کدخبر:1210/921129

29 بهمن 1392

عکس العمل اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان ودیگردانشگاه های استان نسبت به آلودگی هوا + گزارش تصویری
با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی:
عکس العمل اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان ودیگردانشگاه های استان نسبت به آلودگی هوا + گزارش تصویری
گردهمایی بررسی آلودگی هوای شهر اصفهان و راه های مقابله با آن با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه های استان، عصر روز گذشته در دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در این نشست علمی تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی استان، نظرات علمی و تخصصی خود پیرامون آلودگی هوای کلان شهر اصفهان و تبعات ناشی از آن را ارائه کردند.

دکتر حسین مرادی عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با بیان این که آلودگی هوای اصفهان به عدم رعایت استانداردها برمی‌گردد افزود: اگر 10 صنعت استاندارد در کنار یکدیگر داشته باشیم، استانداردهای ما  در پرتو آن ده‌ها برابر می‌شود.

وی پدیده اینورژن را موضوعی طبیعی دانست و تصریح کرد: علی رغم طبیعی بودن، درصورتی که این پدیده طولانی شود، به جهت ازدیاد ذرات معلق در هوا نیاز به بررسی دارد.

وی با انتقاد از خرید نیروگاه به جای احداث نیروگاه های استاندارد، اضافه کرد: این اقدام نه تنها سرمایه گذاری نیست بلکه بر شدت آلودگی هوا خواهد افزود.

مرادی دانشگاه صنعتی اصفهان را از جمله بخش های در معرض این آلودگی دانست و گفت: اگر جمعیت دانشگاهیان این دانشگاه به همراه خانواده آنان در نظر گرفته شوند، بالغ بر 60 هزار نفر را تشکیل می دهند که این جامعه تاکنون اعتراضی نسبت به این موضوع نداشته اند.

روزانه 400 تن گوگرد ناشی از سوخت مازوت در هوای اصفهان منتشر می‌شود

در ادامه این نشست، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برگزاری چهار نشست میان دانشگاه صنعتی اصفهان، مسئولین پالایشگاه ودیگر صنایع به منظور بررسی آلودگی هوا افزود: روزانه 400 تن گوگرد ناشی از سوخت مازوت در هوای اصفهان منتشر می‌شود.

دکتر احمد خاتون آبادی با بیان این که آلودگی‌هوای اصفهان حالت ایستایی دارد و در برخی نقاط متمرکز می‌شود، تصریح کرد: برای رفع آلودگی هوای استان اصفهان بعنوان یکی از استان های پردرآمد برای دولت، نیاز به هزینه مبالغ بیشتری است.

وی با اشاره به زندگی علماء ودانشمندان، تاریخ پایتختی اصفهان و آب وهوای خوب آن در گذشته، از وضعیت اصفهان تا 20 سال آینده ابراز نگرانی کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: همه ما در این آلودگی‌ها سهیم هستیم و باید در قدم نخست از حضورخودروهای تک سرنشین جلوگیری به عمل آوریم.

در این نشست دیگر اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان نیز به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

آلودگی هوا عامل شیوع بیماری ام اس، مرگ و میر نوزادان، افزایش سکته قلبی و بیماری های تنفسی

در بخشی از این مراسم دکتر رویا کلیشادی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود ویتامین دی در سال های اخیر به دلیل آلودگی هوا و نرسیدن طول موج موثر نور خورشید به بدن مردم در اصفهان به شدت شایع شده که این امر عاملی برای شیوع بیماری ام اس است.

وی افزود: زایمان زودرس و به تبع آن افزایش مرگ و میر نوزادان، هزینه نگهداری قبل و بعد از تولد نوزاد و عقب ماندگی ذهنی، اختلالات ژنتیکی، افزایش سکته قلبی و بیماری های تنفسی از جمله عوارض آلودگی هوا می باشد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز در این گردهمایی با اشاره به جمعیت دو میلیون نفری و وجود 14 شهرک صنعتی در اصفهان، تعداد زیاد خودروها، بافت جمعیتی بالا و صنایع را مهمترین عوامل آلودگی هوا در شهر اصفهان عنوان کرد.

مسعود برهانی استفاده از بنزین یورو چهار، فیلتر کردن دود خروجی نیروگاه اصفهان وعدم گسترش معادن گچی در شرق اصفهان را از جمله عوامل مؤثر در کاهش آلودگی هوای این شهر عنوان کرد.

در این نشست اعضای هیأت علمی دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی استان، اطلاع رسانی رسانه ها و ودانشگاه ها و نیز اقدام مسئولین در جهت خروج صنایع از شهر اصفهان و فیلرنمودن خروجی نیروگاه ها را خواستار شدند.


همچنین جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه های استان اصفهان در نامه ای سرگشاده به رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار توجه و رسیدگی به مشکل آلودگی هوای شهر اصفهان شدند.

در این نامه خطاب به خانم معصومه ابتکار آمده است:

ناصرخسرو هزار سال پیش در وصف اصفهان نوشته است: شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید ... و در شهر جوی‌های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع ... و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و ... مردم آن جا می‌گفتند هرگز بدین شهر هشت من نان کم‌تر به یک درم کس ندیده است، و من در همه زمین پارسی‌گویان شهری نیکوتر و جامع‌تر و آبادان‌تر از اصفهان ندیدم، و گفتند اگر گندم و جو و دیگر حبوب بیست سال نهند تباه نشود ...

