کدخبر:1646/20231204

13 آذر 1402

برگزاری میزگرد "مدیریت بحران و مدیریت آب استان اصفهان" در دانشگاه صنعتی اصفهان
چرخه مدیریت بحران: پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی
هم‌زمان با هفته پژوهش و در میزگرد مدیریت بحران و آب در دانشگاه صنعتی اصفهان، بر اهمیت توجه دستگاه‌های ذی‌ربط به راهکارهای یکپارچه حل بحران‌های متعدد زیست‌محیطی استان اصفهان از جمله فرونشست، حفظ منابع آب‌های زیر زمینی و پدیده آلودگی هوا آب تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، صبح امروز، ۱۳ آذرماه، به مناسبت هفته پژوهش میزگرد مدیریت بحران و مدیریت آب در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. در این نشست احمدرضا کیانی، مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای مطالعات فرونشست شهر اصفهان، گفت: مطالعات استحصال و جمع‌آوری آب‌های سطحی هم در مراحل پایانی است و پیوند مطالعات فرونشست شهر اصفهان با استحصال و جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌تواند به احداث چاه‌های جذبی و کانال‌های جذب آب مؤثر در شهر بی انجامد.

کیانی افزود: شهرداری اصفهان با ایجاد مجموعه مدیریت بحران شرح وظایف مشخصی را تعیین کرده است و بر مبنای آن شهردار هر منطقه مدیریت بحران هر منطقه و سازماندهی در زمان وقوع حوادث را بر عهده دارند.

کیانی با اشاره به انجام مطالعه کاهش خطرپذیری شهر اصفهان، تصریح کرد: سامانه دوام و سامانه ثبت تخصص شهروندان در محله‌ها بنا به تخصص موردنیاز در موقع بحران و همچنین احداث سوله‌های بحران، پد بالگرد هلی‌کوپتر و احداث اردوگاه اسکان اضطراری از اقدامات در نظر گرفته مدیریت بحران شهرداری اصفهان است.

خسارت ۴۴۱ میلیون‌دلاری آلودگی هوای اصفهان به کشور

در بخش دوم دکتر محسن سلیمانی، دانشیار گروه محیط‌زیست دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی با اشاره به بحران آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: در ۴۲ روز گذشته، ۱۳ روز ناسالم برای عموم، ۱۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس،۱۲ روز متوسط یا قابل‌قبول و تقریباً اکثر روزها بدون هوای پاک را تجربه کردیم که نشان می‌دهد اوضاع خوبی نداریم.

وی با اشاره به اینکه از ۲۱۰۰۸ مرگ‌ومیر سال ۱۳۹۹ در کلان‌شهر اصفهان، ۲۵۴۳ مرگ منتسب به آلودگی هواست، اظهار کرد: حدوداً هر یک درصد سهم منابع تولیدکننده ذرات معلق معادل مرگ ۲۵ نفر است که قابل‌تأمل خواهد بود.

سلیمانی با اشاره به مطالعه سهم منابع مختلف در تولید ذرات معلق در فصول سردوگرم در شهر اصفهان در سال ۹۶، گفت: خسارت سالانه اقتصادی آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق در کلان‌شهر اصفهان معادل ۴۴۱ میلیون دلار برآورد شده است. در فصل گرم حمل‌ونقل سهم ۵۳% در آلودگی هوا دارد که در فصل سرما ۳۳% خواهد بود که باید میانگین فاکتورها را در نظر داشت.

سلیمانی با اشاره به اینکه در چرخه مدیریت بحران باید عامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی را در نظر گرفت، اظهار کرد: چرخه مدیریت کیفیت هوا که پویا و پیوسته است شامل کلیه اقداماتی است که توسط یک سازمان یا نهاد نظارتی در جهت حفظ سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال مهم که برای پیشگیری و کاهش این وضعیت چه باید کرد؟ توضیح داد: سه راهکار را به‌عنوان راهبردهای کاهش انتشار آلاینده‌های هوا را باید در نظر گرفت. در راهبرد رویکردی توجه به شاخص‌های توسعه پایدار و ظرفیت برد محیط زیستی، جلوگیری از بارگذاری بیش از ظرفیت، مکان‌یابی، نوسازی و بهسازی، توسعه حمل‌ونقل عمومی است. در راهبرد فناوری باید به فناوری‌های کنترل و انرژی‌های نو توجه داشت و در راهبرد مدیریتی می‌بایست برنامه‌ریزی، قوانین و مقررات، به‌روزرسانی استانداردها و قوانین مرتبط با آنها و اهرم‌های تشویقی و تنبیهی است.

