کدخبر:1457/14011125

25 بهمن 1401

پایان نامه تقاضامحور دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزیده سومین جشنواره ملی امیرکبیر
با اجرای طرح دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان آلایندگی خودروها در زمان راه اندازی سرد کاهش می یابد.محمد مهدی تیموری، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با ارایه پایان نامه "طراحی مفهومی و ساخت نمونه مخزن جمع‌آوری دود خروجی به‌منظور کاهش آلایندگی خودرو در زمان راه‌اندازی سرد" برگزیده سومین جشنواره ملی امیرکبیر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان سومین جشنواره ملی امیرکبیر با هدف جذب رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های تحقیقات کاربردی و کارفرمایی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، استادان و نخبگان علمی در محورهای علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و دامپزشکی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، و هنر به همت جهاد دانشگاهی استان البرز برگزار شد.

این پایان نامه تقاضا محور در دانشگاه صنعتی اصفهان به درخواست مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و با راهنمایی دکتر ایمان چیت‌ساز و مشاوره دکتر محسن دوازده‌امامی اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک انجام شده است.

مهندس مهدی تیموری در رابطه با ضروت های اجرای این طرح پژوهشی گفت: بخش عمده‌ی آلاینده‌های خودروهای سواری در زمان راه‌اندازی سرد تولید می شود. این پژوهش یک روش جدید برای کاهش آلایندگی خودروهای سواری در زمان راه‌اندازی سرد معرفی می‌کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه برای بررسی اثر اجرای این ایده بر کاهش آلایندگی، ابتدا مدل کامل یک خودرو در نرم‌افزار شبیه‌سازی شده است ادامه داد: برای  بررسی تجربی ایده، نمونه‌ی اولیه‌ی این طرح در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ساخته‌شده است و ثابت شده است که  انتشار آلایندگی از خودرو به‌طور قابل توجهی پس از اجرای این روش کاهش می یابد.

تیموری با اشاره به نتایج قابل محسوس در کاهش انتشار گازهای آلاینده بیان داشت: نتایج این مطالعه نشان داد با اجرای این طرح در خودرو، انتشار کربن مونوکسید از 20٪ تا 35٪، انتشار هیدروکربن‌ها از 25% تا 34% و انتشار نیتریک اکسید از 41٪  تا 51٪  کاهش می‌یابند.

محقق جوان دانشگاه صنعتی اصفهان امیدوار است در صورت اجرایی شدن و حمایت شرکت های خودروسازی از این ایده برای تجاری سازی، خودروهای بنزینی بتوانند در آینده استانداردهای آلایندگی سخت‌تری مانند یورو۷ را دریافت کنند.

گفتنی است، یافته های محققان کشورمان در دو مجله معتبرISI: International Journal of Engine Research و Transportation Part D: Transport and Environment منتشر شده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.