کدخبر:1137/910504

4 مرداد 1391

با تلاش پژوهشگران پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان:
طراحی وساخت سیستم بازیابی انرژی حرارتی دودکش سامانه های گرمایشی در دانشگاه صنعتی اصفهان
محققان پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی وساخت سیستمی به منظور بازیابی واستفاده مجدد ازانرژی حرارتی دودکش سامانه های گرمایش خانگی و صنعتی شدند.

مجری این طرح و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این باره گفت: تخلیه محصولات حاصل از احتراق سامانه های گرمایشی از دودکش این سامانه ها به دلیل حرارت بالای گاز داغ خروجی، همراه با هدر رفت انرژی همراه است و این مسأله بزرگترین عامل کاهش بازده در این سامانه ها به شمار می رود.

صادق شاکری افزود: این هدر رفت انرژی باعث گردیده تا میانگین بازده سامانه های گرمایش خانگی درکشور، درحدود 65 درصد باشد که این امر ایران را در زمره کشورهای دارای بیشترین مصرف گاز در دنیا قرار داده است.

وی با بیان این که در دستگاه طراحی  شده دودکش بخاری به صورت بخشی از یک مبدل پوسته ولوله درنظرگرفته شده است تصریح کرد: با استمرار جریان هوای گرم در داخل لوله، هوای سرد توسط دمنده ای با توان 22 وات به داخل پوسته دمیده می شود.

محقق پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان محاسبات انجام شده بر روی گرمای خروجی حاصل از دودکش در دو حالت حضور و عدم حضور این دستگاه را بسیار قابل توجه بیان کرد وگفت: مقایسه این دو وضعیت نشان داد که با نصب این سیستم  می توان حدود 200 وات انرژی و معادل با 31 درصد کل گرمای تلف شده در بخاری را ازدودکش آن استحصال نمود.

وی افزود: پس از نصب این سیستم بر روی بخاری های خانگی ودر کنار شبیه سازی دینامیکی صورت گرفته، آزمایش های عملی نشان داد که ضمن افزایش ایمنی نسبت به بخاری های معمولی با توجه به سنسورهای دمایی به کار رفته در آن، بازده بخاری های خانگی به میزانی در حدود 10 درصد افزایش خواهد یافت.

‏شاکری صرفه اقتصادی مطلوب، هزینه تمام شده بسیار پائین جهت تجهیز سامانه های های گرمایشی به این سیستم ونیزامکان نصب آن بر روی انواع سامانه های گرمایشی دارای دودکش را از دیگرمزایای این سیستم عنوان کرد وافزود: انعطاف پذیری برای تمامی محیط ها از جهات گوناگون جغرافیایی، مسیر حرکت گاز های ‏احتراق، شدت های مختلف شعله سامانه گرمایشی و... سبب می شود تا گرمای گاز خروجی بر اساس حجم و درجه حرارت بخاری ونیز میزان افت فشار گازهای خروجی با استفاده از این سیستم تنظیم گردد.

دانشجوی مبتکردانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد چرخه ی هوایی اطراف بخاری و کاهش مقاومت حرارتی بین محیط اتاق و صفحات گرم بخاری را از دیگر مزیت های مهم این اختراع بیان کرد وگفت: این ویژگی ضمن کاهش چشمگیر زمان رسیدن به دمای اتاق با استفاده از گرمای سامانه حرارتی، نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی ایفا می نماید.

سیستم بازیابی انرژی حرارتی دودکش سامانه های گرمایشی که به عنوان یکی از طرح های ایده محور سال گذشته پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شده، به شماره 390100930 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

گفتنی است:پژوهشکده دانشجویی شهيد اعتباري دانشگاه صنعتي اصفهان با هدف فراهم نمودن فرصت مدیریت در انجام پروژه های کاربردی و صنعتی برای دانشجویان، هدفمند سازی تحقیقات دانشگاهیان به سمت رفع نیازهای صنعتی و نیز سازمان دهی دانشجویان در فعالیت های گروهی با بهره گیری ازسه عضو هیئت علمی، 40 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 70 دانشجوی کارشناسی را در قالب 8 هسته تحقیقاتی مشغول فعالیت می باشد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.