کدخبر:0854/20230816

16 فروردین 2023

توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان دستیابی به روش جدید برای بازیابی درختان در حال زوال فضای سبز شهری
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، روش نوینی در شیمی‌درمانی درختان را برای تیمار درختانی که درحال سپری‌کردن روزهای پایانی عمر خود هستند، بدست آوردند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، تکنیک درون درمانی درختان، روشی است که در آن با استفاده از کپسول‌های حاوی محلول تحت‌فشار، به رفع مشکلات درخت و بهبود روند رشد آن کمک می‌شود. محلول داخل این کپسول‌ها شامل ترکیبات فرموله شده و اختصاصی برای مشکلات مختلف ازجمله آفت، بیماری، خزان زودرس و سایر بیماری‌ها است که بسته به نوع مشکل درخت، دارای ترکیبات متفاوت بوده و باتوجه‌به ابعاد تنه درخت، بین 3 الی 7 کپسول تزریق می‌شود. یکی از تکنیک‌های درون درمانی، روش شیمی‌درمانی یا کموتراپی است که در این روش درختانی که از آن‌ها قطع امید شده و مراحل پایانی عمر خود را طی می‌کنند، مورد تیمار و بازیابی قرار می‌گیرند.

دکتر علی نیک‌بخت، عضو هیئت‌علمی گروه باغبانی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در ارتباط با روش انجام کموتراپی عنوان کرد: در این روش یک شوک مثبت به درخت وارد می‌شود که طی آن معدود برگ‌های موجود روی درخت می‌ریزند و بعد از دو هفته برگ‌های جدید تولید می‌شود، درواقع با استفاده از این شوک، درخت به شرایط اصلی زندگی خود برمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر واردکردن شوک به درخت، اصلاحاتی نیز بر روی خاک انجام شده و ترکیباتی به آن اضافه می‌شود، این روش تلفیقی، کاملاً جدید و خلاقانه بوده و حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش توسط محققین دانشگاه صنعتی با همکاری مجموعه‌های بین‌المللی است که برای اولین‌بار ابداع و اجرا شد.

تحقیق و پژوهش در حوزه روش‌های درمان و بازیابی درختان از سال 1388 توسط دکتر نیک‌بخت در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده که یک برنامه مشترک با یک مجموعه دانشگاهی در اسپانیا است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود و انجام این فعالیت در ایران به عهده محققان دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

دکتر نیک‌بخت در ارتباط با یکی دیگر از روش‌های تیمار درختان به نام خفته‌درمانی بیان کرد: این روش اغلب در بهمن‌ماه انجام می‌شود و مواد موردنظر در زمانی که درخت خواب بوده و هیچ برگی ندارد، به تنه درخت تزریق می‌شود تا در ابتدای فصل بهار که درخت بیدار می‌شود، این مواد را در اختیار داشته و با رشد مناسب، روال زندگی خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: مثل همه موجودات زنده، درختان نیز بیمار می‌شوند و نیاز به تیمار و درمان دارند، باتوجه‌به وجود برخی مشکلات و تغییرات اقلیمی، دمای بالا، آفات و بیماری‌ها و خشکسالی‌هایی که در نقاط مختلف کشور رخ‌داده است، مشکلاتی برای درختان به وجود آمده که باعث شده درختان دچار مراحل مختلف زوال بشوند و با اجرای این روش‌ها، تلاش می‌شود که درختان به روال طبیعی زندگی خود برگردند.

خوشبختانه روش‌های مختلف درمان درختان در بسیاری از شهرهای کشور اجرا شده و تاکنون هزاران درخت از زوال و نابودی نجات یافته‌اند، درختان ارزشمند و کهن‌سال از گونه‌های مختلف ازجمله چنار، نارون، نخیلات، درختان گردو، زبان‌گنجشک و انواع دیگر آن‌ها در باغ‌ها و فضای سبز شهری که به دلیل آفات و بیماری‌ها دچار مشکل شده‌اند و اگر برای آن‌ها کاری صورت نمی‌گرفت، باید قطع می‌شدند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی کشاورزی با ابراز مسرت از اجرای روش‌های تیمار درختان آسیب‌دیده خاطرنشان کرد: روش‌هایی که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه محققان در این دانشگاه است، اکنون در بخش‌های مختلف استان اصفهان ازجمله شهرستان‌های خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، گلدشت و سایر شهرهای کشور بر روی درختانی همچون چنار و ناروند درحال استفاده بوده و جان هزاران درخت را نجات داده است.

وی افزود: امیدواریم این روند ادامه یافته و بتوان درختان ارزشمند فضای سبز شهری و همچنین باغ‌هایی که دچار آفات هستند را نجات داد، مثل درختان گردو که دچار آفت چوبخوار هستند و نخیلات جنوب کشور که به‌شدت دچار آفات مختلفی شده‌اند و سالیانه هزاران درخت نخل در این مناطق قطع و سوزانده می‌شود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.