کدخبر:2127/20190609

19 خرداد 1398

با حضور قائم مقام وزیرعلوم:
آئین معارفه دکتر سید مهدی ابطحی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان برگزارشد+گزارش تلويزيوني
آئین تکریم خدمات و دستاوردهای دکتر سید محمود مدرس هاشمی رئیس سابق و معارفه دکتر سید مهدی ابطحی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز و با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با گراميداشت یاد و خاطره شهدای گران قدر انقلاب اسلامی و شهدای دانشگاه صنعتی اصفهان، از حضور در یکی از سه دانشگاه صنعتی مهم کشور ابراز خرسندي کرد وگفت: دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی به عنوان یکی از مدیران گران قدر آموزش عالی و یکی از سرمایه‌های مهم کشور در اين حوزه، به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار ملی در توسعه این دانشگاه نقش ایفا کرده است.

دکتر عبدالرضا باقری با اشاره به ویژگی‌های مدیریت در آموزش عالی، افزود: مدیریت در حوزه آموزش عالی و بخصوص مدیریت در دانشگاه‌ها، به دلايلي همچون نقش و مأموریت‌های دانشگاه در جامعه و اهمیت نقشي که دانشگاه در سرنوشت کشور ایفا می‌کند، سخت‌ترین و پیچیده ترين مدیریت نسبت به سایر سازمان‌ها است.

وي با بيان اين كه دانشگاه در محدوده مرزهای جغرافیایی يك استان نمی‌گنجد، به نقش ملی و رسالت‌های بین‌المللی دانشگاه ها اشاره كرد وگفت: همه سازمان‌ها به فراخور نقش و مسئولیتی که در جامعه دارند مهم هستند اما دانشگاه یک نهاد اثرگذار ملي است.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعضای هیئت علمی را سرمایه‌های مهم اجتماعی کشور دانست و تأكيد كرد: بايد مدیریت بر نخبگان، کارکنان و جوانان به‌عنوان قشر آینده‌ساز جامعه با دقت نظر انجام شود و خوشبختانه آقای دکتر مدرس هاشمی به گونه‌ای عمل کردند که موجبات خوشحالی استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه را فراهم آوردند.

تأکید بر ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو براي ارائه نظرات سازنده

باقری با تأكيد بر مخالفت وزارت علوم با استعفاي دكتر مدرس هاشمي از شهريور ماه گذشته تا كنون، تصریح کرد: پافشاری زیادی کردیم تا همچنان از توان و تجربه دكتر مدرس هاشمی برخوردار باشیم، اما بالاخره فشارهای ايشان آن هم به دلیل مسائل خانوادگی، بر ما غالب شد.

وي در ادامه به بيان ديگر ویژگی‌ هاي مدیریت در آموزش عالی پرداخت و افزود: شخصیت فردی رئیس دانشگاه، اعتمادبه‌نفس بالا برای حل معضلاتی که امروز وجود دارد، نگرش مثبت به مسائل، برخورداری از هوش و ذکاوت بالا، سلامت نفس، انعطاف‌پذیری در مواجهه با مشکلات و مسائل، گذشت از منافع شخصی و رعایت احترام دیگران و به‌ویژه هیئت علمی و دانشجویان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی دانشگاه از جمله اين ويژگي ها است.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأكيد بر اين كه مدیر دانشگاه باید برای همه فکر کند و نسبت به سرنوشت همه اعضای هیئت علمی و دانشجویان حساس باشد و وقت خود را مصروف توسعه دانشگاه نمايد، افزود: برگزاری جلسات هیئت رئیسه دانشگاه در زمان عصر تا پاسی از شب در دانشگاه صنعتی اصفهان نشان دهنده اهمیت وقت برای ارتقا و توسعه دانشگاه است.

باقری، فکرکردن به جای شتابزده عمل کردن در دانشگاه را بسیار مهم دانست و بیان کرد: آن چیزی که امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان از آن برخوردار هستیم، برنامه راهبردی دانشگاه است كه حاصل خرد جمعی استادان اين دانشگاه محسوب مي شود و طبیعتاً این برنامه می‌تواند به‌عنوان یک سند در اختیار رئيس بعدی دانشگاه قرار گیرد و دانشگاه‌ را در مسیر درست هدایت نماید.

