کدخبر:1459/14001028

28 دی 1400

در چهارمين دوره كارگاه هاي آموزشي HSE به ميزباني دانشگاه صنعتي اصفهان:
بررسی مؤلفه هاي سلامت، ايمني و محيط زيست (HSE) دانشگاه ها در دانشگاه صنعتی اصفهان
چهارمین دوره کارگاه‌های آموزشی"سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه ها" (HSE) امروز سه شنبه 28 دي ماه با حضور مدیران ، دبیران و کارشناسان دانشگاه های مناطق چندگانه کشور به صورت حضوري و برخط آغاز در دانشگاه صنعتی اصفهان به كاركرد.

در اين رويداد که با مشاركت سازمان امور دانشجويان كشور درحال برگزاری است، مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم، هدف از برگزاري اين كارگاه هاي آموزشي را برنامه ريزي براي ارتقاء سلامت جسماني استادان،كاركنان و به‌ويژه دانشجويان دانشگاه‌ها بیان کرد وگفت: تلاش حوزه مشاوره و سلامت سازمان دانشجويان كشور ارتقاء شاخص هاي سلامت جسمي و رواني دانشگاهيان است.

دكتر ابراهیم نعيمي، مركز بهداشت و سلامت دانشگاه صنعتي اصفهان را يكي از مراكز پيشروي دانشگاهي در اجراي برنامه هاي ايمني و سلامت محيط زيست كشور معرفي و خاطرنشان كرد: تشكيل كانون فعال همياران سلامت و مشاركت حداكثري دانشجويان در برنامه هاي پيشگيري و آموزش اين حوزه، نشان از توانمندي اين دانشگاه براي جذب و آموزش از طريق گروه همسالان داشته است.

وي يكي از رسالت هاي حوزه سلامت و مشاوره وزارت علوم را بررسي و غربالگري كارنامه سلامت جسماني و رواني دانشجويان ورودي دانشگاه ها دانست و تأكيد كرد: مراكز بهداشت و مشاوره دانشگاه بايد برنامه ريزي هاي لازم را براي آن دسته از دانشجوياني‌كه با توجه به پايش‌هاي كارنامه سلامت نيازمند توجه ويژه هستند، انجام دهند تا به سطح مطلوبي از بهداشت دانشگاه براساس شاخص هاي  سازمان جهاني بهداشت(Who) دست يابيم. 

مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم، تلاش براي ارتقاء سطح شاخص هاي سلامت و ايمني(HSE) در دانشگاه هاي كشور را مثبت ارزيابي كرد و ادامه داد: با برگزاري كارگاه هاي آموزشي ابتداء مديران مراكز بهداشت و درمان دانشگاه ها را توانمند مي‌كنيم تا اين مديران در تعامل دانشگاهي خود، اهميت رسيدگي به وضعيت سلامت و ايمني در محيط كار استادان، كاركنان و دانشجويان را در دستور كار قراردهند.

معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در ابتداي اين نشست ضمن ابراز خرسندي از ميزباني اين رويداد، با اشاره به جايگاه ايمني و محيط زيست در دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: شاخص هاي HSE بايد در دانشگاه ها نهادينه و به طور مستمر با جلب نظر مديران دانشگاه ها توسعه يابد.

دکتر سعید آجلی خاطر نشان كرد: اهميت موضوع ايمني در صنعت مقوله اي ثابت شده است اما در دانشگاه ها لازم است پيش از اين‌كه بحران و حادثه اي رخ دهد، شاخص هاي ايمني مورد توجه قرار گيرد.

نائب رئيس كميته ايمني و سلامت دانشگاه صنعتي اصفهان با ارايه گزارشي از فعاليت هاي اين كميته اظهار داشت: در بحث ايمني دانشكده ها، اقدامات اساسي در دانشكده شيمي به صورت پايلوت انجام شده است، در حوزه خوابگاه ها يك خوابگاه به صورت پايلوت ايمني ساختمان در ايجاد خروجي اضطراري  و تخليه در زمان حادثه را اجراء نموده ایم و در بقيه بخش ها از جمله سلف و فضاهاي عمومي نيز اقدامات ايمني در دستور كار اين شورا قرار دارد.

مدير مركز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در اين رويداد بيان داشت: تشكيل شوراهاي سلامت و ايمني در دانشگاه هاي مناطق مختلف كشور نشان از ارتقاء و اهتمام دانشگاه ها به اين موضوع دارد.

دكتر زهرا ممتازپور با اشاره به موضوع بازگشايي كامل دانشگاه ها تأكيد كرد: آمار واكسيناسيون دانشگاهيان دانشگاه صنعتي اصفهان حاكي از آن است كه حدود 96درصد استادان و كارمندان واكسينه شدند، همچنين 16 درصد از كاركنان دانشگاه دوز سوم  را نيز تزريق كردند. در خصوص آمار دانشجويان ابهامات وجود دارد با اين حال برآوردهاي كلي نشان مي‌دهد، حدود 86 درصد دانشجويان نيز واكسينه شدند.

وي بازگشايي دانشگاه را امري جدي دانست كه با سلامت دانشگاهيان در ارتباط است و با توجه به شيوع بالاي اوميكرون، بر توجه به تزريق دوز سوم واکسن نيز تأکید کرد.

مدير مركز بهداشت ودرمان دانشگاه صنعتي اصفهان اضافه کرد: روندهايی‌كه در حوزه هاي دانشجويي، آموزشي، خوابگاه ها و تغذيه در پيش گرفته شده است نشان از تمهيدات و تلاش هاي گسترده براي بازگشايي كامل دانشگاه دارد، با اين حال دقت به مسئله پايداري و تعهد در اعمال قرنطينه براي پذيرايي كامل از دانشجويان و محافظت از سلامت تمام دانشگاهيان را نيز نبايد از نظر دور داشت.  

شايان ذكر است:كارگاه هاي تخصصي با موضوع سلامت، ایمنی و محیط زیست در دانشگاه ها: چالش ها و رهیافت ها، ارزیابی خطاهای انسانی و تحلیل حوادث در دانشگاه‌ها، بررسی مولفه های HSE در کارنامه سلامت جسم دانشجویان وزارت علوم، تجربه جهانی با پاندمی کووید، فرصت ها و تهدیدها و نقش مؤلفه های HSE در خوابگاه های دانشجویی در دوران کرونا، از جمله موضوعات مهم كارگاه‌هاي آموزشي است كه در این رویداد و با حضور متخصصان حوزه بهداشت محيط، بيماري هاي عفوني و اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، طي امروز و فردا 28 و 29 دي ماه، ارائه می گردد.

گزارش ويديويي

 

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.