کدخبر:1049/920313

13 خرداد 1392

رهنمودهای امام خمینی (ره) به دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
5 تیرماه 1358:
رهنمودهای امام خمینی (ره) به دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
این متن که از جلد هشتم صفحه 300 کتاب صحیفه امام خمینی(ره) وبا موضوع "اسلام ، دين سازندگي "استخراج شده است، به بهانه سالروز رحلت آن عارف فرزانه و سالک الی الله از نظر می گذرد.

در تاریخ 5 تیرماه سال 1358 تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان توفیق زیارت وملاقات با امام امت حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) را یافتند.

در این دیدار که در شهر قم برگزار شد، امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در ابتدا به مسئله خودسازی واستفاده از ظرفیت جوانی اشاره نموده ودر ادامه سخنان و توصیه هایی در زمینه خدمت به کشور و جامعه ایراد نمودند.

این متن که از جلد هشتم صفحه 300 کتاب صحیفه امام خمینی(ره) و با موضوع "اسلام ، دين سازندگي "استخراج شده است، به بهانه سالروز رحلت آن عارف فرزانه و سالک الی الله از نظر می گذرد.

 

بسم الله الرحمن الرحيم

خودسازي انسان ؛ "جهاد اكبر"

اساسا اسلام براي سازندگي آمده است . و نظر اسلام به ساختن انسان است . جهادبراي سازندگي . سازندگي انسان خودش را، مقدم بر همه جهادهاست . اين است كه رسول اكرم "جهاد اكبر" فرموده اند. جهادي بس بزرگ است و مشكل . و همه فضيلتهادنبال آن جهاد است . جهاد اكبر است ؛ جهادي است كه با نفس طاغوتي خودش انسان انجام مي دهد. شما جوانها از حالا بايد شروع كنيد به اين جهاد. نگذاريد كه قواي جواني از دستتان برود. هرچه قواي جواني از دست برود ريشه هاي اخلاق فاسد در انسان زيادترمي شود و مشكلتر، جهاد مشكلتر. جوان زود مي تواند در اين جهاد پيروز بشود؛ پير به اين زودي ها نمي تواند.

نگذاريد اصلاح حال خودتان از زمان جواني به زمان پيري بيفتد. يكي از كيدهايي كه نفس انساني به انسان مي كند و شيطان به انسان پيشنهاد مي كند اين است كه بگذار براي آخر عمر، خودت را اصلاح كن . حالا از جواني استفاده كن و بعد آخر عمرتوبه كن . اين يك طرح شيطنت آميز است كه نفس انسان مي كند به تعليم شيطان بزرگ .انسان تا قواي جواني اش هست و تا روح لطيف جواني هست و تا ريشه هاي فساد در اوكم است ، مي تواند اصلاح كند خودش را. لكن اگر چنانچه ريشه هاي فساد در انسان ريشه اش قوي شد، ملكه انسان شد فسادها، آن وقت است كه امكان ندارد.

 شما جوانها كه الان مهيا هستيد براي جهاد در راه ساختن ، اين يك جهاد است لكن "جهاد اكبر" جهاددر راه سازندگي خودتان است كه براي مملكت خودتان بعدها مفيد واقع بشويد،خدمتگزار باشيد. از همين سنين شما بايد شروع بشود به ساختن افرادي كه بعدها يك مملكت ، يك كشور را ممكن است نجات بدهد. اگر چنانچه شما ساختيد خودتان را وفضايل انساني را در خودتان ريشه دار كرديد، آن وقت در همه مراحل پيروز هستيد؛مملكتتان را مي توانيد نجات بدهيد. اينها كه مملكت ما را به تباهي كشيدند براي اين بودكه ساختمان خودشان فاسد بود؛ خودشان يك اخلاق فاسد داشتند، يك عقايد فاسدداشتند، يك اعمال فاسد. اگر چنانچه خودشان را ساخته بودند، به ملت خيانت نمي كردند، به اسلام خيانت نمي كردند.

جوانان ، سازندگان كشور و خدمتگزاران به اسلام

شما كوشش كنيد كه به ملت خدمت كنيد، به اسلام خدمت كنيد. و كوشش كنيد كه "جهاد اكبر" را ان شاءالله به آخر برسانيد؛ و يك انسان كامل ، يك انسان اسلامي ، يك انسان متعهد بشويد كه براي خودتان و براي كشور خودتان و براي ملت خودتان مفيدواقع بشويد.

خداوند ان شاءالله شما را تاييد كند. و خداوند شما را به مراتب عاليه برساند. شماجوانها امروز روز شماست . امروز روزي است كه شما بايد سازنده باشيد در اين راهها.البته خدمت به خلق ، خدمت به خداست . خدمت به انسانها، خدمت به خداست . خدمت به بندگان خدا، خدمت به خداست ؛ و در اين خدمت ان شاءالله موفق باشيد.

 و من هم هميشه مهيا هستم از براي ملاقات آقايان و هيچ مانعي از قبل ما نيست، نماينده بيايد ياخود آقايان بيايند. ما آنقدري كه مي توانيم خدمت به همه بشر، همه ملت ها مي كنيم . واميدواريم كه شما هم خدمتگزار به انسانيت و خدمتگزار به اسلام باشيد. خداوند همه شما را تاييد كند.

دیدگاه شما

مستند جالبی بود شاطسته است در

مستند جالبی بود
شاطسته است در تابلوهای بزرگ بعنوان تذکر هميشگی در معرض ديد عموم بويژه دانشجويان در دانشکهها قرار گيرد

You voted 1. Total votes: 601

جالب

جالب بود
ممنون از این مطلب...

You voted 1. Total votes: 554

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.