وي دانش مدیریتی، سامان‌دهی، ضابطه‌مند کردن فعالیت‌ها و مدیریت هوشمندانه بر دانشگاه برای استفاده از همه ظرفیت‌هاي موجود را ديگر خصوصيات مديران موفق در آموزش عالي عنوان كرد و افزود: تفکر راهبردی، برخورداری از تفکر خلاق و سیستمی، مدیریت بهینه منابع، مدیریت زمان و نظارت و ارزیابی مستمر فعالیت‌ها نيز بسيار حائز اهميت است.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شایستگي رهبری در دانشگاه، جسارت در تغيير و تحول، اهل مشورت بودن و  قدرت تأثیر و نفوذ را از دیگر ویژگی‌های مهم مدیریت در آموزش عالی دانست و گفت: مدیریت در دانشگاه زمانی موفق است که از همه افکار جهت توسعه دانشگاه استفاده کنیم و خوشبختانه دکتر مدرس هاشمی داراي اين ويژگي ها هستند و شاهد قدرت تيم سازي و كادرپروري در دانشگاه صنعتی اصفهان نيز هستيم.

وي با اشاره به اين كه شنیدن نظرات مخالف و تحمل نظرات دیگران در دانشگاه معنا مي يابد، بر ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو براي ارائه نظرات سازنده تأكيد كرد و افزود: اخلاق حرفه اي، مسئولیت‌پذیری، پاسخ‌گویی، تعهد سازمانی بالا، انضباط رفتارها و باورها و رعايت ارزش هاي انسانی و اخلاقی و دینی در دانشگاه از ديگر نكات مهم در اين زمينه محسوب به شمار می آید.

باقری داشتن مهارت‌های ارتباطی را از جمله مهمترين ویژگی هاي مدیریت در دانشگاه عنوان كرد و گفت: باتوجه به نقش مهمي كه دانشگاه در حوزه ملی و استانی جامعه دارد، باید محیط ارتباطات را براي فراهم نمودن بستر کار و تحقیق و پژوهش برای استادان ایجاد نماید.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اين كه در دانشگاه صنعتی اصفهان شاهد روابط بین‌المللی قوی هستیم، افزود: با شبکه‌سازی مدیریت اطلاعات و تعاملات با همه سلايق و جناح ها، می توان یک محیط آرام و در عين حال با نشاط را در دانشگاه ايجاد نماييم.

وي با بيان اين كه در دوره فعلي نيازمند استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه بدون توجه به سلایق سیاسی هستيم، گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش عالی در طول دو سال گذشته بوده كه ثمرات آن قابل مشاهده است  به طوری که اغلب محیط‌های دانشگاهی ما در عين ‌حال که بانشاط و پویا است، داراي یک بستر آرام برای توسعه فعالیت‌های علمی هستند.

باقری با تأكيد بر اين كه دکتر مدرس هاشمی با دارا بودن كم و بيش اين ويژگي ها، یکی از بهترین رؤسای دانشگاه‌هاي ما در دوره چند ساله اخير بوده اند، افزود: رضایت دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی اصفهان نشان دهنده اين ویژگی‌ها است و امیدواریم پس از استراحتي کوتاه، بتوانيم از توانایی‌های ايشان در سطوح بالای آموزش عالی استفاده نماییم.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به تجربه مناسب مديريتي دكتر ابطحي در مسئولیت‌های گوناگون دانشگاهي در حوزه‌های مختلف، گفت: حوزه فناوری یکی از دغدغه‌های مهم آموزش عالی براي رفتن به دانشگاه‌های نسل سوم، ارزش آفرین و کارآفرین است و با استقبالی که اعضای هیئت علمی از دکتر ابطحی داشتند و اجماع نظری که در این خصوص وجود داشت، امیدواريم با پشتیبانی همه بزرگواران شاهد توفیقات ایشان در اين دوره مسئوليتي باشیم.

وي با تاكيد بر اين كه امروز دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از بهترین دانشگاه‌های كشور در حوزه صنعتي كشور است، گفت: اين دانشگاه با اثرگذاري در سطح ملی و بین‌المللی از استادانی با تجربه و دانشمند برخوردار است و مي تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها به موقعیت‌های بهتری دست یابد.

