کدخبر:1500/14010220

20 ارديبهشت 1401

سیزدهمين کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به كار كرد+گزارش تصويري
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در آیین گشایش سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران: دانش‌آموختگان دانشگاهی باید در شرکت‌های دانش بنيان مشغول به کار شوند
دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم صبح امروز در آیین گشایش سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران با بیان اینکه در کشورمان به‌شدت نسبت به حوزه فناوری و نوآوری در ساختمان جفا شده است؛ بیان داشت: ما هنوز مرکز رشد تخصصی و پارک علم و فناوری در زمینه مهندسی عمران و ساختمان نداریم.

رویداد بزرگ سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران به‌صورت مجازی و حضوری در دانشگاه صنعتی اصفهان به‌صورت حضوری و برخط  صبح امروز سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان  آغاز به کار کرد. 

دکتر علی خیرالدین که به‌عنوان سخنران اصلی این کنگره به‌صورت برخط حضور داشت با برشمردن اقدامات مؤثر عمرانی در کشور گفت: در حوزه عمران در کشورمان اتفاق‌های خوبی افتاده است. ساخت رصدخانه پیشرفته، برج میلاد تهران، برج تجارت جهانی تبریز، مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان، پل هشتم کابلی اهواز، برج‌های مهر و ماه مشهد، بازار بزرگ ایران در تهران، سد کرخه و آزادراه تهران - شمال توسط مهندسان داخلی ساخته شده و موجب افتخار جامعه مهندسان عمران است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح داشت: زیست‌بوم فناوری و نوآوری پیشران اقتصاددانش بنیان در کشور است و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی با اشاره به باید در آموزش مهندسی متناسب با نیاز کشور برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد از بیکاران، دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که با کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان می‌توان مشکلات این گروه را برطرف کرد.

دکتر خیرالدین طرح دستیار فناوری را یکی از برنامه‌های حوزه فناوری وزارت علوم دانست و افزود: دانشجویان می‌توانند حین تحصیل به مدت ۶ ماه در یک شرکت دانش‌بنیان به‌منظور آشنایی با حوزه فناوری و نوآوری مشغول کار شوند که دستمزدی نیز متناسب با مقطع تحصیلی به آنها پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آیین افتتاحیه  کنگره ملی مهندسی عمران، این کنگره را محفلی برای معرفی تازه‌ترین دستاوردهای حوزه عمران معرفی و بیان داشت: ۱۶ دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور در این کنگره حضور دارند و متخصصان گرد هم جمع شده‌اند تا تازه‌های این حوزه را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

دکتر میبدی ابراز امیدواری کرد برگزاری این کنگره راهی برای معرفی دانش بیشتر در حوزه عمران باشد تا روزبه‌روز شاهد اقتدار بیشتر کشور در این حوزه باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، اعلام آمادگی اين دانشگاه را برای توسعه گروه‌های آموزشی مرتبط با موضوعات کنفرانس مهندسی عمران خبر داد و خاطرنشان کرد: رویکرد هیئت جذب دانشگاه باید به سمت جذب نیروهای جوان و نخبه برای توسعه دانش روز مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی اصفهان باشد.

دکتر نادر طباطبایی دبیر هیئت امناء کنگره‌های مهندسی عمران نیز  به‌صورت برخط حاضر شد و با بیان تاریخچه برگزاری این کنگره در کشور، گفت:  نخستین کنگره به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد و تا امروز که  دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان سیزدهمین دوره کنگره عمران در کشور است این رویداد مهم علمی در حوزه عمرانی کشور دنبال شده است.

غلبه بر مشکلات عمرانی کشور با دانش متخصصان کشور ممکن است

مهندس احمد بناکار رئیس سازمان نظام‌مهندسی اصفهان در آیین افتتاح سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران، با بیان اینکه رشته عمران نقش مهمی در توسعه کشور برعهده دارد، مسئولیت متخصصان این حوزه را بسیار خطیر دانست و گفت: صنعت ساختمان پس از نفت در کشور به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی در رشد اقتصادی، تولید ناخالص و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی با بیان اینکه صنعت ساختمان در کشور با چالش‌های بسیاری مواجه است، تصریح کرد: غلبه بر مشکلات این حوزه با کمک کنگره‌های علمی فرصتی برای کمک به توسعه کشور است.

وی بر ضرورت ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود:  ضروری است با ریل‌گذاری درست در مسیر اقتصادی، نقش دانشگاه‌ها را در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌های دانشجویی و  فضای نوآوری و کارآفرینی در حوزه صنعت ساختمان‌سازی تقویت کرد.

مهندس بناکار ابراز امیدواری کرد نتایج علمی این کنگره توسط مهندسین سازمان نظام‌مهندسی پیگیری خواهد شد و افزود: مقالات و دانش متخصصان چراغی در دست مهندسین صنعت ساختمان و مسئولیتی خطیر برای سازمان نظام‌مهندسی در مسیر تعالی کشور خواهد بود.

ارائه ۴۵۰ مقاله در سیزدهمین کنگره عمران

دکتر کیاچهر بهفرنیا دبیر سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران نیز، گفت: کنگره مهندسی عمران با بیش از نیم‌قرن سابقه، در راستای ارائه تازه‌های این رشته کوشیده است.

وي از دریافت ۶۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره خبر داد و افزود: حدود ۴۵۰ داور در این برنامه حضور داشته اند و بر روی هر مقاله دو داوری انجام شده است كه در نهایت ۴۵۰ مقاله برای ارائه برگزیده شد که در ۷۰ جلسه تخصصی در این همایش ارائه می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: سازه، زلزله، ژئوتکنیک، راه و ترابری، مهندسی و مدیریت منابع آب، مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، حمل‌ونقل، مهندسی و مدیریت ساخت، مهندسی محیط‌زیست و سایر زمینه‌ها شامل زیربخش‌های سنجش‌ازدور، تاب‌آوری زیرساخت‌ها، معماری و شهرسازی، مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، اخلاق مهندسی، مواد و سازه‌های هوشمند و ... از محورهای موردبحث در این کنگره ملی است.

وی از برگزاری ۶ کارگاه تخصصی در طول کنفرانس خبر داد و گفت: سه نشست تخصصی با موضوعات «همگرایی نخبگان چهار استان مجاور برای رفع چالش‌های آب زاینده‌رود»، «اهمیت پیاده‌سازی سیستم مدیریت روسازی در کاهش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها» و «رویکردهای نوین طراحی روسازی» برگزار می‌شود.

گفتنی است سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران در روزهای 21 تا 22 اردیبهشت نیز با ارائه مقالات، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی به‌صورت برخط برگزار می‌شود.

گزارش تصويري

گزارش ويديويي

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.