کدخبر:1155/14011011

11 دی 1401

اجرای موفقیت آمیز دستاوردهای یک پارسای تقاضامحور در دانشگاه صنعتی اصفهان
طراحی و راه اندازی سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول در معادن کشور
  بدنبال اجرای موفقیت آمیز پارساي تقاضامحور دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان ، سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌های معدنی راه اندازی شد. این طرح ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور و افزایش بهره وری معادن در حفظ سرمایه های ملی ایران اقدامی علمی و سازنده بوده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهندس محمد رضایی دشتکی دانشجوی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان، طرح "سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌های معدنی" را سال 96 در قالب پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر سید هادی حسینی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی معدن این دانشگاه دنبال کرد و در سال 97 موفق به ساخت نمونه پایلوت این سامانه شد. پس از انجام آزمایش های موفقیت آمیز در سال 98 این سامانه با موفقیت بر روی 10 شاول معدن مس سرچشمه راه اندازی شد.

طراح و سازنده سامانه "پایش هوشمند بهره‌وری شاول‌ها" بیان داشت: معادن عمدتاً بدلیل در اختیار نداشتن ملزوماتی به منظور پایش شاخص بهره‌وری، کار مفید شاول‌ها را بر مبنای سالم بودن آن یا به عبارتی فعال در معدن آن متصور بوده‌اند و تا هر زمانی که خرابی رخ ندهد، در چرخه تولید فعال تلقی می‌شد.

رضایی دشتکی با بیان اینکه حدود 500 دستگاه بیل و شاول در صنایع معدنی به کار رفته است خاطر نشان کرد: تا پیش از این مشکلات ناشی از تولید در معادن را به حساب کمبود شاول‌های مدرن می‌گذاشتند و اقدام به خرید آن از کشورهای دیگر همچون چین، ژاپن و ایالات متحده می‌کردند؛ در صورتی که با بکارگیری این سامانه، امکان ارزیابی واقعی بهره‌وری و کنترل میزان تولید در چرخه اقتصادی معادن قابل مشاهده و اندازه گیری است.

وی با اعلام اینکه قابلیت های مدیریتی این سامانه با سیستم‌های گران قیمت خارجی برابری میکند؛ گفت: قیمت مناسب در ازای نقش استراتژیکی که در برنامه ریزی های معادن دارد، بازار مناسبی را برای مشتریان داخلی و خارجی علی الخصوص کشورهای همجوار همچون عربستان و ترکیه فراهم ساخته است.

دانش آموخته مهندسی معدن با بیان اینکه سیستم حاضر قابلیت نصب بر روی هرگونه بیل و شاول در صنایع سدسازی و راه‌سازی را نیز داراست افزود: وجود 70 معدن بزرگ مقیاس در ترکیه و معادن عربستان زمینه صادرات سامانه و ارز آوری برای کشور را به طور قطع فراهم خواهد ساخت.

رضایی دشتکی با اشاره به اینکه حداقل هزینه وارد کردن یک شاول از کشوری مثل چین 12 میلیون دلار است اعلام کرد: بمنظور پیشگیری از خروج ارز و هزینه سرمایه گذاری کلان، اولویت با ارتقاء بهره‌وری و استفاده از سامانه های پایشی است.

مهندس جوان کشور، اکنون به دنبال توسعه این طرح است و بیان می کند: در طرح توسعه محصول فوق، علاوه بر به‌روز رسانی سامانه هوشمند پایش بهره‌وری شاول‌ها، پایش هوشمند بهره‌وری بر روی دامپ تراک‌های معدنی نیز درحال انجام است.

گفتنی است سامانه هوشمند پایش بهره وری شاول که با استقبال صنایع معدنی کشور روبرو بوده است، تاکنون موفق شده است رتبه اول فناوری های معدنی از سومین جشنواره ایده های ارزش آفرین بخش معدن و صنایع معدنی )اینوماین3( در سال 1400 و پایان نامه برتر دومین جشنواره استارپوزال در سال 1399 را کسب کند.

شایان ذکر است پارساهای تقاضا محور با هدف هدایت پایان نامه ها و رساله‌ های دانشگاهی به سمت حل مشکلات، چالش‌ها و نیازهای پژوهشی دستگاه ها و مؤسسات اجرایی در بخش های دولتی و غیر دولتی در دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال می شود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.