کدخبر:1403/900811

10 آبان 1390

با حضور صاحب نظران مهندسي كشور:
آغاز دومین کنفرانس آموزش مهندسی ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان
مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس آموزش مهندسی ایران با حضور صاحب نظران آموزش مهندسی کشور و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.  

در این همایش که با مشارکت فرهنگستان علوم و انجمن آموزش مهندسی ایران و با هدف ارائه الگوهای مناسب در زمینه آموزش مهندسی برگزار می شود مقالات رسیده با موضوعات سیاستگذاری و عوامل محیطی، ارتباط آموزش مهندسی با صنعت،اقتصاد، پژوهش، فناوری و نوآوری، همکاری های بین الملل و برنامه ریزی و توسعه آموزش مهندسی در ایران به مدت دو روز بررسی خواهد شد.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آیین افتتاحیه این همایش با اشاره به اینکه گفتمان غالب در کشور راهبرد علم و فناوری است گفت: این گفتمان را مدیون رهبر معظم انقلاب هستیم که به عنوان شخص اولِ کشور در این زمینه تلاش های بسیاری را انجام دادند.
دکتر محمداسماعیل همدانی گلشن اشتیاق جوانان در علم آموزی و کسب تحصیلات دانشگاهی را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: دستاوردهای فراوان بدست آمده در زمینه علم و فناوری،سبب غرور ملی شده است و این امر از نتايج اعتماد به نفس فوق العاده ای است که با شعار "ما می توانیم" بروز نموده است.
 رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان مقوله آموزش و بخصوص آموزش مهندسی در کشور را امری پیوسته دانست و گفت: آموزش و پژوهش دو موضوع کاملاً مرتبط با یکدیگر هستند که قوت و ضعف هر کدام بر روی دیگری اثری مستقیم دارد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت بحث شاگرد پروری در آموزش دانشگاه ها، ارایه مدل های آموزش مهندسی و معرفی الگوهای موفق در نظام مهندسی را یکی از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.
در ادامه دبیر دومین کنفرانس آموزش مهندسی ایران نیز تعداد مقالات رسیده به این کنفرانس را 114 مقاله عنوان کرد و گفت: 88 مقاله بصورت شفاهی و 17 مقاله بصورت پوستر ارایه خواهد شد.
دکتر حمیدرضا صفوی تنوع مقالات را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: در این کنفرانس 3 میزگرد با حضور شش نفر از متخصصین آموزش مهندسی اجرا و سخنرانی های کلیدی نیز در این زمینه خواهیم داشت.
دکتر داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران نيز در اين مراسم با یادآوری این موضوع که صفت اصلی و حقیقی دانشگاه ها به وحدت رساندن علم است به وابستگی علم به تکنولوژی اشاره کرد و گفت: امروزه ما نمی توانیم علم و تکنولوژی را کنار بگذاریم.
وی وابستگی تکنولوژیِ دوران گذشته به وسیله ها را تفاوت آن با دوره کنونی دانست و افزود: ذاتِ تکنولوژی به علم وابسته است و همگی ما باید در برابر جهان اطرافمان مسئول باشیم.
 رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به اینکه دوره های راکد تاریخ ادواری بوده است که کسانی که نمی دانسته اند به کسانی که اطلاع نداشته اند مطالبی را یاد می داده اند، ادامه داد:  با تکرار این موضوع در آن دوران، علوم جدیدی بوجود نیامده و منتشر نشده است.
دکتر داوری اردکانی قدمت آموزش مهندس در ایران را بيش از 50 سال عنوان كرد و گفت: باید به علم، آموزش و توسعه بصورت همزمان توجه نشان بدهیم چرا که امروزه تکنولوژی و توسعه چنان به هم نزدیک هستند که پرداختن به هر دو امری ضروری است.
همچنین در این همایش رئیس انجمن مهندسی ایران، با اشاره به وجود 60  انجمن مهندسی در کشور گفت: فصلنامه آموزش مهندسی از سال 78 تاکنون مقالات فراوان و موثری را در این زمینه منتشر نموده است.
دکتر پرویز جبه دار، محور اصلی فعالیت های این انجمن را ارتقای آموزش بیان کرد و افزود: با هدف تربیت کارشناسانی که بتوانند آموزش های مورد نظر را دنبال کنند هیات علمی متشکل از مهندسی های مواد، شیمی، صنایع، کامپیوتر و معدن با تشکیل جلسات متعدد اساسنامه آموزش مهندسی را تدوین نموده اند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.