کدخبر:1356/910817

17 آبان 1391

از استاد برجسته مهندسی برق و بنیانگذار سیستم های فازی در ایران تجلیل شد
با حضور جمعی ازدانشگاهیان و خانواده مرحوم پروفسور طحانی:
از استاد برجسته مهندسی برق و بنیانگذار سیستم های فازی در ایران تجلیل شد
سمینار تجلیل از مرحوم پروفسور ولی اله طحانی، بنیانگذار سیستم های فازی در ایران با حضورگسترده استادان، دانشجویان و خانواده آن استاد برجسته صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در این مراسم عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های بارز اخلاقی، طبع لطیف و سخت کوشی علمی پروفسور طحانی گفت: زحمات بی نظیر ایشان موجب راه اندازی رشته مهندسی کنترل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعت نفت آبادان گردید.

دکترقیصری افزود: مرحوم طحانی در سال 1341 با کسب رتبه نخست در کنکور وارد دانشکده نفت آبادان شد و با دریافت بورس تحصیلی از معتبرترین دانشگاه مهندسی برق در امریکا موفق شد دوره های کارشناسی ارشد و دکتری خود را تا سال 1351 در دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی کالیفرنیا به پایان برساند.

در ادامه این برنامه اولین دانشجوی فارغ التحصیل دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان و از شاگردان پروفسور طحانی، صبر و تعهد علمی وی را ستودنی دانست و گفت: هم اکنون بیش از300 کتاب در علوم مهندسی برق در سطح جهان وجود دارد که نام ایشان بعنوان یکی از منابع و مراجع اصلی درآنها ذکر شده است.

دکتر شیخ الاسلام، با اشاره خدمات علمی پرشمار مرحوم طحانی به جامعه علمی کشور، پیشگامی ایشان برای ایجاد و توسعه زمینه های آموزشی و پژوهشی جدید در پردازش فازی پایگاه های داده، کنترل فازی،کنترل عصبی فازی، بهینه سازی فازی، پایداری سیستم های فازی و سیستم های کنترل غیر خطی را از جمله این خدمات علمی و پژوهشی برشمرد.

وی همچنین بخشی از افتخار پایه گذاری سیستم های فازی در جهان را متعلق به پروفسور طحانی دانست و گفت: در حال حاضر بیشترین افتخارات در دانشگاه صنعتی اصفهان از نظر چاپ مقالات در علوم پایه و مهندسی متعلق به مرحوم طحانی است.

در ادامه این مراسم دیگرعضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان پروفسور طحانی را مصداق بارز صدقه جاریه توصیف کرد وافزود: شاگردانی که ایشان تربیت نمودند از بهترین اساتید و پژوهشگران کنونی علوم مهندسی برق در کشور هستند.

دکتر منتظری همچنین به ذکر خاطراتی از تلاش های علمی مرحوم طحانی برای اعتلای علوم مهندسی برق در کشور پرداخت و گفت: پروفسور لطفی زاده بعنوان بنیانگذار سیستم های فازی در جهان، پروفسور طحانی را بهترین دانشجوی کل دوران علمی خود دانسته است و به این امر افتخار می کند.

قرائت یک قطعه شعر در وصف خصوصیات علمی و اخلاقی مرحوم طحانی توسط یکی از بستگان ایشان و نقل خاطرات دوران تحصیلی توسط دکتر بخشایی، از دانشجویان وی از دیگر بخش های این برنامه بود.

در پایان با اهدای لوح یاد بود به خانواده مرحوم پروفسور طحانی از تلاش ها و زحمات علمی آن استاد برجسته تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است پرفسورولی اله طحانی، بنیانگذار سیستم های فازی در ایران و و از پیشگامان مهندسی کنترل درکشور است که از سال 1351 تا 1361 با مرتبه‌های استادیاری و دانشیاری در رشته مهندسی برق دانشگاه نفت آبادان مشغول تدریس بود و از سال 1362 با مراتب دانشیاری و استادی در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را دنبال نمود وسرانجام پس از یک عمر فعالیت صادقانه در جهت اعتلای نام ایران در سال 1379 دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

دیدگاه شما

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.