کدخبر:1500/14011202

2 اسفند 1401

طرح برگزیده سومین جشنواره ملی امیرکبیر:
حفظ اکوسیستم رودخانه بشار با طرح مطالعاتی دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان
زهرا مظلومی دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه پایان نامه"تعیین حقابه محیط زیستی رودخانه بشار با استفاده از روش‌های هیدرولوژیک، شبیه‌سازی زیستگاه و کیفیت آب" توانست رتبه برتر سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر را بدست آورد.

این پایان نامه تقاضامحور به راهنمایی دکتر محمد نعمتی ورنوسفادرانی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و بنابر تقاضای شرکت مدیریت منابع آب ایران توانسته است با تعیین جریان یا همان حقابه ‌محیط زیستی رودخانه بشار برای بهبود مدیریت و پایداری اکوسیستم این رودخانه راهکارهای مناسبی ارائه کند.

 مظلومی با اشاره به ساخت سد تنگه سرخ در بالادست رودخانه بشار در رابطه با پژوهش خود توضیح می دهد: سدسازی مشکلاتی را برای اکوسیستم رودخانه درپی دارد. اگر مشکلات محیط زیستی ناشی از ایجاد سد در منطقه مدیریت نشود، در آینده می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به اکوسیستم رودخانه تحمیل کند.

این مهندس منابع طبیعی روش انجام طرح خود را مبتنی بر سنجش کیفیت آب رودخانه  بصورت دقیق با نمونه برداری میدانی و آزمایشگاهی بیان کرد و گفت: بصورت کلی روش‌هایی که برای تعیین جریان محیط زیستی برای سدسازی ارائه می‌دهند، روش‌های غیربومی هستند که حیات زیست‌مندان و گونه‌هایی که در رودخانه زندگی می‌کنند را درنظر نگرفته و فقط یک میانگین جریان را بصورت کلی ارائه می‌دهد.

وی افزود: در این مطالعه جریان محیط زیستی یا همان حقابه محیط زیستی را به روش‌های مختلف هیدرولوژیک و شبیه‌سازی زیست‌گاه تعیین کردیم و جریان دقیق‌تری را برای زیست‌مندان ارائه کردیم که اگر در منحنی فرمان سد رعایت نشود، ممکن است حیات رودخانه را مختل یا با مشکل روبرو کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان در رابطه با تعیین حقابه محیط زیستی رودخانه بشار عنوان کرد: حقابه محیط زیستی به این معنی است که میزان جریان یا آبی که در رودخانه باید تداوم داشته باشد، بتواند شرایط سلامت و حیاط زیستمندان رودخانه را در سطح ایده‌آل حفظ کند و همچنین کمیت و کیفیت آب را برای مصارف مختلف تأمین کرده و رفاه جامعه را ایجاد کند.

مهندس منابع طبیعی ایران افزود: بطور کلی گونه‌های زیادی در رودخانه زیست دارند که از بین این گونه‌ها، ماهی‌ها به عنوان گونه شاخص نسبت به کاهش دبی، عمق و سرعت جریان آب حساس‌تر هستند و برای همین بهتر است ازمیان زیست‌مندانی که در رودخانه زندگی می‌کنند، ماهی‌ها را انتخاب کنیم که اگر این جریان برای ماهی‌ها تامین شود، سایر زیست‌مندان هم می‌توانند درکنار ماهی‌ها به حیات خود ادامه دهند.

مظلومی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انجام این طرح حفظ گونه های ماهی های خانواده کپورماهیان که بومی منطقه رودخانه بشار است خاطر نشان کرد: بعضی از این گونه ماهی ها تنها در رودخانه بشار یافت شده اند و از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

مظلومی تصریح کرد: اجرای عملیاتی دستاوردهای این پایان نامه علمی، می تواند به محیط زیست و آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویر احمد کمک کرده و مدل ارائه شده برای محیط زیست و آب منطقه‌ای در کل رودخانه‌های کشور پیشنهاد می شود.

گفتنی است: نتایج مطالعات این دانش آموخته دانشگاه تاکنون با ارائه 2 مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و دو مقاله همایشی انتشار یافته است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.