با خدا بساز و برهمه بناز!

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به آیه شریفه{مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا} گفت: درسی که بنده در این دو سال از دکتر مدرس هاشمی گرفتم این بود که هیچ گاه به دنبال کسب عزت و احترام از کسی نبودند و اگر تلاش و فعالیتی داشتند فقط برای انجام وظیفه بود و به همین خاطر نیز اهل تملق گویی از کسی نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین عمادی با ذکر خاطره ای دراین خصوص افزود: من در اوایل طلبگی خدمت حضرت آیت الله حکمت نیا رسیدم، ایشان درس بزرگی به بنده دادند و فرمودند: با خدا بساز و برهمه بناز که ترجمه همین حدیث شریف است  که هرکه بین خودش و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح می کند.

وی ادامه داد: اگر اکنون آقای دکتر مدرس هاشمی در بین دانشگاهیان دارای محبوبیت هستند و بعد از این که قرار شد دیگر رئیس دانشگاه نباشند، دیدیم که مخالفت های شدیدی شد، نشان دهنده عزتی است که خدای متعال به ایشان عطا کرده و دلیل آن انجام به وظیفه و همان نکته ای است که اشاره نمودم.

وی همچنین افزود: گاهی اوقات در جلسات نظرات متفاوت و مخالف یکدیگر بود. هرگاه دکتر مدرس هاشمی به این نتیجه می رسیدند که نظرشان را باید تغییر بدهند وبه یک اثبات منطقی می رسیدیم، با آزاد منشی این کار را می کردند،که این از خصوصیات مهم یک مدیر است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر ابطحی را فردی متدین و متشرع خواند و از باب تذکر به ایشان همان جمله آیت الله حکمت نیا که فرمودند: (با خدا بساز و بر همه بناز) را یاد آور شد.

دستاوردهای شش ساله دانشگاه صنعتی اصفهان حول 15 محور تحقق یافته است

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نيز در اين مراسم با بيان مهم‌ترین رویکردها، نتایج و دستاوردهای دوره مدیریت خود گفت: از آنجا که برنامه محوری اساس فعالیت اینجانب بوده، تدوین و تصویب طرح تحول راهبردی دانشگاه را یکی از مهم‌ترین توفیقات این دوره مي دانم كه اکنون چراغ راه آینده دانشگاه و مطالبه دانشگاهیان است و خوشبختانه اکنون با تشکیل هفت کمیته اجرایی، اجرای اين طرح در حال انجام مي باشد.

دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی، با بيان اين كه در زمینه جلب مشارکت عمومی و استفاده از خرد جمعی مواردي همچون تشکیل شوراهای صنفی کارکنان و دانشجویان و دیگر نهادهای مردم نهاد را داشته ايم؛ برگزاری جلسات مستمر گفت‌وگو با دانشگاهیان، تشکیل شوراهای رسمی و غیررسمی متعدد، انتخاب رؤسای دانشکده‌ها و گروه‌ها بامشارکت اعضای هیئت علمی و حتی انتخاب رئیس دانشگاه با تکیه بر مشارکت عمومی را بخشی از دستاوردهای نهادینه شده این دوره مدیریت عنوان كرد.

وي جایگاه دانشگاه صنعتی اصفهان در وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و دیگر نهادهای ملی از نظر ارتباطات مؤثر با نهادهای خارج از دانشگاه را جایگاهي شایسته دانست و افزود: ارتباط دانشگاه با نهادهای استانی و شهرهای مجاور در امور مختلف و نيز با سازمان‌های دیگر به ویژه در طرح‌های کاربردی به نحو مطلوب سامان یافته است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، تشکیل اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به ابتکار اين دانشگاه، تشکیل دوپژوهشکده با همکاری صنعت و ارتباط مناسب با رسانه‌ها و برگزاری برنامه‌های موفقي مانند بزرگداشت چهلمین سال تأسیس دانشگاه و کنگره شهدای دانشجوي استان را بخشی ديگر از دستاوردهاي این عرصه عنوان كرد.