باید خدای را سپاس گفت که این قصه همان هزار سال پیش ثبت شد و دیگر گذر ناصرخسرویی در این روزها به دیار ما نیافتاد؛ وگرنه باید از چه می‌نوشت؟ از زاینده‌رود خشک؟ از درختانی که جامه‌ی سیاه دود بر تن کرده‌اند و از تنفس خود وامانده‌اند؛ چه رسد به آن که هوای شهر ما را تازه کنند؟ از ماشین‌دودی‌هایی که گرد سیاه سرب بر شهر می‌پاشند؟ از لحاف سیاه و سنگین آلودگی که چون بختکی بر شهر افتاده و همه را به خواب مرگ فرو می‌برد؟ از برف سرخ‌رنگی که امسال بارید و نشانمان داد چه بر ریه خود می‌دمیم؟ از مردمان ماسک‌ به‌ دهان شهر؟ از مطب‌های مملو از بیماران ریوی و تنفسی؟ از چهره‌ی کریه و مرگبار سرطان که حالا از سالمندان و بزرگ‌ترها گذشته و به کودکان معصوم این شهر پر از دود و آلودگی چنگ و دندان نشان می‌دهد؟ از هزینه‌های گزاف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج ناشی از آلودگی هوا و آسیب‌های روحی متعاقب آن؟ و یا از بالانشین‌هایی که سر کلاف درهم فاجعه زیست‌محیطی اصفهان را گم کرده‌اند؟

سال‌ها پیش آب زاینده‌رود بهانه‌ای برای رشد صنایع مختلف از قبیل ذوب‌آهن،  فولاد مبارکه،  پلی‌اکریل و پالایشگاه در اطراف اصفهان شد. صنایعی که هرکدام مایه افتخار هر ایرانی و محصولاتشان مایه رونق زندگی مردمان جای‌جای کشور پهناور ایران و از جمله اصفهان است؛ اما خشکی زاینده‌رود و آلودگی روز افزون این صنایع،  تنها و تنها نصیب مردم اصفهان شده استبنزین غیراستاندارد، خودروهای فرسوده، ضعف غیرقابل‌باور سامانه‌های حمل و نقل عمومی و البته قصه کشدار متروی شهر که خود «یکی داستان است پر آب چشم»، همگی نقش خود را در این بازی شوم و نفس‌گیر ایفا کرده‌اند. اما از همه بدتر، نیروگاه‌های برق این کلان ‌شهر مزید بر آلودگی آن شده‌اند.

در حالی که طبق اظهار نظر نماینده محترم اصفهان در مجلس شورای اسلامی قرار بوده سوخت نیروگاه‌های برق اصفهان از مازوت به گاز تغییر کند، هنوز این مهم اتفاق نیافتاده و روزانه صدها تن ذرات معلق و مسموم در ریه‌های فرزندان معصوم ما تخلیه می‌شودبرق این نیروگاه‌ها برای چیست!؟ برای کیست!؟ چراغ کدام خانه را می‌خواهد روشن کند!؟ چراغ چند خانه و شعله چند زندگی باید خاموش شود تا دلمان خوش به روشنی نیروگاه برق باشد!؟

اصفهان شهر خرازی و همت و ردانی‌پور و کاظمی و 23 هزار شهید است که عزیزترین داشته‌شان را تقدیم انقلاب کردند تا مردمشان در آسودگی و امنیت زندگی کنند. اما اکنون مردم اصفهان دارند ذره‌ذره می‌میرند و ریه‌شان انباشته از سرب و گوگرد و ذرات معلق و مسموم دیگر می‌شود. متخصصین نسبت به سونامی بیماری‌های صعب‌العلاج در اصفهان هشدار داده‌اند. شیر مادران اصفهانی آلوده شده است. آمار سرطان خون در کودکان مرز هشدار را پشت سر گذاشته است. خوش به حال پایتخت‌نشینان که پای تخت هستند و چشم همه مسؤلان نگران آن‌ها است.

شما را به خدا به داد ما برسید! راه‌حل‌های مقطعی از جمله طرح زوج و فرد و تعطیلی مکرر مهدکودک‌ها و مدارس پاسخی درخور نیست و باید طرحی نو درانداخت. اصفهان نگین انگشتری صنعت ایران است و نباید تاوان تلخ خودکفایی کشور را با آلودگی و خشک‌سالی و بیماری باز پس دهد.  هر سیاستی برای کاهش آلودگی در کل کشور به استحباب اندیشیده شود، در اصفهان از اوجب واجبات است.
 
امضاکنندگان این نامه که جمعی از استادان دانشگاه‌های استان اصفهان هستند، ضمن سپاس از دل‌نگرانی‌های مسؤلان محیط زیست و نیز حمایت از پیگیری‌های نمایندگان محترم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، درخواست تسریع در اجرای  «برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان»  و تخصیص بودجه لازم برای آن را دارند.

بازگشت هوای پاک به اصفهان از مسیر تطبیق مسؤلانه صنایع و نیروگاه‌های برق اصفهان با پروتکل‌های زیست‌محیطی، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه مترو، جایگزینی خودروهای فرسوده و استاندارد سازی بنزین می‌گذرد که همیاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت‌مردان را می‌طلبد که اکنون چشم امید مردم اصفهان به همت آن‌ها است.

امید آنکه این سوگ‌نامه انگیزه‌ای برای ترغیب بیشتر مسؤلان محترم در جهت کاهش اساسی آلودگی هوای اصفهان باشد، پیش از آن که از این هم دیرتر شود.

گزارش تصویری نشست...

دیدگاه شما

آلودگی شهر اصفهان

سلام
من نه به عنوان یک دانشجو یا حتی یک انسان دارای حقوق، بلکه به عنوان یک موجود زنده ی دارای حقوق که برای ادامه حیات به هوای پاک نیاز دارد، در مبارزه با آلودگی هوای اصفهان سهیم هستم.

Total votes: 563

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.