کدخبر:1649/20230531

10 خرداد 1402

برگزاری دومین همایش فناوری‌های نوظهور توسط دانشگاه صنعتی اصفهان/لزوم توجه به اکوسیستم علمی برای پیشرفت جامعه دانشگاهی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، افتتاحیه دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی به همت دانشکده های فیزیک و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز چهارشنبه 10 خرداد ماه در سالن اجتماعات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. این همایش با هدف انتقال تجربه و دانش پژوهشگران علم کوانتوم و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از دانشمندان و پژوهشگران این حوزه به مدت دو روز برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان برای حفظ سرمایه‌های کشور تلاش جهادی خواهد داشت

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در افتتاحیه همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتوم بیان داشت: اسرار خلقت به دست دانشمندانی چون شما رمزگشایی می‌شود که یکی از شاخه‌های آن، رمزگشایی کوانتومی است.

وی با بیان اینکه باید به عظمت خلقت پی برد و قدرشناس نعمت‌های وسیع خداوند باشیم؛بر لزوم توجه به دانشمندان حوزه کوانتوم تاکید داشت و عنوان کرد: یکی از قدرشناسی‌ها تلاش برای حفظ امانت‌های بزرگ کشور و دانشمندان است که با اراده مصمم و حرکت جهادی در تکاپو هستند.  

لزوم توجه به اکوسیستم علمی برای پیشرفت جامعه علمی کشور

دبیر علمی همایش، دکتر مسلم زارعی در رابطه با هدف اصلی برگزاری همایش اظهار داشت: ایده این همایش برمبنای دیدگاه اکوسیستم علمی که از مجموعه دانشگاه، صنعت، حامیان مالی، جامعه و رسانه‌ها تشکیل شده، شکل گرفته است.

بر اساس بینش اکوسیستمی، دستاوردهای دانشگاهی حاصل یک سازوکار بسیار پیچیده است که بی‌توجهی به این پیچیدگی ها، نظام دانشگاهی را سال‌ها عقب می اندازد.

دکتر مسلم زارعی با بیان اینکه ایده این همایش برمبنای دیدگاه اکوسیستم علمی که از مجموعه دانشگاه، صنعت، حامیان مالی، جامعه و رسانه‌ها تشکیل شده، شکل گرفته است خاطر نشان کرد: در طی این رویداد ۱۹ سخنرانی توسط متخصصین حوزه کوانتوم از ۱۵ دانشگاه برتر ارائه خواهد شد.

زارعی با اشاره به اهمیت شاخه نوظهور کوانتوم در جهان گفت: یکی از نتایج فناوری کوانتومی، ساخت سنسورهای بسیار قوی بوده که در بخش‌های مختلف ازجمله دریانوردی، پزشکی و دفاعی مورد نیاز بوده و در کشور ایران نیز موضوع کامپیوترهای کوانتومی بیش از پیش مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی افزود: ساخت کامپیوترهای کوانتومی بسیار چالش‌برانگیز بوده و در سطوح بالای کشور قرار بر تشکیل شورای کوانتوم با حضور رئیس جمهور و پژوهشگران و فعالان این حوزه بوده و علت تشکیل این شورا، اهمیت بالای موضوع کوانتوم و نقش کلیدی آن در صنایع مختلف در دهه آینده است و اگر اکنون اقدامی برای این حوزه در کشور انجام نشود، در آینده نزدیک کشور در حوزه امنیت اطلاعات چند سال از جهان عقب می‌افتد.

دبیر علمی همایش فناوری‌های نوظهور کوانتوم در ارتباط با اکوسیستم قوی علمی در اصفهان بیان کرد: دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان و صنعتی مالک اشتر در کنار شهرک علمی تحقیقاتی و صنایع دانش بنیان در قالب خوشه کوانتومی به بررسی و پیگیری جدی موضوع فناوری کوانتومی می‌پردازند.

وی ادامه داد: استقبال بی‌نظیر بخش‌های مختلف بخصوص بخش‌های دانشگاهی از این همایش نشان‌دهنده وجود پتانسیل بسیار بالا در اصفهان و اهمیت این موضوع بوده و می‌توان به دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان مرکزی مهم برای فناوری کوانتومی نگاه کرد.

زارعی با اشاره به نقش صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت علم کوانتومی کشور عنوان کرد: در برنامه‌های مختلف همایش از شرکت‌های دانش بنیان و شهرک علمی و تحقیقاتی دعوت شده و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهانی با وجود پتانسیل خیلی زیاد، هنوز وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نشده‌اند و می‌توانند در این حوزه در کشور بدرخشند.

وی افزود: حوزه کوانتوم نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد و به همین دلیل از مدیران در این همایش دعوت شده است تا برای حمایت از بخش دانشگاهی و استارتاپ‌ها قانع شوند. یکی از نیازهای این حوزه، آماده‌سازی زیرساخت برای برخی آزمایشات و تجهیزات است که از اکنون باید برای آن‌ها سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

دبیر علمی همایش در ارتباط با پتانسیل بسیار خوب مجموعه‌های علمی اصفهان عنوان کرد: مجموعه‌های پژوهشی و صنعتی اصفهان بسیار جدی درحال کار بر روی مباحث کوانتوم هستند و درصورت حمایت، این فعالیت‌ها توسعه یافته و می‌درخشند.

وی ادامه داد: برآورد من از زمان تجاری‌سازی این مبحث، چشم‌انداز ۱۰ ساله است و اگر از امروز شروع به کار نکنیم، ۱۰ سال آینده ازدست می‌رود و رقبای جدی ما در این حوزه کشورهای همسایه ازجمله قطر و امارات خواهند بود که درحال سرمایه‌گذاری قوی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه فناوری‌های کوانتوم تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، نگه‌داشتن نیروهای جوان و تحصیل کرده در این حوزه است که متاسفانه به سرعت جذب شرکت‌های خارجی می‌شوند و اگر مورد حمایت قرار گیرند، علاوه بر رشد مباحث علمی ایران، انگیزه برای جوانان مستعد نیز فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دکترا باید بطور ویژه مورد حمایت واقع شوند و امکان ادامه پژوهش‌های آنان پس از فارغ‌التحصیلی وجود داشته باشد تا بتوان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.

دکتر زارعی با اشاره به رشد دانشگاه و صنعت در اصفهان گفت: در اجتماع بزرگ علمی همایش کوانتوم، انتقال دانش و تجربه بین پژوهشگران، شبکه‌سازی و برقراری همکاری‌های علمی و فناورانه بین بخش‌های دانشگاهی و صنعتی کشور شکل می‌گیرد.

دانشیار دانشکده فیزیک افزود: علاوه‌بر این انتقال تجربه، فرصت ارزشمندی پیش آمده تا مدیران علمی و پژوهشگران با یکدیگر آشنا شده و درخصوص سیاست‌گذاری‌های صحیح علمی در حوزه فناوری‌های کوانتوم، تبادل نظر کنند.

وی ادامه داد: در این نشست پس از بحث و بررسی، تلاش می‌شود که شیوه‌های کنونی حمایت از پژوهش‌های کوانتومی به مدلی توانمندتر تبدیل شود تا حمایت از فعالیت‌های مختلف کوانتومی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور بصورت هدفمند، شتاب بیشتری داشته باشد.

گزارش تصویری

گزارش ویدیویی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.