کدخبر:1707/14001014

14 دی 1400

آئین تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
آیین تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فناوری وزیر، رؤسای دانشگاه‌های استان، خیرین و اقشار دانشگاهی برگزار شد.

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان در این آئین گفت: برنامه‌های آینده به همکاران ارائه شده و تنها به این نکته اشاره می‌کنم که در ابتدای آغاز مدیریت، ضمن داشتن التماس دعا از همگان با همه وجود و اعتقاد اعلام می‌کنم با توکل بر خدا به این عرصه وارد شده و همدلی و صفای وجود را هرچه بیشتر گسترش دهیم و دانشگاه را بر محور قانون و تدبیر جمعی اداره نمائیم تا در ادامه دغدغه‌های شما را با عدالت و در شأن این خانواده بزرگ محقق گردانیم.

دکترسید علی محمد میرمحمدی میبدی ابراز داشت: همچنین با هم فکری و همکاری همه عزیزان بتوانیم گامی در مسیر پاسداری از ثمرات ارزشمند خون‌های به ناحق ریخته شهدای والا مقام برداریم که با آرزوی تحقق جامعه اصیل اسلامی و سرشار از ارزش‌های والای انسانی در خون غلتیدند و مسئولیت ادامه راه خود را بر دوش ما واماندگان از غافله شهادت باز نهادند.

وی بیان کرد: در عین اعتقاد به جایگاه رفیع ریاست دانشگاه به مقامات دنیوی دل نبسته اما با قدرت، قوت و همکاری شما در میدان خدمت هستم، تنها با خدای خویش پیمان می‌بندم. تنها به ارتقا دانشگاه اندیشیده و آمده ام تا توشه‌ای برای آخرت خود برداشته و با این تفکر خدمت گذار دانشگاهیان عزیز و مؤمن هستم.

اداره دانشگاه ها با بودجه اي در حد حقوق و دستمزد مي تواند آسيب هاي جدي به آن‌ها وارد كند!

رئيس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به سير اتفاقاتي كه در مدت مديريت وي رقم خورده است بيان داشت: در خرداد 98، در حالي مسئوليت دانشگاه را پذيرفتم كه به شرايط اقتصادي و اجتماعي كشور و دانشگاه واقف بودم. تورم لجام گسيخته چنان بود كه امكان عقد قرارداد با پيمانكار غذا نبود و دانشگاه و مجبور شد نحوه تأمين غذاي دانشجو را عوض كند و بار بزرگي را به اداره تداركات و مديريت تغذيه دانشجويي تحميل نماید.

دکتر سید مهدی ابطحی، حوادث آبان ماه 98 همچون اعتصابات در پی افزایش قیمت بنزين و نیز كرونا را دو چالش جدي دوران مديريت خود برشمرد كه دانشگاه توانسته با درايت جمعي سربلند  از آن بيرون آيد.

وی در اين رابطه افزود: حوادث 21 تا 24 دي ماه دانشگاه را دچار چالش جدي كرد اما عليرغم التهابات در دانشگاه صنعتي اصفهان نه درآبان ماه و نه دي ماه 98 هیچ دانشجويي آسيب نديد، خوابگاه ها دچار اغتشاش نشد، شيشه اي نشكست و درگيري رخ نداد.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اولين تدابير ويژه دانشگاه در دوران كرونا، تصريح كرد: دانشگاه قبل از آن که رنگ بندي وضعيت در ستاد ملي كرونا اعلام شود، وضعيت هاي Aو Bو C و D را معرفي و دستور العمل هاي ويژه ای براي استفاده از امكان عمومي وضع كرد.

وي ادامه داد: دانشگاه صنعتي اصفهان اولين دانشگاهي بود كه اعلام تعطيلي و توقف فعاليت هاي حضوري آموزشي در دوران كرونا داشت. هرچند اين تصميم مورد اعتراض مدیریت استان قرار گرفت اما روند حوادث نشان داد كه تصميمي درست و به موقع بوده است.

ابطحي خاطر نشان كرد: سلامت جامعه دانشگاهي، (اساتيد شاغل، كاركنان و دانشجويان) در جريان همه‌گيري كه متأسفانه در ديگر جوامع دانشگاهي موارد فوتي داشته است رامرهون دقت نظر شوراي دانشگاه، معاونت اداري و مالي، معاونت دانشجويي و مدير محترم امور اداري وقت و دبير ستاد كروناي دانشگاه  مي دانم.

