کدخبر:1107/920423

23 تیر 1392

طراحی و ساخت دستگاه بیورآکتور الکتروشیمیایی دردانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بار درکشور:
طراحی و ساخت دستگاه بیورآکتور الکتروشیمیایی دردانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بار درکشوردستگاه بیورآکتور الکتروشیمیایی به منظور استحصال انتخابی فلزات از منابع پیچیده معدنی در دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شد.

این دستگاه را دکتر علی احمدی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته فرآوری مواد معدنی در مدت یک سال و با حمایت معاونت پژوهشی این دانشگاه طراحی و ساخته و در سال 1391 در اداره ثبت اختراعات ومالکیت صنعتی به ثبت رسانیده است.

طراح و سازنده این دستگاه با اشاره به وجود ذخایر فراوان معدنی درکشور و اهمیت ویژه فرآوری آنها تصریح کرد: امروزه یافتن روش های نوین وکارا به منظور بازیابی و استحصال فلزات موجود در منابع معدنی سولفیدی که بخش عمده ای از منابع فلزات پایه و گرانبها را شامل می شوند، توجه ویژه صنایع معدنی و مراکز تحقیقاتی دنیا را به خود جلب کرده است.

دکتر علی احمدی افزود: دستگاه ساخته شده بر این مبنا، قادر است ضمن کنترل پارامترهای مختلف عملیاتی، در یک محیط متشکل از ماده معدنی، آب، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم ها، فلزات گوناگونی نظیر مس،کبالت، نیکل، طلا، اورانیوم و روی از مواد معدنی را به صورت انتخابی و با کارآیی بالاتر از فرآیندهای موجود در دنیا، استحصال نماید.

وی که مبتکر فرآیند بیولیچینگ الکتروشیمیایی برای نخستین بار در دنیا است تصریح کرد: این دستگاه بر مبنای فرآیند بیولیچینگ الکتروشیمیایی بعنوان یکی از نوین­ترین روش های موجود در دنیا به منظور بازیابی فلزات از منابع پیچیده معدنی طراحی و ساخته شده است.  

احمدی اضافه کرد: فرآیند مذکور با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان و با حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران در چند سال اخیر تدوین شده که تاکنون از آن 6 مقاله ISI در معتبرترین مجلات فرآوری مواد معدنی دنیا به چاپ رسیده و چهار مقاله از آن ها نیز در چند دوره بعنوان پربیننده ترین مقالات مجلات مربوطه معرفی شده اند.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که این رآکتور، با تنظیم زیرسیستم­های بیولوژیکی وشیمیایی محیط، شرایط بهینه برای انجام فرآیندهای فرآوری شیمیایی مواد معدنی نظیر بیولیچینگ، بیوفلوتاسیون، بیوجذب و بیوکواگولاسیون فراهم می نماید افزود: سیستم کنترل این دستگاه قابلیت تنظیم شش پارامتر مهم عملیاتی نظیر پتانسیل ردوکس، جریان الکتریسیته عبوری، غلظت اکسیژن، دما، pH و نرخ همزدن را دارد.

احمدی افزایش راندمان 30 درصدی در استحصال فلزات نسبت به بیورآکتورهای معمولی، مزایای سرشار زیست محیطی همچون حذف آلودگی از سوخت های فسیلی، کاهش و حذف آلودگی های گوناگون از پساب ها، فرآیندهای گوناگون شیمیایی و... ونیز ویژگی های برجسته فنی واقتصادی در مقایسه با روش های مرسوم پیرومتالورژیکی را از مهمترین مزایای بهره گیری از دستگاه بیورآکتور الکتروشیمیایی در استحصال انتخابی فلزات از منابع معدنی پیچیده عنوان کرد.

وی در پایان با اشاره به نصب و بهره برداری از این دستگاه درآزمایشگاه تازه تأسیس هیدرومتالورژی و زیست فناوری معدنی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: هم اینک از این دستگاه در بخش های مهمی از دو پروژه تحقیقات صنعتی گوگرد زدایی از زغال سنگ های طبس و نیز استحصال فلزات مس، نیکل و کبالت از جریان های میانی کارخانه فرآوری آهن گل گهر سیرجان بهره برداری می شود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.