کدخبر:1455/20230522

1 خرداد 1402

پایان نامه تقاضا محور دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان برگزیده سی و یکمین همایش سالانه مهندسان مکانیک ایران
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، در سی و یکمین همایش سالانه بین المللی مهندسان مکانیک ایران، پایان نامه مهندس مهدی تیموری، دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به کسب عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد برتر شد. همچنین از دکتر ایمان چیت ساز، استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان به خاطر راهنمایی این پایان نامه تقدیر به عمل آمد.  


این پایان نامه تقاضا محور تحت عنوان "طراحی مفهومی و ساخت نمونه مخزن جمع آوری دود خروجی به منظور کاهش آلایندگی خودرو در زمان راه اندازی سرد" به درخواست مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و با راهنمایی دکتر ایمان چیت‌ساز و مشاوره دکتر محسن دوازده‌امامی اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک انجام شده است.
روش نوین به کار رفته در این طرح، بدون افزایش مواد گران بهای پس پالایشگر (کاتالیست)، برای اولین بار در دنیا مطرح شده است و محققان امیدوارند پس از رفع چالش‌های جانمایی، به صورت انبوه در خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار گیرد و آلایندگی خودروها در زمان راه اندازی سرد که از عوامل مهم آلودگی زیست محیطی است؛ کاهش یابد.
یافته های این مطالعه نشان می دهد، عملیاتی شدن این فرایند در خودروها، انتشار کربن مونوکسید را از 20٪ تا 35٪، انتشار هیدروکربن‌ها را از 25% تا 34% و انتشار نیتریک اکسید را از 41٪  تا 51٪  کاهش می دهد.
امکان اخذ استانداردهای روز آلایندگی دنیا، کاهش مصرف سوخت از طرق تغیر استراتژی‌های کنترلی موتور و افزایش طول عمر روغن موتور از طرق کاهش استهلاک موتور، از  دیگر دستاوردهای علمي و فنّي این طرح هست.
محققان این طرح علاوه بر توسعه این دانش در داخل کشور، امکان صادرات فنّاوري مذکور به کشور‌های اروپائي و آمريكائي شمالي را نیز در آینده پیش بینی می کنند.  
در حال حاظر از یافته های علمی این پژوهش دو مقالۀ Q1 با IF 5.5 و 7 در حوزۀ انرژي، حمل و نقل و خودرو منتشر شده است:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S136192092200270X
Cold-start emission reduction of the gasoline-powered vehicle utilizing a novel method - Mohammad Mahdi Teymoori, Iman Chitsaz, Nima Ajami Kashani, Mohsen Davazdah Emami, 2023(sagepub.com)
گفتني است دستاوردهای این طرح تحقيقاتي در بهمن ماه 1401 نيز عنوان برگزیدۀ سومین جشنوارۀ ملّي اميركبير رابدست آورده است.
سابقه خبر: https://news.iut.ac.ir/news/54086

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.