مدرس هاشمی، با تأكيد بر ارتقای کیفیت آموزش به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولین این دانشگاه پر افتخار، افزود: در این راستا تشکیل مدیریت برنامه‌ریزی و ارتقای کیفیت آموزشی، به‌روزرسانی رشته‌ها، راه‌اندازی رشته‌های جدید به صورت هدفمند و بدون اضافه کردن ساختار جدید دانشکده‌ و پژوهشکده، طراحی و اجرای طرح توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و حمایت بیشتر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی از جمله فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌آید.

وي، افزایش کمی و کیفی دستاوردهای پژوهشی در حوزه پیشبرد مرزهای دانش را از افتخارات این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: اين موضوع تابعی از دیگر سیاست‌ها و اقدامات دانشگاه مانند داشتن تجهیزات به روز، بودجه پژوهشی مناسب، جذب نیروی انسانی نخبه، جذب نیروهای پسا دكترا و آیین نامه‌های مناسب در حوزه پژوهشی است، اما با اين حال تعداد مقالات دانشگاه از 950 مقاله در سال 2012 به بيش از 1600 مقاله در سال 2018 افزايش يافته و شاخص Hindex كه به نوعي بيانگر كيفيت مقالات مي باشد نيز از 91 به 120 ارتقا یافته است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، به روز نمودن تجهیزات آموزشی و پژوهشی و ارتقای زیرساخت‌های آن را یکی از اولویت‌های مهم دانست و ادامه داد: اگرچه دانشگاه در این زمینه با مشکلات جدی روبه‌رو است، اما در این دوره تلاش گردید تا با اختصاص مبالغی در هر سال كه جمعاً بالغ بر 23 ميليارد تومان بوده است، بخشی از نیازهای ضروری تجهیزات دانشکده‌ها تأمین گردد و فعالیت‌های اساسی برای افزايش حدود هشت برابري پهنای باند دانشگاه، به روز نمودن سرورها و سامانه‌های فناوری اطلاعات نیز، در همین راستا صورت گرفته است.

مدرس هاشمی ایفای نقش دانشگاه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه برشمرد و گفت: در این دوره علاوه بر گسترش فعالیت‌های ارتباط با صنعت و افزایش مبلغ قراردادهای سالیانه، انجام طرح‌های بزرگ و هدفمند در حوزه‌های کاربردی مانند آب، محیط زیست، نفت و نظاير آن به طور جدی دنبال گردید و علاوه بر آن برای تکمیل زنجیره ایده تا بازار، با راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه و تثبیت مرکز رشد و پارك دانشگاه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، گام‌های ارزنده‌ای در این زمینه برداشته شد كه خوشبختانه مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری این موضوع را با جدیت دنبال می‌نماید.

وي با تأكيد بر اين كه امروز دانشگاه‌هاي پیشرو برتر بدون ارتباطات مناسب بین‌المللی، امکان رشد و توسعه نخواهند داشت، افزود: این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفته و حاصل آن افزایش چند برابری حضور استادان و دانشمندان خارجی، افزایش چشمگیر عزیمت همکاران فرصت‌های مطالعاتی، افزایش پذیرش دانشجوی خارجی، تشکیل کنسرسیوم ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های استان، ارتباط مؤثر با سازمان‌های برجسته بین‌المللی، ارتباط استراتژیک با کشور سوییس و دانشگاه‌های برجسته آن به عنوان مرکز هماهنگ‌کننده فعالیت‌های علمی ایران با این کشور بوده و حاصل این تلاش‌ها انتخاب دانشگاه صنعتي اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در حوزه روابط بین‌الملل در سال‌های اخیر بوده است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان با بيان اين كه یکی از مبانی آرامش خاطر و تكريم دانشگاهیان، شئونات شغلی و رفاهي آنان مي باشد؛ به فعاليت هاي صورت گرفته در این دوره برای رفع مشکلات مربوط به شئون استخدامی و ارتقا اعضای هیئت علمی اشاره كرد كه خوشبختانه در این زمینه رضایتمندی بسیار خوبی حاصل شده است.

