کدخبر:1428/911201

1 اسفند 1391

پیشرفت در ابعاد گوناگون علمی نیازمند تغییر ذهنیت ها نسبت به علوم پایه است
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دانشگاه صنعتی اصفهان:
پیشرفت در ابعاد گوناگون علمی نیازمند تغییر ذهنیت ها نسبت به علوم پایه است
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عصر روز گذشته در نشستی با عنوان "چرا علوم پایه اهمیت دارد" در دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی ابعاد گوناگون مرتبط با علوم پایه در کشور پرداخت.

پروفسور مهدی گلشنی در این نشست با تأکید بر اهمیت انکار ناپذیر علوم پایه در جهان گفت: متأسفانه این علوم در کشور ما مغفول مانده واز اهمیت لازم برخوردار نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت اسلام برای علوم پایه و دعوت قرآن به مطالعه هستی گفت: در ابتدای شکل گیری علوم جدید، دیدگاه بزرگترین دانشمندان بر مبنای بینشی الهی بوده اما در قرن بیستم استفاده از علم برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر و ارتقای تکنولوژی، این بینش الهی را تحت الشعاع قرار داد.

عضو آکادمی علوم جهان اسلام با بیان این که در حال حاضر علوم پایه بعنوان مقدمه ای برای مهندسی محسوب می شود، مشکلِ جهان اسلام را اکتفای مسلمانان به مونتاژ تکنولوژی دانست و گفت: لازم است مسئولان وشخصیت های  علمی مؤثر درکشورهای اسلامی با بازنگری در دیدگاه خود نسبت به علوم پایه روند کنونی را اصلاح نمایند.

وی با اشاره به این که علم قدیم بر خلاف دیدگاه علم جدید به طبیعت بعنوان یک آفرینش الهی نگاه می کرد گفت: علم جدید عمدتاً گرایش مادی پیدا نموده و رواج این دید ابزارگرایانه، بسیاری از دانشمندان مطرح را نیز به واکنش علیه خود برانگیخته است.

گلشنی محدود شدن دانشمندان به جزئیات علمی به واسطه تخصص گرایی فراوان در شاخه های گوناگون را سبب عدم درک صحیح از کلیات و هدف اصلی علم عنوان کرد و گفت: البته به دلیل گسترش علوم جدید چاره ای جز تخصص گرایی در حوزه های مختلف علمی نیست، اما این جزئی نگری نباید داشتن بینش وسیع در علم را تحت الشعاع قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از این که در حال حاضر تنها تعداد مقالات علمی معیار سنجش پژوهشگران، استادان و دانشمندان ایرانی محسوب می شود تأکیدکرد: لازم است قالب های متحجرانه در سنجش و ارزیابی دانشجویان تغییر نماید.

گلشنی مُدگرایی در علم را یکی از اساسی ترین مشکلات دانشگاه های کشور دانست و گفت: باید ذهنیت ها نسبت به علوم پایه تغییر کند و برای تحقق این موضوع لازم است تصمیم گیری راجع به مسایل این علوم به دانشمندان و اساتید علوم پایه سپرده شود.

وی نوآوری و مرزشکنی در علوم پایه و رفع نیازهای مادی مردم جامعه را دو مسئله مهم در این علوم بیان کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر در کشور ما به این موارد اهمیت لازم داده نمی شود و تنها با معیارهای علوم مهندسی در مورد علوم پایه قضاوت می نمایند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با مقایسه توانمندی های علمی و میزان صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران و مالزی گفت: صادرات این گونه محصولات در کشور مالزی 70 درصد است در حالی که در کشور ما تنها 3 درصد از صادرات مشتمل بر این نوع محصولات بوده و این موضوع نشان دهنده هدر رفتن بالای علم در کشور است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم در محیط علمی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید نگرش به علوم پایه را متحول کنیم.

گفتنی است این نشست دانشجویی که با پرسش وپاسخ همراه بود، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان و در تالار شهید فتوحی این دانشگاه برگزار شد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.