کدخبر:1007/920521

21 مرداد 1392

سبک زندگی اسلامی یک زندگی عقلانی است
حسن رحیم پور ازغدی در دانشگاه صنعتی اصفهان:
سبک زندگی اسلامی یک زندگی عقلانی است
حسن رحیم پور ازغدی عصر روزگذشته با حضور در میان دانش پژوهان طرح ولایت در دانشگاه صنعتی اصفهان به تشریح ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به تصور غلط برخی دانشجویان مبنی بر غیراسلامی بودن علوم فنی و مهندسی نسبت به علوم انسانی و حوزوی گفت: این تفکیک خود یک نگاه غیراسلامی است و این علوم به همان میزان که به جامعه اسلامی خدمت کرده و نقاط ضعف جامعه را برطرف می سازد اسلامی است.

رحیم پورازغدی افزود: اسلامی بودن یک رشته دو معیار دارد یکی انگیزه شما که اگر خدمت به اسلام و مسلمین باشد هرکاری که در جامعه انجام دهید جهاد فی سبیل الله است و معیار دوم نیاز جامعه است پس هدف پیشرفت، عزت و استقلال جامعه اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سؤال که اگر دینی بخواهد سبک زندگی ارائه کند می بایست آداب اجتماعی و دینی خاصی را مطرح نموده و از تکثر، تنوع، فردیت، شخصیت وحق انتخاب او چشم پوشی نماید گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید ما شما را یکی یکی خلق کردیم و درست است که همگی یک امت بوده و درقیامت نیز به صورت یک امت محشور می شوید اما هر کس مسئول کارها و اعمال خویش خواهد بود.

وی افزود: قرآن کریم و کلام ائمه طراحی یک سبک زندگی انسانی بر مبنای ترکیبی منطقی از عقل، تجربه، وحی و شهود درونی را ارائه می نماید.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اهمیت آگاهی نسبت به حقیقت عالم هستی بعنوان ملاکی برای خوب زندگی کردن تصریح کرد: برمبنای آیات قرآن کریم هرکس در این جهان خوب زندگی کند در عالم بعد نیز زندگی خوبی خواهد داشت.

وی به سخنان اهلبیت(علیهم السلام) پیرامون تفاوت در آفرینش انسان ها اشاره وتصریح کرد: تفاوت در آفرینش، تفاوت در بسیاری از مسائل را سبب می شود و بر این اساس می توان سبک زندگی نه تنها عمل به کلیشه هایی خاص است بلکه سبک زندگی اسلامی بعنوان یک شاهراه محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بر همین مبنا سبک زندگی اسلامی می گوید امربه معروف بکنید اما در مورد افراد قضاوت نکنید واین بدین معناست که نمی توان هر سبکی را معیار قضاوت و داوری در زندگی قرار داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سبک های زندگی مبتنی بر اسلام را مختلف و متعدد خواند وگفت: ما در اسلام هم ضروریات و محکمات و هم واجب، مستحب و حرام داریم که سبب می شود نتوان بطور قطع در مورد اسلامی بودن ویا اسلامی نبودن یک سبک زندگی قضاوت نمود.   

رحیم پور ازغدی در ادامه به تلاش ها برای تعریف یک دوقطبی فردی و حکومتی جدا از هم در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد گفت: بر این اساس فرد مسلمان در زندگی فردی دارای سبک زندگی اسلامی است اما هوادار زندگی لیبرال به لحاظ حکومتی بوده ویا بطور نمونه یک سلفی تکفیری ابتدا به سبک کشتار و سربریدن عمل نموده و سپس نصیحت می نماید.

وی با بیان این که سبک زندگی اسلامی یعنی ترکیبی از عقاید، اخلاق و فقه اجتهادی گفت: سبک زندگی اسلامی یک سبک عقلانی است که بین صفر وصد نیست و با توجه به مراتب آن یکی سبک زندگی اش اسلامی تر و یکی در حال اسلامی تر شدن است و این فقط در ظواهر نیست بلکه بیش تردر طرز فکر و نحوه رفتار می باشد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.