عالی کشور در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، این دستاوردها را حاصل تلاش ها وخدمات اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانشگاهیان عنوان کرد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: افتخارات کسب شده در سایر حوزه های غیر از آموزش عالی همچون صنعت هسته ای، صنایع دفاعی و صنایع مختلف تولیدی نیز مرهون تلاش های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تربیت دانش آموختگان توانمند به منظور تأثیرگذاری در این عرصه ها است.

وی با اشاره به جایگاه مناسب کشور در حوزه آموزش، این دستاورد را برگرفته از تلاش های مدیران این عرصه دانست و افزود: پس از تهران، دانشگاه های منطقه شش کشور درکنار دانشگاه های بزرگ و تأثیرگذار این منطقه، از جمله مراکز آموزش عالی پرظرفیت، توانمند و پرتلاش در کشور هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: مباحث آمایش آموزش عالی ومأموریت گرایی، تعیین و افزایش اختیارات داننشگاه ها در سطوح مختلف و امکانات، تجهیزات و بودجه از جمله موضوعات مهم آموزش عالی کشور است که به رغم فعالیت مناسب این دانشگاه ها بر کیفیت دانشگاه ها و خروجی آن ها اثر گذاشته و لازم است دراین خصوص تمهیدات لازم پیش بینی گردد.

مدرس هاشمی ابراز امیدواری کرد که با تلاش های معاونت آموزشی و دیگر بخش های وزارت علوم، زمینه حل این مشکلات فراهم گردد.

گفتنی است: نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه 6 کشور با حضور معاون آموزشی وزیر علوم و رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و معاونان آموزشی دانشگاه و مراکز آموزش عالی این منطقه صبح امروز در در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.