کدخبر:0946/910322

22 خرداد 1391

توسط دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت:
طراحی وساخت دستگاه تعیین همزمان نفوذ پذیری و هدایت بسترهای متخلخل در تراکم های مختلف
دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با طراحی وساخت دستگاهی ساده، امکان بررسي همزمان خواص نفوذپذیری و هدایت الکترودهای نفوذی گازی و نیز پیش بینی عملکرد بسترهاي کربني، لايه­ ي نفوذ و لایه کاتالیست را در پيل سوختي پليمري فراهم نمود.

دستگاه ساخته شده توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با اعمال بخشی تغییرات، قابل استفاده در تمام آزمایشگاه های نانو فناوری و مواد پیشرفته بوده و قابلیت ثبت در داخل و خارج از کشور را دارد.

این دستگاه که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خانم نسرین طلوعی دانش آموخته شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان وبا راهنمایی آقایان دکتر محمد ژیانی و دکتر یوسف غائب از اعضای هیأت علمی دانشکده شیمی این دانشگاه طراحی وساخته شده است، به بررسی تعیین نفوذ پذیری و هدایت بسترهای کربنی متخلخل به منظور پيش بيني عملکرد پيل سوختي قبل از بکارگیری در پيل سوختي واقعي پرداخته و در نهایت هاي در پيل سوختي واقعي نیزمورد تأیید قرارگرفته است.

طلوعی با اشاره به مزایای استفاده از پيل هاي سوختي بعنوان ابزارهاي الکتروشيميايي وجایگزینی برای سوخت های فسیلی جهت تبدیل انرژي شيميايي به انرژي الکتريکي، نتايج حاصل از این تحقیق را مطلوب توصیف کرد وادامه داد: اين دستگاه با پيش بيني عملکرد اجزا قبل از وارد شدن در پيل مي تواند گام مؤثري در کم کردن هزينه هاي تحقيقات پيل سوختي باشد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان به نقش مهم لايه ي نفوذ و بسترکربني بعنوان یکی از اجزای پيل سوختي پليمري اشاره کرد وگفت: ايجاد مسيري براي خروج آب توليدي و ورود و پخش گازهاي واکنش دهنده به لايه ي کاتاليست، ايجاداستحکام براي مجموعه ي الکترودغشا وکاهش مقاومت تماسي از جمله کارکردهای این لایه می باشد.

وی افزود: درگام نخست اين تحقيق به منظور تأیید صحت عملکرد دستگاه، انواع بسترهاي کربني تجاری رایج در این زمینه به لحاظ خصوصيات فيزيکي چون مقاومت الکتريکي ونفوذپذيري، توسط دستگاه طراحي شده مورد مطالعه قرارگرفت و این خصوصیات با گزارشات شرکت های تولید کننده این بسترها مقایسه شد.

طلوعی با اشاره به قابلیت دستگاه طراحی شده جهت اندازه گیری نفوذپذيري ومقاومت الکتريکي محيط هاي متخلخل درتراکم هاي مختلف و به صورت همزمان تصریح کرد: در گام دوم تحقیقات وبه منظوربررسي اثرلايه ي ميکرومتخلخل بر روی بسترهای کربنی مختلف، خصوصيات فيزيکي آن ها درتراکم هاي متفاوت مورد بررسي قرار گرفت.

وی استفاده از لايه ي نفوذ ساخته شده با بيشترين ميزان نفوذپذيري بعنوان کاتد پيل و بررسي اثر تراکم لايه ي نفوذ روي عملکرد پيل را مرحله پایانی این تحقیق و تأیید کننده پیش بینی های بدست آمده از این دستگاه عنوان کرد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان به نتایج مطلوب این تحقیق اشاره کرد و ادامه داد: حذف آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، عدم تولید گازهای گلخانه ای در صورت استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت، زمان عملكرد طولانی تر به نسبت باتري هاي متداول و سهولت در نگهداری از مزایای استفاده از پيل هاي سوختي است که  نیاز به تحقیقات بیشتر برای تجاری کردن این فناوری را طلب می نماید.

گفتنی است پایان نامه این دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، عنوان برگزيده دومين کنفرانس هيدروژن و پيل سوختي را که ارديبهشت ماه سال جاري در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزارشد  به خود اختصاص داده و مشمول حمایت تشویقی کمیته راهبری سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی درکشور نیزگردیده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.