کدخبر:1357/910406

6 تیر 1391

با ارایه طرحی از دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان بررسی شد:
استفاده از سرباره فولادسازی برای کنترل فرسایش بادی و آلودگی هوا
با ارایه طرحی از دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان امکان کنترل فرسايش بادي و آلودگی هوا، در يکي از بحراني ترين کانون هاي فرسايش بادي در استان اصفهان با استفاده از سرباره فولادسازي بررسی شد.

با ارایه طرحی از دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان امکان کنترل فرسايش بادي و آلودگی هوا، در يکي از بحراني ترين کانون هاي فرسايش بادي در استان اصفهان با استفاده از سرباره فولادسازي بررسی شد.
 
مهندس صفایی با اشاره به این که فرسايش بادي از مهمترين فرآیندهای تخريب و هدر رفت خاک در مناطق خشک و نيمه خشک به شمار مي رود گفت: براي افزايش پايداري سطح خاک و به منظور حفاظت خاک در مقابل فرسايش بادی، علاوه بر پوشش گياهي و بقاياي آن مي توان از پوشش هاي مصنوعي نيز استفاده نمود.
 
وی با اشاره به این که مواد زائد ارزان کارخانه هاي صنعتي از جمله همین پوشش هاي مصنوعي هستند افزود: برای این هدف سرباره فولادسازي که يک فرآورده جنبي صنايع آهن و فولاد محسوب می شود و به مقدار زياد در اصفهان توليد می گردد مورد بررسی قرار گرفته است.
 
وی اظهار نمود که جهت کنترل و مهار فرآيندهاي فرسايش بادي و طوفان های گرد و غبار در استان اصفهان، می توان از سرباره فولاد­سازي با تعيين بهترين ترکيب از این ماده به عنوان مالچ استفاده نمود و به همین دلیل استفاده از سرباره جهت جلوگیری از ایجاد طوفان های گرد و غبار از جمله اهداف اصلی این طرح در نظر گرفته شد.
 
صفایی گفت: در اين تحقيق، امکان استفاده از سرباره فولادسازي مجتمع فولاد مبارکه به عنوان مالچ جهت کنترل فرسايش بادي رسوبات منطقه دشت سگزي اصفهان که يکي از بحراني ترين کانون هاي فرسايش بادي در شرق استان است پرداخته شد.
 
وی با تاکید بر این که سرباره های فولادسازي حاوي مواد و ترکيبات با ارزشي است افزود: در این طرح مناسب ترين ترکيب درصد سطح پوشش، دانه بندي و ضخامت مالچ سرباره و همين طور تأثير آن بر به تله اندازي و تجمع ذرات فرسايش يافته بادي نیز مورد مطالعه قرار گرفت.
 
دانش آموخته رشته بیابان زدایی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به توانایی کنترل فرسایش بادی که نتیجه افزایش زبری سطح خاک و ایجاد پوشش مناسب توسط مالچ سرباره است گفت: با افزايش درصد مساحت پوشش، اندازه و دانه بندي مالچ سرباره ميزان هدر رفت خاک کاهش می یابد.
 
صفایی گفت: مالچ پاشی سرباره همانند مالچ سنگریزه ای بصورت دستی قابل انجام است و دارای کمترین هزینه نسبت به دیگر نوع مالچ پاشی ها از جمله مالچ نفتی می باشد.
 
مهندس صفایی با ارایه نتايج به دست آمده از تأثير سرباره در به تله انداختن ذرات فرسايش يافته بادي،دسترسی فراوان و قیمت ارزان مالچ سرباره و تامین عناصر مورد نیاز گیاهان مناطق خشک از جمله آهن، فسفر و منیزیم را از مهمترین مزیت های این طرح عنوان کرد.
 
گفتنی است احمدرضا صفایی پایان نامه خود را با عنوان " تعيين بهترين ترکيب سرباره فولاد­سازي (فولاد مبارکه) به عنوان مالچ جهت تثبيت رسوبات فرسايش يافته بادي در خاک­هاي منطقه شرق اصفهان" با راهنمایی دکتر حمیدرضا کریم زاده و مشاوره دکتر مصطفي ترکش اصفهاني و مهندس فرزاد روحانی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان ارایه نمود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.