کدخبر:1052/13960905

5 آذر 1396

در شانزدهمین گردهمایی:
اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور با حضور وزیرعلوم دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود
شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور، پنجشنبه هفته جاری و با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام خبر فوق گفت: این نشست ها که با هدف تبادل نظر درخصوص مسائل کلان آموزش عالی، راه‌حل‌های رفع مشکلات این دانشگاه‌ها و کمک به وزارت علوم برای تدوین آیین نامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برگزار می شود، مقارن با چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برای دومین بار در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی با اشاره به نحوه شکل گیری اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور، افزود: وجود مسائل و مشکلات مشترک میان دانشگاه های بزرگ و برتر کشور و لزوم تبادل تجربیات در حوزه های مختلف، دانشگاه صنعتی اصفهان را برآن داشت تا در سال 1393 نسبت به تشکیل چنین اجلاسی مبادرت ورزد.

وی اضافه کرد: به دنبال این ایده، در دی ماه سال 1393 از رؤسای 11 دانشگاه دعوت کردیم تا با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان به تبادل دیدگاه ها و تجربات خود بپردازند که حاصل این رویداد مبارک که با استقبال رؤسای این دانشگاه ها مواجه شد، شکل گیری نخستین اجلاس رؤسای دانشگاه های بزرگ و برتر کشور بود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به روند ایجاد دبیرخانه این اجلاس، افزود: در همان نشست ابتدایی، ریاست این اجلاس بر عهده دانشگاه تهران گذاشته شد و دبیرخانه دائمی اجلاس نیز در دانشگاه تهران تشکیل شد و مقرر شد حدود دو ماه یکبار جلساتی را داشته باشیم.

مدرس هاشمی ادامه داد: البته مقارن با این ابتکار دانشگاه صنعتی اصفهان و یا کمی پس از تشکیل نخستین اجلاس، وزارت علوم نیز دانشگاه‌های کشور را سطح بندی و دانشگاه‌های سطح یک کشور را معرفی کرد که بر این اساس همان 12 دانشگاه پیش بینی و دعوت شده از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه دانشگاه علامه طباطبایی جزو 13 دانشگاه سطح یک کشور شناخته شدند وبدین ترتیب پس از آن، این اجلاس با حضور 13 دانشگاه برتر کشور ادامه پیدا کرد.

وی تشکیل چنین اجلاسی را زمینه ساز ایجاد ارتباطات سازنده با وزارت علوم طی سه سال گذشته دانست و تصریح کرد: ارائه کمک های فکری و تأثیرگذاری در برخی تصمیمات مهم آموزش عالی کشور سبب شده است که خوشبختانه امروز این جمع، برای همه ارکان وزارت علوم یک جمع شناخته شده و تأثیرگذار تلقی گردد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تنوع موضوعات مورد بحث در این نشست ها، به بیان مهمترین سرفصل های مورد بررسی در شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشورپرداخت و افزود: موضوعات اساسی مانند جذب دانشجو، نحوه جذب استاد، مسائل حقوقی، مسائل پژوهشی، اعتبارات پژوهشی و مسائل مربوط به هیئت‌های امنای دانشگاه ها، از جمله این سرفصل ها خواهد بود.

مدرس هاشمی شیوه جذب اعضای هیأت علمی و اختیارات دانشگاه‌ها در این زمینه و شیوه جذب دانشجو را از موضوعات خاص مورد بررسی در این اجلاس عنوان کرد وگفت: موضوع اقتصاد آموزش عالی، بودجه و اعتبارات دانشگاه ها و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی از جمله مسائلی است که بطور مرتب روی آن ها بحث شده که با عنایت به وضعیت امسال دانشگاه ها و کمبود اعتبارات ومشکلات جدی در این خصوص، بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در این نشست گزارشی نیز از سومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های ایران و روسیه و بررسی راهکارهای تداوم این همکاری‌ها خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور، این حضور را مهم ترین ویژگی این اجلاس دانست و تصریح کرد: در نشست های قبلی، با مسئولین مختلف وزارتخانه در رده‌های گوناگون جلساتی را برگزار کرده ایم اما برای نخستین بار این اجلاس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می گردد.

مدرس هاشمی، تمایل دانشگاه صنعتی اصفهان به منظور حضور و بازدید وزیر علوم از این دانشگاه و نیز حضور ایشان در اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک را از جمله دلایل دعوت از ایشان عنوان کرد و افزود: اعلام آمادگی دانشگاه های بزرگ و برتر درجهت کمک به این وزارتخانه، درجریان قرارگرفتن وزیر علوم از موضوعات مهم مورد بررسی در این نشست ها و بهره گیری از دیدگاه ها ونقطه نظرات ایشان، از جمله اهداف حضور دکتر غلامی در اجلاس شانزدهم در دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی ابراز امیداوری کرد: شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور با حضور مؤثر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همانند نشست های قبلی این دانشگاه ها، ثمربخش و پربار باشد.

گفتنی است: شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور، پنجشنبه نهم آذرماه و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.