کدخبر:1512/13960920

20 آذر 1396

به مناسبت روز جهانی خاک:
همایش گرامیداشت روزجهانی خاک دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
همایش گرامیداشت روزجهانی خاک با حضور اساتید، دانشجویان و مسئولان، صبح امروز در دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

نایب رئیس انجمن علوم خاک ایران در این مراسم، با تأکید بر اهمیت خاک بعنوان یک عنصر اساسی و تأثیرگذار در زندگی تمامی انسان‌ها، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع از سال 2012 تاکنون، 5 دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده و علاوه بر این، سال 2015 تا 2024 میلادی نیز بعنوان دهه خاک تعیین شده است.

دکتر محمد علی حاج عباسی با اشاره به قابل مشاهده بودن کمبود آب و آلودگی هوا؛ خاک را نعمتی دانست که متأسفانه تخریب و نابودی آن دیده نمی‌شود، در حالی که خاک با موضوعات مهمی همچون آب، هوا، غذا و بسیاری دیگر از مسائل زندگی انسان‌ها در ارتباط مستقیم قرار دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان مدیریت‌های ناصحیح و عدم مدیریت را موجب از بین رفتن خاک دانست و با بیان کمبود خاک سالم برای کشاورزی درکشورگفت: در کشور ایران تنها 9 درصد خاک سالم و مناسب برای کشاورزی وجود دارد و این امر به خوبی بیانگر اهمیت حفظ و حراست از خاک است.

وی با تأکید بر این که خاک یک مسئله جهانی محسوب می‌شود، افزود: تخریب فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک را باید به صورت کلی و بین‌المللی حل نمود.

نایب رئیس انجمن علوم خاک ایران، "حمایت از زیست‌محیطی منابع خاک" ، "تشویق سرمایه گذاری، همکاری فنی، سیاست، آموزش، آگاهی وگسترش درخاک" و "ترویج تحقیق و توسعه هدفمند خاک با تمرکز بر شکاف‌ها ، اولویت‌ها و همکاری براساس اقدامات مرتبط با تولید، محیط زیست و اجتماعی" را مهم‌ترین مأموریت ها در این عرصه عنوان کرد و افزود: "کمیت و کیفیت بخشی به داده‌های خاک و اطلاعات مربوطه" و " هماهنگی روش‌ها ، اندازه‌گیری‌ها و شاخص‌های مدیریت پایدار" از دیگر مأموریت‌های مهم برای حفاظت از منابع خاک محسوب می‌شود.

حاج عباسی، بر فرهنگ‌سازی در این زمینه، همکاری و تعاون همه دغدغه‌مندان خاک، محققان، برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، مجریان و کاربران این عرصه به منظور حل چالش های موجود تأکید کرد.

در ادامه این همایش اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان طی سخنرانی‌های علمی به بررسی موضوع آلودگی خاک و هزینه پاک‌سازی آن پرداختند.

گفتنی است: همایش گرامیداشت روز جهانی خاک با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و انجمن علوم خاک ایران در این دانشگاه برگزار شد.

گزارش ویدئویی...

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.