کدخبر:1014/920924

24 آذر 1392

تولید لیزین و متیونین محافظت شده دامی برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
با بومی سازی دانش تولید دومحصول ارزشمند و پرمصرف:
تولید لیزین و متیونین محافظت شده دامی برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بومی سازی فناوری تولید لیزین و متیونین گاوی محافظت شده، ضمن تجاری سازی این دو ماده ارزشمند، بسترهای لازم به منظور ارتقاء کمی و کیفی محصولات تولیدی در این بخش را فراهم آوردند.

دکتر عبدالرضا حاجی پور استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به کاربردهای لیزین و متیونین محافظت شده گاوی به منظور غنی بخشی به خوراک گاوهای پرشیر گفت: بهره گیری از این دو آمینو اسید اساسی ضمن افزایش طول عمر و ارتقاء سلامت جسمی گاوها، نقش بسزایی در باروری بیشتر و کمیت و کیفیت شیرتولیدی خواهد داشت.

وی به تولید لیزین عبوری گاوی با نام تجاری "لیزی زا" برای نخستین بار در دنیا اشاره و تصریح کرد: این محصول از میزان لیزین 65 درصد لیزین، عبوری 100درصد و در دسترس بودن 65 درصد برخوردار است، که در صورت اضافه شدن به خوراک گاوهای شیرده، امکان کاهش قابل توجه میزان سویا و جایگزینی با ذرت را فراهم می نماید.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود:کاهش افزودنی های غذایی ذکر شده، افزایش میزان شیردهی، افزایش دفعات باروری و افزایش طول عمرگاو ضمن حصول یک صرفه اقتصادی ارزشمند در این بخش از صنعت دام کشور، با ایجاد یک ارزش افزوده مضاعف، هزینه های تولید این ماده را به صفر کاهش خواهد داد.

وی دستیابی به انحصارتولید و تجاری سازی این ماده ارزشمند را مهم ترین دستاورد پژوهش های محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در این بخش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک کمپانی امریکایی درحال مذاکره به منظور خرید لیسانس تولید لیزی زا می باشد.

استاد برجسته شیمی آلی ایران، بومی سازی دانش تولید متیونین گاوی محافظت شده برای نخستین بار در کشور را دیگر دستاورد این فعالیت تحقیقاتی عنوان کرد وگفت: با تولید این ماده در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی، دانش تولید این ماده مهم و مؤثر در تغذیه گاوهای شیرده از انحصار کشورهای آلمان و امریکا خارج شد.

وی با بیان این که این ماده با نام تجاری"زی پران" در کشور تولید شده است اضافه کرد: متیونین محافظت شده گاوی حاصل از فرآیند این تحقیقات، از میزان متیونین 70 درصد، عبوری 90 درصد و قابل جذب 63 درصد برخوردار است.

حاجی پور افزود: مدت نگهداری بیشتر، خاصیت پلت شوندگی درکارخانه های دام وپایداری حرارتی بیشتر، از جمله برتری های این محصول در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی است که ضمن جلوگیری از خروج مبلغ قابل توجهی ارز از کشور، 10 الی 20 درصد ارزان تر از محصولات خارجی بدست می آید.

دانشمند برتر جهان اسلام؛ میزان مصرف متیونین و لیزین در کشور را به ترتیب 600 و 1800 تن در سال عنوان کرد و افزود: با بومی سازی دانش تولید این دو محصول ارزشمند و تجاری سازی آن ها، سالانه از خروج بیش از سه میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

گفتنی است: دو محصول لیزی زا (لیزین عبوری گاوی) و زی پران (متیونین گاوی محافظت شده) نامگذاری شده بر اساس نام اصلی محصول و عنوان زاینده رود است که توسط محققان آزمایشگاه تحقیقات دارویی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به سرپرستی دکتر عبدالرضا حاجی پور و با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دکتر مرتضی اربابیان استاد تغذیه دام طی مدت سه سال تولید شده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.