وي با اشاره به اجراي آیین‌نامه استخدامی اعضای غير هیئت علمی و استفاده حداکثری از ظرفیت هاي این آیین‌نامه برای کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، گفت: تبيين فرایند جذب و استخدام کارکنان منجر به رفع مشکلات اولیه این حوزه گردید و با دقت نظر در عقد قراردادهای مربوط به نیروهای شرکتی نیز، این عزیزان زحمت‌کش از حداقل شرایط مطلوب برخوردار گردیدند؛ هر چند كه علیرغم تلاش‌های دانشگاه در زمینه‌های ذکر شده و نيز ارتقای سطح عمومی رفاه کارکنان همچنان در این حوزه شرمنده و عذرهای کمبودها و نواقص هستيم.

مدرس هاشمي یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره در حوزه دانشجویی را ایجاد فضای آزاد برای ارائه نظرات و تضارب آرا عنوان كرد و گفت:خوشبختانه به دور از افراط و تفریط و تنگ‌نظری و جناح‌بندی این فضا در دانشگاه نهادینه شد و حاصل آن افزایش تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، افزایش چشمگیر تعداد برنامه‌های فرهنگی و مخاطبین آن ها بوده و ضمن توجه به قانون، اخلاق، آرامش و شئونات دانشگاه در ابعاد مختلف، داشتن نگاهی فرهنگی در همه فعالیت‌های دانشگاه مورد تأکید بوده است.

وي افزایش سطح رفاه دانشجویی و انگیزه و نشاط دانشجویان را يكي ديگر از موضوعات مهم در حوزه دانشجویی دانست و ادامه داد: با فعالیت‌های عمراني و تأمين تجهيزات در خوابگاه ها، تربیت بدنی و دیگر مراکز دانشجویی از یک طرف و نيز فعالیت‌های فرهنگی و مشاوره‌ای صورت گرفته از سوي ديگر تا حد امكان به اين موضوع پرداخته شد؛ گرچه در این حوزه نیز هنوز با حالت ايده آل فاصله اي بسيار داريم و از اين بابت نيز از دانشجویان عزیز عذرخواهی می‌نماییم.

رئيس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان، با تأكيد بر مؤلفه‌های توسعه در زمینه‌های عمرانی، گفت: در طول این سال‌ها با اختصاص مبالغی بالغ بر 80 میلیارد تومان، تکمیل برخی پروژه‌های قبلی، تعمیرات اساسی در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و نيز شروع تعدادی طرح جدید انجام شد و البته در زمینه تعمیرات اساسی همچنان دانشگاه نیازمند اعتبارات بسیار بیشتري است.

وي با شاره به تأسيس بنياد دانشگاه با هدف استفاده مؤثر از ظرفیت‌های مردمی و خیرين، گفت: در همین مدت ساخت یک مجموعه خوابگاهی توسط یکی از خیرین محترم و نیز اهداي یک قطعه زمین به دانشگاه توسط خيري ديگر، از نتایج ارزشمند همراهی خیرین با دانشگاه بوده است.

مدرس هاشمي، توجه به موضوع مدیریت سبز را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در این سال‌ها دانست و افزود: علاوه بر تمهید راه‌های مناسب تهیه آب برای بيش از 350 هکتار فضای سبز دانشگاه، فعاليت هاي صورت گرفته منظرسازي خشك و حذف چمن، صرفه‌جویی در انرژی و استفاده از انرژی خورشیدی منجر به انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در زمینه مدیریت سبز در سال‌های اخیر شده است.

رئيس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان افزود: به منظور رفع مشکلات حقوقی دانشگاه به ویژه در زمینه اراضی وسيع 2300 هكتاري آن، مدیریت حقوقي دانشگاه تشكيل شده و بخش بزرگی از مشکلات اين اراضی با شهرداری ها يا افراد حقيقي مرتفع شده و يا در حال رفع شدن است.

وی بیان کرد: امیدوارم با تكيه بر لطف الهی، مدد جستن از ساحت مقدس امام زمان (عج) و همکاری همة شما عزیزان دانشگاهی توانسته باشم به وعده ابتدایی خود با شما عمل کرده باشم و ان‌شاءالله روح حاکم بر برنامه‌های دانشگاه ایجاد آرامش خاطر و فضای آرام برای فعالیت‌های شما بوده باشد و با رعايت صداقت، شفافیت، پاسخ‌گویی و به دور از افراط و تفریط شأن و کرامت شما دانشگاهیان ارجمند رعايت شده باشد.

