کدخبر:1918/20230819

28 مرداد 1402

مدرسه تابستانه "فیزیک-افق‌های نو"، فرصت آشنایی دانشجویان برتر کارشناسی با پژوهش‌های فیزیک
دومین دوره مدرسه تابستانه "فیزیک-افق‌های نو"، با حضور ۳۴ دانشجوی برتر دانشگاه‌های سراسر کشور، صبح امروز 28 مردادماه به همت دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت بنیاد ملی نخبگان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر حامد بخشیان دبیر اجرایی مدرسه تابستانی "فیزیک-افق‌های نو"، در ارتباط باهدف برگزاری این مدرسه بیان کرد: آموزش روش پژوهش فیزیک به دانشجویان، هدف اصلی این مدرسه است، باتوجه‌به اینکه دانشجویان شرکت‌کننده عملاً یک یا دو سال آینده وارد حیطه پژوهش در فیزیک می‌شوند، قصد داریم در این مدرسه شیوه پژوهش علمی را آموزش دهیم.

بخشیان، در ارتباط با استقبال دانشجویان برتر سراسر کشور اظهار داشت: امسال تقریباً ۹۰ درخواست از سراسر کشور برای شرکت در این مدرسه ارسال شد و باتوجه به شرط حضور در این مدرسه، تمامی متقاضیان جزء رتبه‌های برتر ورودی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دانشکده‌های فیزیک دانشگاه های سراسر کشور بودند و به همین دلیل انتخاب از بین این افراد کار بسیار سختی بود.

وی ادامه داد: درنهایت از بین افرادی که ثبت‌نام کرده بودند، باتوجه‌به ظرفیت مدرسه ۳۴ نفر پذیرش شدند که علاوه بر شرایط علمی و تجارب این افراد، تلاش بر این بود که از دانشگاه‌های سراسر کشور انتخاب داشته باشیم و حداقل یک نفر از هر دانشگاه انتخاب شد.

دبیر اجرایی این رویداد، با اشاره به حضور دانشجویان از اکثر دانشگاه‌های برتر کشور همچون صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، الزهرا، شهید بهشتی، شهرکرد، گرگان، بروجرد، تبریز، سمنان و دیگر دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، تنوع خاصی را به این مدرسه می‌دهد؛ چراکه دانشجوها از شهرها و دانشگاه‌های مختلف در این مدرسه با یکدیگر آشنا شده و تعامل علمی بهتری شکل می‌گیرد.

 وی افزود: دانشجویان حاضر در مدرسه، این شانس را دارند که برای اولین‌بار در طول زندگی علمی خود، با قرارگیری در گروه‌های چندنفره، در یک پروژه واقعی شرکت کرده و هرکدام از این گروه‌ها با یک تیم پژوهشی فعالیت می‌کند.

بخشیان دررابطه‌با روند آموزشی مدرسه تابستانه گفت: یک پرسش ساده برای هر کدام از گروه‌ها طراحی می‌شود؛ اما تلاش بر این است که از ابتدا تا انتها، فرایند چگونگی پژوهش به دانشجویان آموزش داده شود، قبل از شروع فرایند پژوهش و در روزهای ابتدایی نیز موضوعات فیزیکی موردنیاز در انجام پژوهش‌ها، توسط اساتید مختلف به دانشجویان معرفی و آموزش داده می‌شود.

 وی ادامه داد: پرسش‌های پژوهشی مطرح شده برای دانشجویان، بخشی از پروژه‌هایی هستند که اساتید در گروه کاری خود، روی آن کار می‌کنند و سعی شده است پروژه‌ها مقداری به واقعیت هم مرتبط باشد.

 گفتنی است این رویداد علمی، تا یکشنبه 5 شهریورماه برقرار است و دانشجویان ضمن آشنایی با موضوعاتی همچون آزمایشگاه سِرن، اخترفیزیک، ماده تاریک و امواج گرانشی، شبیه‌سازی کوانتومی بلورها و مواد نانو، طراحی حسگرهای پیشرفته و... زیر نظر اساتید برجسته دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، پروژه‌های علمی دراین‌ارتباط اجرا می‌کند.

 برنامه‌های جانبی فرهنگی همچون بازدید از رصدخانه ملی، شهر اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای دانشجویان مهمان از سراسر ایران در نظر گرفته شده است.
گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.