کدخبر:0842/910302

2 خرداد 1391

دانشجوی دکتری منابع طبیعی دانشگاه Dresden آلمان در سمینار علمی در دانشگاه صنعتی اصفهان:
در مقابل هر ده خبر منفی تنها یک خبر مثبت درباره جنگل ها و منابع طبیعی منتشر می شود
روز گذشته سمینار علمی با موضوع « درک جامعه از جنگل و پیامدهای ناشی از آن » با حضور دانشجوی دکتری جنگل داری آلمان و دانشگاهیان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در این دانشکده برگزار شد.

دانشجوی دکتری منابع طبیعی دانشگاه Dresden آلمان، در این نشست علمی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به جنگل هاوپدیده هایی که موجب تغییر بافت آن ها می شود به بررسی روند انعکاس این منبع عظیم طبیعی دررسانه های مختلف پرداخت.

مهندس محمد پیرصوفی املشی، ضعف بنیه مالی بخش جنگل، سیاست های نامناسب این بخش و طبیعت منزوی گفتمان های سیاسی درباره منابع طبیعی را مهمترین محدودیت های رسانه های سنتی برای ورود به موضوعات مربوط به جنگل عنوان کرد.

معاون اسبق سازمان جنگل ها و فضای سبز شهر تهران، میزان انتظارات حداکثری و امکانات حداقلی را در این بخش نامناسب دانست و افزود: در کشور ما به ازای هر 13 هزار هکتار جنگل یک نفر جنگلبان وجود دارد در حالی 26 جنگلبان در کشور آلمان از همین مقدار جنگل محافظت می نمایند.

وی با اشاره به این که تجربه، فعالیت و تفریح از مهمترین دلایل ورود انسان ها به جنگل است گفت: تجربه های انفرادی از جنگل حس خوب تجربه کردن را در آنها ایجاد می نماید، در حالی که رسانه ها حس نگرانی در مورد جنگل را برای  انسان ها تقویت می کنند.

پیرصوفی املشی همچنین عملکرد رسانه ها در نوع پوشش اخبار مربوط به جنگل ها در کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در مقابل هر 10 خبر منفی تنها یک خبر مثبت درباره جنگل ها و منابع طبیعی منتشر می شود که البته این موضوع به نوبه خود مسئولیت زیادی را متوجه مسئولین، برنامه ریزان و متولیان منابع طبیعی برای حفظ این نعمت بزرگ ایجاد می کند.

وی در پایان با اشاره به عدم درک صحیح مدیریت جنگل، به نقش بسیار مهم و موثر جنگلبانان در حفظ و حراست ازجنگل ها اشاره کرد و افزود: در مقابل هر 10 تجربه خوشایند حضور افراد در جنگل ها تنها یک مورد تجربه ناخوشایند گزارش می شود که این موضوع نشان از لزوم اهمیت دادن به این پدیده مهم و بهره برداری های مناسب از جنگل ها را دارد.

گفتنی است مهندس محمد پیرصوفی املشی طی 5 سال گذشته با حضور در دانشگاه Dresden کشور آلمان در حال تحقیق و بررسی منابع گوناگون جهت حفاظت از جنگل ها می باشد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.