مدرس هاشمی با ابراز قدردانی از پذیرش مسئولیت توسط دکتر ابطحی و اقبال دانشگاهیان و حمايت وزارت علوم از این انتخاب، افزود: قطعاً با استمرار با قوت رویکردهای اصلی مورد نظر دانشگاهیان توسط عزيزي توانمند، خوش‌فکر و باانگیزه و خوش‌اخلاق مانند ايشان، تحقق اهداف مندرج در طرح تحول راهبردی دانشگاه، سریع‌تر و مطمئن‌تر صورت خواهد گرفت.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان گفت: از مسئولین محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضامندم از دانشگاه‌های مکتب ساز، هویت دار و بزرگي مانند دانشگاه صنعتی اصفهان كه در خارج از تهران با کمترین امکانات به بیشترین دستاوردها و افتخارات نائل شده‌اند، بیش از پیش حمایت نمایند.

استعانت از خداوند متعال در ایجاد محیطی شاداب‌تر، دانشگاهی برتر و ایرانی بهروزتر

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین آرامش و رضایت فراگیر را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دوره مديريت دكتر مدرس هاشمي در اين دانشگاه برشمرد وگفت: از آقاي دکتر مدرس هاشمی كه در طول مسئولیت خود، با وقت گذاری زیاد، توکل به خداوند، عاقبت بینی و ژرف‌اندیشی تمام سعی خود را برای اعتلای دانشگاه مصروف داشته‌اند تشكر مي نمایم.

دکتر سيد مهدي ابطحی با تأكيد بر الزام خود نسبت به اجراي طرح تحول راهبردی دانشگاه، به خطرات تهديد كننده اين طرح اشاره كرد و گفت: فهم غلط از برنامه، عدم باور برنامه و عدم پویایی و تحرك در عدم پشتیبانی از برنامه سه خطر مهم در اجراي اين طرح است.

وي با اشاره به اين كه دانشگاه نسل دوم افزوده‌شدن پژوهش به آموزش و دانشگاه نسل سوم صرفاً افزودن فناوری به آموزش و پژوهش نیست، تصریح کرد: در دانشگاه نسل سوم، پژوهش، آموزش و مدیریت دانشگاه ماهیتاً تغییر كرده، چیزی به ساختار دانشگاه افزوده نمی‌شود و دانشجو به عنوان محور ارزش‌آفرینی مطرح شده و استاد نيز به عنوان بارورکننده نبوغ و خلاقیت دانشجو شناخته می‌شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: اگر قرار است دانشگاه مرجعیت علمی پیدا کند و تأثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود باشد، همه از دل تربیت دانش‌آموختگاني در تراز جهاني، اخلاق‌مدار و نقش آفرین در توسعه کشور به دست می‌آید.

ابطحی افزود: وظیفه دانشگاه تربیت دانش‌آموختگاني است كه مقالاتی دقیق، درست و کیفی بنویسند، نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند و بیاموزندکه در زمینه پژوهش‌های کاربردی گزارش‌های قابل استناد و دقیق تدوین کنند، به سلامت به پایگاه‌های اطلاعاتی دست یابند و به امانت از آن ها بهره جویند، در مسائل اجتماعی وارد شوند و بیاموزند که در سازمان‌های مردم نهاد فعالیت کنند، نسبت آینده کشور و تصمیمات مسئولین حساس باشند و محیط خود را نقد كرده و در اعتلای آن بکوشند.

وی با بيان اين كه قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام می‌شود و یا به بیرون دانشگاه سپرده می‌شود، هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد، فعالیت دانشگاهی نیست، اضافه کرد: مقاله‌ای که دانشجو در آن شرکت نکند نيز با هر ضریب تأثیری، فعالیت دانشگاهي نيست.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان لازمه رسیدن به دانشگاهی در تراز خواسته طرح تحول راهبردی این دانشگاه را وقت گذاری همکاران ارزشمند هیئت علمی و پشتیبانی ساختار اداری دانست و گفت: اثربخش‌ترین و مؤثرترین عامل در تربیت انسان‌هایی اخلاق‌مدار، تعامل استاد و دانشجو است.

