کدخبر:1512/901126

26 بهمن 1390

برای نخستین بار در کشور رادار متحرك برد بلند باند VHF در دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی وساخته شد
ضمن کسب عنوان نخست جشنواره بین المللی خوارزمی:
برای نخستین بار در کشور رادار متحرك برد بلند باند VHF در دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی وساخته شد
با تلاش محققان پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان رادارمتحرك برد بلند مراقبت هوايي باند VHF طراحی وساخته شد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر افزود: رادار برد بلند مراقبت هوايي باند VHFبانام مطلع الفجر 2 يك رادار متحرك تمام نیمه هادی است كه مي تواند به طور مستقل و يا بعنوان بخشي از يك سامانه پدافندي عملیات راداری را به انجام رساند.

مهندس مهدی فدایی با بیان این که تمامی مراحل طراحی وساخت این رادار بصورت کاملاً بومی وتوسط متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است تصریح کرد: رادار مطلع الفجر2 يك رادار مدرن با پردازش كوهرنت و تماماً نيمه هادي است که قادر است اهداف هوايي را تا برد 480 كيلومتر و همچنين اهداف با سطح مقطع پايين را آشكار سازي و ردگيري نمايد.

وی با اشاره به ویژگی خاص متحرک بودن این رادار هوایی به دلیل نصب بر روی یک خودروی سنگین، بهره مندی از32 عنصرآرایه یاگی افقی در دو ردیف بالا وپائین آنتن، استفاده از منبع تغذیه شهری ویا دیزل ژنراتورهای منصوب بر روی این خودرو ونیز آماده به کارکردن این رادار درکمتر از 2 ساعت را از دیگر امتیازات رادار مطلع الفجر 2 عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این رادار2 كانال مستقل بصورت همزمان وبا استفاده از تمام ظرفیّت قابلیت ردیابی و آشکارسازی فرکانس ها را ایجادکرده اند که با این امکان، ضمن جایگزینی یک کانال در صورت ایجاد اشکال درفرستنده،گيرنده ويا مسير آنتن كانال دیگر، افزونگي و قابليت اعتماد بالایی در جهت شناسایی وردگیری اهداف هوایی فراهم شده است.

فدایی با اشاره به قابلیت بهره برداری از این رادار در تمامی شرایط جوی، برخورداری از برد مناسب، اندازه گیری زاویه، جهت، سرعت وارتفاع اهداف پروازی به روش مقایسه سیگنال بین دوکانال مستقل موجود در رادار را از دیگرویژگی های ممتاز رادار مطلع الفجر 2 بیان کرد.

گفتنی است طرح رادارمتحرك برد بلند مراقبت هوايي باند VHF(مطلع الفجر2) در بخش پژوهش‌های کاربردی بیست وپنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی عنوان نخست را به خود اختصاص داد.

اخبار مرتبط:

رونمایی از طرح تحقیقاتی رادار نیمه هادی میان برد باند VHF دانشگاه صنعتی اصفهان توسط رئیس جمهور

بازسازي و افتتاح سايت راداري جبال بارز جيرفت توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.