کدخبر:1620/20231204

13 آذر 1402

بزرگداشت هفته پژوهش و روز جهانی خاک:
به‌ازای یک میلیارد تن خاک سالانه ۲۸ میلیارد دلار زیان مالی داریم!
 در همایش سالانه روز جهانی خاک در هفته پژوهش، آخرین دستاوردهای حوزه علوم خاک ارائه شد. در این همایش  با بیان اینکه خسارت سالانه فرسایش خاک در کشور 28 میلیارد دلار تخمین زده شده است بر اهمیت این مسئله  در امنیت غذایی و تولید آب سالم تأکید شد. 

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر محمدعلی حاج عباسی، مدیرگروه خاک دررابطه‌با اهمیت مسئله خاک در جهان گفت: جمعیت جهان روبه‌افزایش است و خاک یک منبع طبیعی غیر تجدیدپذیر است که به‌سرعت به‌صورت شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در حال اضمحلال است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی خاک "خاک و آب، منشأ زندگی" است اظهار داشت: سالانه ۱.۱ درصد از خاک جهان در حال فرسایش است. باتوجه‌به اینکه روند تولید خاک زمان‌بر است در حال حاضر با معضل انقراض خاک به شکل‌های مختلف مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از اهداف همایش استفاده از متخصصین و پژوهشگران برای ارائه راهکارهای بهینه بهره‌مندی از خاک است؛ چراکه خاک با امنیت غذایی و سلامت انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

دبیر علمی همایش مهم‌ترین برنامه‌های گردهمایی امسال را، ارائه یافته‌های علمی دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی اصفهان، تقدیر از پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان، ارتباط با کارآفرین و مدیران برتر استان و میز معرفی کتاب عنوان کرد.

گفتنی است هم‌زمان با روز جهانی خاک، این همایش با حضور پژوهشگران برتر خاک، اساتید و دانشجویان به همت معاونت پژوهشی دانشکده کشاورزی و انجمن علمی علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی برگزار شد.

شایان‌ذکر است؛ باتوجه‌به اهمیت خاک به‌عنوان یکی از مهم­ترین اجزاء طبیعت، از سال ۲۰۱۲ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ۵ دسامبر برابر با ۱۴ آذر را به‌عنوان روز جهانی خاک و سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را دهه جهانی خاک اعلام کرد.

 

گزارش ویدیوئی

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.