رئيس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان، ايجاد زيرساخت بزرگ آموزش مجازي دانشگاه را يك دستاورد مهم در دوران كرونا دانست و بيان كرد: در حركتي بزرگ دانشگاه توانست ازدانشگاه‌هاي برتر در حوزه آموزش غيرحضوري باشد؛ آنچنان كه برخي جلسات وزارت علوم نيز با تكيه بر اين زيرساخت برگزار گرديد.

ابطحی با بيان اين‌كه 99 درصد بودجه هزينه‌اي دانشگاه صنعتي اصفهان صرف حقوق و دستمزد شد،خاطر نشان كرد: در سال 1399 بودجه دانشگاه ها دچار مشكل جدي شد. در حالي‌كه هزينه ها بيش از 45 درصد رشد كرده بود و هزينه هاي پرسنلي نيز تغييري قابل توجه داشت، بودجه دانشگاه ها كمتر از 10 درصد رشد نمود.

وي با تشريح وضعيت مالي دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 99 گفت: براي اداره دانشگاه در حوزه هاي دانشجويي، فرهنگي، پژوهشي وآموزشي، تنها  2 ميليارد تومان از بودجه هزينه اي براي تمام سال وجود داشت. وضعيت بودجه تملك دارايي نيز اسف بار بود. و اين در حالي بود كه درآمد آموزشي كاهش و درآمد خدمات به صفر رسيده بود.

ابطحي نقطه اميدواركننده در اين شرايط را جلسات منظم تنوع بخشي به درآمدهاي دانشگاه دانست و با اشاره به اين‌كه نسبت درآمدهاي اختصاصي از 25 درصد بودجه هزينه اي به نزديك 50 درصد بودجه هزينه اي رسيد؛ افزود: در سال 1398 درآمد هاي اختصاصي دانشگاه 167 درصد محقق شد و پيش بيني 60 ميليارد تومان درآمد اختصاصي در بودجه با چند مرحله افزايش نهايت به حدود 100 ميليارد تومان رسيد.

رئيس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان تأكيد كرد: در تمام اين سال‌هاي سخت از نظرمالي، ادبيات هيئت رئيسه بجاي تكيه برتنگناهاي بودجه، اميدوارانه و به رشد درآمد دانشگاه تمركز داشت.

ابطحی، شرايط بودجه در سال 1400 را نيز تشريح كرد و افزود: وضع بودجه در سال 1400 از سال 99 هم بدتر شد. اگر در سال 99 ، قریب به 99 درصد بودجه هزيه اي صرف حقوق و دستمزد مي شد، در سال 1400 تنها حقوق اعضاي هيئت علمي وكاركنان رسمي، قراردادي و پيماني پرداخت مي شد و اين به معني آن بود كه بيش از 4 ميليارد تومان حقوق همكاران شركتي بايد از محلي ديگر تأمين شود و براي فعاليت هاي دانشگاه بايستي نگاه به آسمان كرد.

وی با بر شمردن جايگاه علمي دانشگاه در منطقه و كشور گفت: آيا مي توان دانشگاهي كه در ارزيابي هاي وزارت عتف يكي از سه دانشگاه برتر صنعتي كشور است، دانشگاهي كه به گزارش ISCكيفي ترين مقالات را در هشت ساله گذشته داشته است، دانشگاهي كه به گزارش معاونت پژوهشي وزارت علوم، جزو 5 دانشگاه برتر ارتباط با صنعت و جامعه بوده است، دانشگاهي كه در سال 2021 بيشترين رشد مقالات را در بين دانشگاه هاي صنعتي كشور داشته است؛ را دچار روزمرگي كرد؟!

رئيس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان رويكرد دانشگاه در اين شرايط را شبكه سازي و جذب حمايت از خارج دانشگاه عنوان کرد و گفت: بيش از 46 ميليارد تومان تجهيزات از طرف صنايع بزرگ وارد دانشگاه گردید.

ابطحي راه اندازي آزمايشگاه نسل چهارم(I4) با كمك شركت فولاد مباركه،آزمايشگاه قير و آسفالت با كمك مركز تحقيقات و مسكن وزارت راه و شهرسازي و قرارداد آماده سازي آزمايشگاه مشترك با بخش خصوصي در حوزه پتروشيمي را از دستاوردهاي همكاري با صنعت دانست.

