کدخبر:0953/13961004

4 دی 1396

به همت محققان دانشکده برق و کامپیوتر:
طراحی و اجرای نرم افزاری یک شبکه مخابراتی سلولار نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش ویدئویی
به همت محققان دانشکده برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، شبکه مخابراتی سلولار نسل چهارم بصورت نرم افزاری در این دانشگاه طراحی و پیاده سازی شد.

این طرح در قالب همکاری مشترک دکتر محمدجواد امیدی و دکتر محمدحسین منشئی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دکتر محمدرضا حیدرپور، محقق پسادکتری این دانشگاه به انجام رسید.

عضو هیأت علمی دانشکده برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به پیچیدگی شبکه های مخابرات سلولار، آنتن ایستگاه های مخابراتی بر روی دکل هاو یا بام ساختمان ها را تنها اجزاء قابل رؤیت این شبکه ها عنوان کرد و گفت: این شبکه ها مسئولیت برقراری ارتباط رادیویی با دستگاه های تلفن همراه را بر عهده دارند.

دکتر محمد حسین منشئی، شبکه هسته بعنوان بخش پنهان این سیستم ها را شبکه ای شامل انبوهی از تجهیزات الکترونیکی از قبیل پایگاه های داده و سوییچ های الکترونیکی بیان کرد و ادامه داد: احراز اصالت کاربران، مدیریت حرکت تلفن های همراه و تضمین ارائه با کیفیت سرویس و شارژ کاربران بر مبنای میزان استفاده آن ها از خدمات، از وظایف شبکه هسته به شمار می رود.

وی افزود: شبکه هسته به طور معمول با بهره گیری از فیبرهای نوری که در زمین حفر شده اند با شبکه دسترسی (ایستگاه های مخابراتی) در ارتباط است و بسته های دیجیتالی که باید به کاربران داده و یا از آن ها گرفته شود توسط این فیبرهای نوری بین شبکه دسترسی و شبکه هسته مبادله می شوند.

معاون مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: در این دانشگاه اخیراً طرحی با نام (IUT-LTE) انجام شده که تمام اجزای یک شبکه مخابراتی سلولار نسل چهارم LTE شامل شبکه دسترسی و شبکه هسته به صورت نرم افزاری پیاده سازی شده است.

وی افزود: در کنار جنبه آموزشی این دستاورد، نحوه اجرای  IUT-LTE که مبتنی بر استفاده از نرم افزار به جای سخت افزار است قابل توجه و اهمیت است. چراکه پیاده سازی نرم افزاری قسمت های مختلف شبکه باعث می شود که بتوان شبکه را به سمت افق های نسل پنچم سوق داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فناوری رادیو نرم افزاری (software defined radio) بعنوان مبنای اجرای این طرح، بیان کرد: آنچه که به طور مرسوم توسط سخت افزارهای خاص انجام می شود و فناوری آن در انحصار شرکت های بزرگ مخابراتی است در این شبکه وتوسط یک برد رادیو نرم افزاری از طریق یک کابل USB3 که به یک رایانه شخصی متصل شده است انجام وپردازش های لازم جهت به دست آوردن شکل مناسب برای سیگنال های ارسالی و یا بازیابی اطلاعات از روی سیگنال های دریافتی انجام می گیرد.

وی با بیان این که در حوزه مخابرات سلولار با توجه به این که قرار است نسل پنجم مخابرات نرم افزاری باشد، فعالیت های گسترده ای در راستای تولید منابع متن باز(open source) برای قسمت های مختلف شبکه انجام شده است، تصریح کرد: در طرح IUT-LTE به استثنای برد رادیو نرم افزاری، سایر قسمت های شبکه به صورت نرم افزاری و با استفاده از منابع متن باز موجود محقق شده اند.

منشئی به نتایج ارزشمند انجام این طرح به منظور بهره گیری در بخش های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: از نتایج خاص این پروژه، بهره برداری از آن در محیط های آکادمیک به منظور برپایی آزمایشگاه های مخابرات سلولی با هدف آموزش نیروهای متخصص و نیز در شرکت های خصوصی که خواستار ایجاد یک شبکه مخابراتی درون سازمانی با استاندارد نسل چهارم هستند، می توان اشاره کرد.

وی در پایان اضافه کرد: کمک به خودکفایی شرکت های مخابراتی جهت بومی سازی تمام و یا قسمت هایی از شبکه های مخابرات سلولی و نیز امکان ورود به فناوری های مربوط به نسل پنجم با توجه به پیاده سازی نرم افزاری شبکه و در نتیجه باز بودن راه برای مجازی سازی و برخورداری از رایانش ابری، از دیگر نتایج ارزشمند طرح شبکه مخابراتی سلولار نسل چهارم اجراء شده در دانشگاه صنعتی اصفهان است.

گزارش تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.