کدخبر:1515/14010526

26 مرداد 1401

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دانشگاه صنعتي اصفهان:
نقش دانشگاه‌های بزرگ در اجراي طرح تحول نظام آموزش عالي برجسته است
نشست شوراي  دانشگاه صنعتي اصفهان صبح امروز با حضور معاون آموزشي وزير علوم براي بررسي و هم‌اندیشی پيرامون اهداف و برنامه‌های طرح تحول آموزش عالي تشكيل شد. 

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتي اصفهان: دكتر قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز (چهارشنبه، 26 مردادماه) و هیئت همراه در دومين روز از حضور در اصفهان، به‌منظور بررسی طرح تحول آموزش عالی به دانشگاه صنعتي اصفهان آمد و در جمع اعضاي شوراي دانشگاه صنعتي اصفهان از جزئیات اين طرح سخن گفت.

دكتر عمو عابدینی با بيان اينكه 4 چالش اساسي در سند تحول دولت سيزدهم، در بخش وزارت عتف مربوط به تحول آموزش عالي مورد توجه قرار گرفته است، بيان داشت: با تشكيل کمیته‌های تخصصي، كار تدوين برنامه‌های تحولي دانشگاه‌ها بر مبناي حل اين چالش‌ها آغاز شده است.  

معاون آموزشي وزارت عتف با اشاره به چالش‌های موردتوجه در بخش‌های مختلف آموزشي، فناوري، فرهنگي و حكمراني، خاطرنشان كرد: سند تحول آموزشي در ادامه ریل‌گذاری‌های گذشته، اصلاح ساختارها و تعريف فرايندهاي نوين قرار دارد و بر همين اساس در يك بازه زماني کوتاه‌مدت ۲ساله انجام می‌شود.دكتر عمو عابديني تأكيد كرد: انطباق برنامه‌های بلندمدت دانشگاه با سند تحول در صورتي كه ‌عملياتي و سنجش پذير باشد، مهم و قابل‌توجه است.

وي از ارائه طرح تحول 10 دانشگاه و امضاي توافق‌نامه 4 دانشگاه در همين راستا خبر داد و خاطرنشان كرد: انتظار داريم در يكي دو ماه آينده 50 درصد دانشگاه‌ها طرح تحول آموزشي خود را با الزامات و نيازهاي ضروري ارائه كنند.

معاون وزير، به اهميت نقش دانشگاه هاي بزرگ و برتر كشور در اجراي طرح تحول اشاره كرد و گفت: نقش اين دانشگاه ها با توسعه بدست آمده در سالهاي گذشته از نظر جهت دهي و سرعت دهي در طرح تحول و ارايه نظرات كارشناسي برجسته و مهم است. انتظار مي رود دانشگاه هاي نوپا و در حال توسعه اين توانمندي را در طرح تحول بدست مي آورند.

دبير كميته راهبردي طرح تحول وزارت عتف افزود: ستاد طرح تحول دولت براي تحقق دانشگاه‌های تمدن‌ساز در گام دوم انقلاب اسلامي بايد به تحقق نيازها و الزامات تحولي دانشگاه‌ها اهتمام نشان دهد.

دكتر عمو عابديني با بيان اينكه يكي از دغدغه‌های دانشگاه‌های آينده تربيت فارغ‌التحصیلانی است كه بتوانند نياز جامعه و صنعت را حل كند؛ افزود: در سند تحول آموزشي وزارت علوم، براي مسائل مختلفي همچون مسئله حكمراني آموزش عالي، ارتباط جامعه و صنعت، ارتقای ديپلماسي علمي و فناوري و جايگاه دانشگاه در تعاملات بین‌المللی راهبردهاي منطبق با اسناد بالادستی نظام تعريف و تبيين شده است.

معاون وزير علوم خاطرنشان كرد: قرار نيست در اين سند، يك نسخه واحد براي تمام دانشگاه پيچيده شود. نيازهاي دانشگاه‌های جامع، صنعتي، مأموریت‌گرا، بزرگ و كوچك در طرح تحول مدنظر قرار مي­گيرد.

طرح تحول در دانشگاه صنعتي اصفهان به‌خوبی پيش رفته است

در ابتداي اين نشست دكتر ميبدي رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه، اين دانشگاه در ادوار گذشته تا امروز، در عرصه‌های مختلف نقش مهم اقتدار بخشی به كشور را برعهده داشته است؛ خاطرنشان كرد: بسياري از شخصیت‌های برجسته كشور در داخل و خارج از كشور فارغ‌التحصیلان برجسته دانشگاه صنعتي اصفهان هستند.

دكتر ميبدي افزود: كيفيت آموزشي اين دانشگاه، برند و هويت جدایی‌ناپذیر آن است. كه نتيجه آن فارغ‌التحصیلانی باکیفیت و متخصص براي جامعه است.

عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه دانشگاه صنعتي اصفهان علی‌رغم کاستی‌های موجود در بودجه خود، توانسته است طرح تحول خود را به‌خوبی پيش ببرد به بخشي از فعالیت‌‌هایی اين دانشگاه در 9 ماه گذشته اشاره كرد و گفت:  امضاي قراردادهاي بزرگ پژوهشي با صنعت، بهبود وضعيت آبياري اراضي جنگلي دانشگاه از طريق ارتقا سيستم تسويه پساب دانشگاه از 5 ليتر در ثانيه به 13 ليتر در ثانيه؛ بازسازي و آماده‌سازی فضاهاي خوابگاهي و احيا ظرفيت 500 نفري به خوابگاه‌های دانشجويي، بازگرداني و تعميرات 20 دستگاه آزمایشگاهی با بودجه‌ای بالغ بر 4 ميليارد تومان به چرخه فعالیت‌های پژوهشي دانشگاه، پيشرفت 95 درصدي پروژه عمراني دانشكده مهندسي مكانيك و ساختمان نوآوري دانشگاه بخشي از فعالیت‌های مؤثر اين دانشگاه در 9 ماه گذشته بوده است.

گفتني است در ادامه اين جلسه، اعضاي شوراي دانشگاه صنعتي اصفهان، رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشكده ها، نقطه‌نظرات سازنده و دیدگاه‌های خود را در رابطه با چالش‌های نظام آموزشی دانشگاه‌ها ارائه كردند.

در همين راستا، خانم دكتر مالكي سرپرست دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه با بيان نقد و نظر خود پيرامون سیاست‌های وزارت علوم در حوزه جذب دانشجويان استعداد درخشان به دانشگاه‌های پايتخت، لزوم توجه به مسئله تمرکززدایی در پذيرش دانشجو و توجه به نظرات مديران دانشگاه‌های شهرستان‌ها،  نكات مهمي ارائه كرد كه در پايان معاون وزير در همين جلسه ايشان را به عضويت در كميته استعداد درخشان طرح تحول راهبردي فراخواند.

گزارش تصويري...

گزارش ويديويي...

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.