کدخبر:1049/20240520

31 ارديبهشت 1403

ساخت کیج برای استفاده در ستون فقرات انسان به کمک روش چاپ سه‌بعدی
مهندس محمد رشادی نژاد، دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید کیج های متخلخل از جنس تیتانیوم برای درمان بیماری دیسک بین مهره‌ای به کمک روش چاپ سه‌بعدی شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهندس رشادی نژاد با بیان اینکه معمولاً در اثر کهولت سن و فرسوده‌شدن دیسک‌های بین مهره‌ای، احتمال کاهش ارتفاع دیسک و در نتیجه تضعیف قابلیت دیسک در جذب انرژی و ضربه وجود دارد گفت: لایه پیرامونی دیسک دچار برآمدگی و در صورت پیشرفت بیماری، دچار پارگی می‌شود که در نتیجه آن هسته دیسک به‌صورت مستقیم روی اعصاب نخاعی فشار وارد کرده و باعث درد شدید در کمر و پاها می‌گردد.

رشادی نژاد افزود: یک روش رایج این بیماری، جراحی همجوشی دو مهره است که در آن دیسک آسیب‌دیده از بین دو مهره برداشته شده و یک کیج بین مهره‌ای زیست‌سازگار از جنس‌های آلیاژ تیتانیوم و یا پلیمر جایگزین آن می‌گردد.

وی با اظهار به اینکه کیج‌های تیتانیومی در مقایسه با کیج‌های پلیمری از استحکام بالاتر و زیست‌سازگاری بهتری برخوردارند، مطرح کرد: به علت سفتی بسیار بالاتر این آلیاژ نسبت به سفتی استخوان انسان، احتمال خوردگی و آسیب به سطح استخوان انسان وجود دارد.

محمد رشادی نژاد گفت: هدف از این پژوهش، طراحی، ساخت و ارزیابی کیج‌های ناحیهٔ کمری از جنس آلیاژ تیتانیوم با خواص نزدیک به استخوان است و چندین ساختار سلولی با درصد تخلخل‌های مختلف طراحی شده و سپس تحلیل‌های مدل‌سازی استاتیکی در بارگذاری‌های مختلف انجام گردید. پس از طراحی و تحلیل داده‌های مدل‌سازی، نمونه‌های متخلخل به روش ذوب بستر پودر به وسیله‌ی لیزر (SLM) ساخته شده و تحت ارزیابی تجربی قرار گرفتند. در نهایت ساختار مناسب با خواص مکانیکی در محدوده استخوان انسان شناسایی گردید.

لازم به ذکر است؛ این تحقیق در قالب پروژه کارشناسی‌ارشد و تحت راهنمایی دکتر محسن بدرسمای، دکتر احسان فروزمهر و دکتر عباس قائی و با حمایت مادی و فنی شرکت دانش‌بنیان نورا انجام شده است و امکان تجاری‌سازی کیج‌های متخلخل با خواص کنترل شده در داخل کشور پس از طی‌شدن مراحل تحلیل رفتار دینامیکی (بارگذاری خستگی) و ارزیابی‌های زیستی طبق استانداردهای مربوطه برای کاشتنی‌های بین مهره‌ای، فراهم شده که ضمن ایجاد دانش فنی یک محصول کاربردی و های‌تک موجب صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی خواهد شد.

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.