کدخبر:1903/14011208

8 اسفند 1401

دردومین نشست زیست­ بوم گفتگو به مناسبت گرامیداشت روز جهانی حیات وحش 
اعلام ثبت تصویر یوزپلنگ ایرانی در منطقه عباس آباد اصفهان
دکتر احمد رضا لاهیجان زاده ظهر دوشنبه در نشست زیست‌بوم گفتگو که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی حیات وحش برگزار شد ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه عباس آباد اصفهان را به طبیعت دوستان کشور تبریک گفت .   

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه جنسیت این یوزپلنگ نر است، اضافه کرد: مشاهده این یوزپلنگ بیانگر پایدار بودن زیستگاه است . پیش از ثبت این یوزپلنگ در عباس آباد درخواست ثبت معدن داشتیم که ایستادیم و توانستیم معدن را از این منطقه حذف کنیم.
دکتر لاهیجان زاده دراین نشست با اشاره به نقش سازنده با دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در مطالعات بنیادی محیط زیست کشور و استان افزود: کشور ما به واسطه تنوع اقلیمی، سواحل دریایی شمال و جنوب، مناطق کوهستانی ، کویری و 3 میلیون هکتار تالاب، ما جزو 10 کشور برتر در تنوع حیات وحش دنیا است و از این جهت حفاظت از گونه های زیستی اهمیتی دو چندان دارد. 
مدیرکل محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی ازاستان های با تنوع بالا اقلیمی است خاطر نشان کرد ، اداره کل محیط زیست استان اصفهان برای جلوگیری از پیشرفت معادن در منطقه کرکس به جهت حفظ گونه های زیست محیطی تلاش های گسترده ای انجام داده است.  
وی با اشاره به اینکه یک رکن مهم توسعه پایدار توجه به اقلیم و محیط زیست است افزود: توسعه بی رویه معادن و رفت و آمد ماشین های سنگین در طول مناطق بکر طبیعت، باعث تخریب و تهدید جدی برای گونه های زیستی است. 
در این نشست دکتر محمود رضا همامی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با ارایه سخنرانی در رابطه با"اهمیت حیات وحش و تنوع زیستی" بیان کرد: بخش بزرگی از گونه های حیات وحش در جهان با خطر انقراض روبرو هستند. 
وی با نام بردن از 5 دوره انقراض گونه های حیات وحش به شکل طبیعی گفت : اکنون در ششمین انقراض کلان جهان با نرخ  100 تا 1000 برابر بزرگتر از انقراض های قبلی قرار داریم که منشأ آن فعالیت های انسان است. 
دکتر همامی با اشاره به اینکه ، میلیونها سال برای شکل گیری و تکامل گونه های حیات وحش زمان نیاز است ادامه داد : یکی از ارزش های مهم حیات وحش، ارزش ذاتی، آن یعنی حق زندگی برای تمام موجودات است. در شجره نامه حیات، انسان حق زندگی بیشتری نسبت به گونه های دیگر ندارد. 
استاد منابع طبیعی کشور، نگاه انسان ها به طبیعت را نگاهی منفعت طلبانه دانست و افزود: حفاظت از گونه ها وقتی برای انسان ها مهم است که منافع زیستی، انسانها در حال یا آینده به خطر بیافتد وادامه داد، ارزش خدمات اکوسیستم طبیعت که تامین کننده غذا، پوشاک، مسکن و ... است ، 125 تا 145 تریلیون دلار برآورد شده است. 
وی اهمیت روز جهانی حفاظت از حیات وحش را در برای یادآوری این مهم عنوان کرد که برخی گونه های حیات وحش نقش مهمی در امنیت غذایی و سلامت زیستی انسان ها دارد به شکلی که تحقیقات گسترده برای استفاده از منابع غذایی و دارویی در دانشگاه های دنیا و ایران بر روی گیاهان و جانوران و اثرات آنها بر روی سلامت و تغذیه انسان ها در حال انجام است. 
عضو هیئت علمی دانشکده مهندس منابع طبیعی با تأکید بر این مهم که اقتصاد ما متکی بر گونه های حیات وحش و منابع طبیعی است خاطر نشان کرد :منابع طبیعی پایه اقتصاد است. می توانیم اقتصاد را یک سیستم باز در درون سیستم بسته کره زمین تلقی کنیم. منابع زمینی همیشگی نیست. اگر بتوانیم با مدیریت منابع محیط زیست از انقراض گونه های زیستی جلوگیری کنیم مثل این است که کار اقتصادی انجام می دهیم.
گفتنی است سازمان ملل متحد با هدف افزایش توجه و آگاهی‌های عمومی نسبت به گونه‌های گیاهی و جانوری در طبیعت جهان، سوم مارس (12 اسفند) را به عنوان «روز جهانی حیات وحش» معرفی کرده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.