دانشیار گروه محیط‌زیست دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی با اشاره به اینکه تا زمانی که توسعه ناپایدار را کنار نگذاریم نمی‌توانیم به مسئله محیط‌زیست به‌درستی برخورد کنیم، گفت: استانداردهایی که برای انتشار صنایع تعریف شده است این استاندارد به ظرفیت محیط‌زیست منطقه دیده نشده است و نیازمند بازنگری است.

وی با تأکید بر اینکه برای عبور از بحران آلودگی هوا نباید مباحث آلودگی هوا را به زمان مشخصی محدود کرد، گفت: اولویت قراردادان محیط‌زیست در مسیر توسعه، اهمیت به توسعه پایدار، توجه به چالش‌های محیط‌زیست بدون توجه به مرزبندی، توجه به ظرفیت اکولوژیک محیط زیستی، اجرای کامل قوانین مانند قانون هوای پاک و مقدم دانستن پیشگیری به درمان می‌تواند در مدیریت آلودگی هوا مؤثر باشد.

بحران آب ماحصل قوانین ناکارآمد است

در این نشست علی نوریان، معاون قضایی رئیس دادگستری استان اصفهان با اشاره به بحران آب در اصفهان، گفت: وضعیت بحرانی امروز در آب‌های سطحی و زیرزمینی استان اصفهان ناشی از عدم نگرش سیستمی، سیاست‌گذاری ناکارآمد و وضع قوانین نادرست و متناقض است.

وی با اشاره به قانون پیشرومدنی در سال ۱۳۰۷، گفت: هنوز هم قانون مدنی جوابگوی مسائل حقوقی است؛ اما متأسفانه شاهد این هستیم که امروز قانون‌گذار در وضع قوانین ناکارآمد است. نوریان با اشاره به اینکه درگذشته نگاه به مسئله آب مالکیت خصوصی بود که در دهه ۴۰ خورشیدی این رویکرد به نگاه مالکیت عمومی تغییر کرد، گفت: در ماده ۴۵ قانون اساسی آب در زمره انفال است؛ اما در دهه‌ها اخیر شاهد این هستیم که وضع قوانین متناقض باعث شده است که بی‌رویه آب‌های زیرزمینی را مصرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از هر وسیله‌ای مانع برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی شد، تصریح کرد: شورای‌عالی آب به‌عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری آب مصوباتی را بر عدم بارگذاری بر رودخانه زاینده‌رود تصویب شده است؛ اما متأسفانه شاهد انجام بارگذاری هستیم و برخلاف مصوبات شورای‌عالی آب پروژه‌ای افتتاح می‌شود. این مسائل از چالش‌های مهم مدیریتی در منابع آبی است. ۴۴ کیلومتر فرسودگی شبکه انتقال فاضلاب کلان‌شهر اصفهان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: ۴۴ کیلومتر از شبکه انتقال فاضلاب این کلان‌شهر از حیث فرسودگی و خرابی، وضعیت بحرانی پیدا کرده است.

حسین اکبریان نیز در میزگرد "مدیریت بحران و مدیریت آب استان اصفهان" در دانشگاه صنعتی اصفهان این شهر افزود: شرایط بحرانی و خرابی شبکه انتقال فاضلاب سبب بروز نشست زمین همانند آنچه در سال‌های اخیر به‌وفور شاهد آن بودیم، شده است که خود خطرات متعددی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹ هزار کیلومتر شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان وجود دارد، اضافه کرد: فرسودگی شدید شبکه انتقال فاضلاب باعث می‌شود در عمل در بسیاری از نواحی، لوله انتقال به دلیل گذر زمان به‌طورکلی از بین رفته باشد و ما باید در آن بخش، شبکه‌های جدید و خط انتقال نو تعبیه کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان با اشاره به اینکه طول شبکه انتقال آب در استان حدود ۲۳ هزار کیلومتر است، افزود: این شبکه‌ها در یک‌صد شهر و ۹۶۳ روستای استان با جمعیت بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا به وجود ۵۰۰ ایستگاه پایش فشار شبکه و ۸۰۰ ایستگاه تله‌متری (سنجش از راه دور) در استان اشاره و تصریح کرد: هرگونه اُفت فشار در شبکه به‌صورت هوشمند رصد و محاسبه می‌شود که بر همین مبنا امسال یک هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان شناسایی شد و خاطیان را به دستگاه قضایی معرفی کردیم.

اکبریان اضافه کرد: نشت‌یابی در ۸۵۰ کیلومتر از شبکه انتقال آب استان از دیگر اقدامات امسال بود که جلوگیری از هدررفت یک‌صد لیتر بر ثانیه آب را در پی داشت.

گفتنی است این همایش علمی که به همت پژوهشکده آبفای دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، به دنبال اهمیت رویکرد تعامل و انتقال دانش علمی متخصصان دانشگاهی با تصمیم‌سازان و مدیران استانی تشکیل شده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.