ابطحی با تأكيد بر اين كه رویکرد یکپارچه و منسجم در اجرای برنامه تحول از اصول تحول است، تصریح کرد: عدم اعتقاد تمامی دانشگاهیان به برنامه، دستیابی به آن را غیرممکن می‌سازد و ساختار اداری پویا با درک درست از اهداف دانشگاه، لازمه دستیابی به اهداف تحول است.

وی با تأكيد بر اين كه در شرایط پویای دانشگاه‌هاي رقیب، راحت‌طلبی مخل توسعه است، افزود: البته نظام تشویق و ارج‌نهادن به فعاليت ها بايد در مديريت دانشگاه اجرايي شود و من در كنار توقع، به بهره‌مندی سخت‌کوشان از زحمات خويش معتقدم و همچنان كه سنت خدا به بهره‌مندی تلاشگران است، ارتقای دانشگاه نيز راهی جز تبعیت از سنت خدا ندارد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده از ظرفیت‌های حقوقي و قانوني دانشگاه و به کارگیری آن ها در جهت اهداف برنامه تحول و چابکی در تصمیمات و پرهیز از ملاحظات غیر ضروری را از ديگر ملزومات رسیدن اهداف برنامه عنوان كرد وگفت: هر چند نسبت به لزوم فعالیت اعضای هیئت علمی مصر و پیگیر هستم اما نسبت به پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های آنان نیز دریغ نمی‌ورزم.

ابطحی در پايان تصریح کرد: در زمان باقی مانده طرح تحول راهبردی دانشگاه، با استعانت از خداوند بزرگ به كمك همه شما نیاز دارم تا دانشگاهی برتر، محیطی شاداب‌تر و ایرانی بهروزتر داشته باشیم. 

دوره ریاست دکتر مدرس هاشمی جو آرامی بر دانشگاه حاکم بود

در بخش دیگری از این آئین نیز عضو هیئت علمی دانشکده برق وکامپیوتر به بیان دستاوردها و خدمات دکتر مدرس هاشمی پرداخت.

دکتر سعید صدری گفت: برخورد با مسائل دانشگاه با روشی علمی، انتقادپذیری، مشارکت دادن هرچه بیشتر دانشگاهیان و شفافیت در موضوعات مختلف، ایجاد وحدت بین دانشگاهیان، رفع موانع اعضای هیئت علمی با هدف فضایی آرام و بالنده برای حیات فکری دانشگاه، برخورد با احترام و رحمت و تواضع وایجاد احساس آزادی علمی و فرهنگی در دانشگاه از جمله خدمات دکتر مدرس هاشمی به دانشگاهیان بود.

رئیس اداره رفاه کارکنان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین به نمایندگی از کارکنان این دانشگاه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر مدرس هاشمی گفت: در دوره ریاست دکتر مدرس هاشمی جو آرامی بر دانشگاه حاکم بود و این باعث شد تا دانشگاهیان بتوانند به رسالت اصلی خودشان برسند.

سید حمید خشوعی گفت: ایجاد شورای صنفی، دستور تسریع در اجرای آیین نامه اعضای غیر هیئت علمی، نظام مند کردن استخدام ها، رسیدگی به معیشت کارکنان و نگاه ویژه به قرض الحسنه حضرت محمد (ص) و دستور تشکیل کانون بازنشستگان را از جمله اقدامات درخور قدردانی رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان برشمرد.

در پایان این مراسم باشکوه، ضمن قرائت متن پیام تقدیر و تشکر وزیر علوم از خدمات و تلاش های دکتر مدرس هاشمی و نیز حکم انتصاب دکتر ابطحی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، هدایای جمعی از چهره های دانشگاه، رؤسای دانشگاه ها و مدیران استان به پاس قدردانی از تلاش ها و خدمات دکتر مدرس هاشمی به ایشان اعطاء شد.

در این مراسم که با حضور اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان برگزار شد، حضور دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر کیانی رئیس دانشگاه هنر اصفهان، دکتر قاضی عسکر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع و دکتر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان، دکتر قیصری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان، مدیران عامل شرکت آب منطقه ای و شرکت توزیع برق اصفهان، معاون برنامه ریزی شهردار اصفهان، فرماندار خمینی شهر وجمعی از مدیران استان حضور داشتند.

گزارش تلويزيوني

گزارش تصويري

 

 

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.