وي تبديل انبارهاي متروكه دانشگاه به مراكز استقرار شركت هاي دانش بنيان و يا آزمايشگاه هاي مشترك با صنايع را ديگر فعاليت مهم فناورانه دانست وديگر دستاورهاي شاخص اين حوزه از جمله پروژه هاي بزرگ نفتي، تبديل پژوهشكده فولاد به پژوهشكده مشترك با فولاد مباركه و فولاد هرمزگان، ساخت رادارهاي پيشرفته هوافضا و ساخت ربات زير آبي عمق 400 متر، به عنوان هايتك ترين محصول دانشگاهي را از دیگر دستاوردهای این دوره برشمرد.   

رئيس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، عضويت این دانشگاه در سرن به عنوان تنها دانشگاه ایرانی پس از پژوهشكده IPM ، نقطه کانونی ارتباط بين المللي كشور در همكاري دانشگاه ها با سؤیس و برخورداری از بیشترین مقالات بین المللی را دیگر دستاوردهای این عرصه بیان کرد.

ابطحی، جذب حمايت از خيرين دانشگاهي را يك موفقيت دانست و خاطر نشان كرد: دانشگاه با صرف حدود 13 ميليارد تومان از 10 هزار متر مربع خوابگاه متأهلي برخوردار شد و نيز توانست خيري نيك انديش براي ساخت آزمايشگاه مركزي جذب نمايد كه سال‌ها دعاي خير دانشگاهيان بدرقه ايشان و دیگر خيرين خواهد بود.

رئيس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه به سرپرست جدید دانشگاه اين اميدواري را داد كه برادرانه در كنار ايشان مي ايستند و خواستار توجه مسئولين وقت دانشگاه به فلسفه تصميمات سابق، قبل از هر ظن وگماني شد.

ابطحی، در اين رابطه گفت: پرسيدن ساده است و جواب را بي دريغ دريافت خواهيد كرد. اما گمان بردن و ظن داشتن مقرون به خير و عافيت نيست. ما برادرانه دركنار شمائيم. آنان كه بر طبل اختلاف مي كوبند دست و گوش خود خسته مي كنند و از دل و زبان ما جز آرزوي موفقيت شما صادر نمي شود.

وی تأكيدكرد: هیئت رئيسه سابق، دانشگاه را به عنوان يك امانت جز به اهل آن نسپرده بود. در كنار معاونين، مديران جواني را در مديريت هاي مياني دعوت به همكاري كرديم تا تجربه آموزند و آينده درخشان دانشگاه را رقم بزنند. به گمانم اين روند مي توانست خرد و تجربه را با توان جواني بياميزد. در زمينه به‌كار گيري مديران غيرهيئت علمي نيز دانشگاه از انسان هاي شريف و پركاري برخورددار بوده است.

در ادامه اين آيين دكتر ابطحي خطاب به دكتر محمد علي زلفي گل وزيرعلوم، تحقیقات وفناوری گفت: رويكرد وزير محترم نشان مي‌دهد توجه خاصي نسبت به 13 دانشگاه برتر کشور به عنوان مجموعه اي كه بيش از 70 درصد توليد علم كيفي كشور را به عهده دارد وجود دارد.

وی با اشاره به اين مسئله كه دانشگاه هاي برتر كشور بر اساس وظيفه ذاتي و با توجه به ماده 1قانون احكام دائمي متناسب با شأن علمي كشور شيوه نامه ها و قواعدي مصوب مي كنند كه وزارت عتف از آن ايده مي گرفته است، به برخي از دستاوردهاي كلان دانشگاه صنعتي اصفهان در كشور اشاره كرد وگفت: راه اندازي اولين پارك فناوري كشور ( شهرك علمي وتحقيقاتي اصفهان )، تصويب قانون مشاركت اعضاي هيئت علمي در شركت هاي رويشي و اولين مديريت نوآوري و تجاري سازي فناوري، همگي در اين دانشگاه تأسيس و به سراسر كشور تسري يافته است.

ابطحی در همين رابطه از وزير علوم خواست رويكرد نشست دانشگاه هاي برتركه راهي مشورتي براي توسعه آموزش عالي در كشور است تداوم داشته باشد و افزود: تقليل نقش اين دانشگاه ها به تبعيت از مقررات ابلاغي و قوانين تكليفي تنزل جايگاه اين دانشگاه هاست كه مطمئن هستيم وزير محترم به آن قائل هستند.

رئيس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان، حمايت وزارت علوم از تنوع بخشي به درآمد ها، رسيدن به دانشگاه سبز و داشتن محيطي به لحاظ فرهنگي سالم، غني و پيشرو را خواستار شد وگفت: بيش از 40 پارك علم و فناوري در كشور در حال فعاليت است. اما آنچه در آن كمتر توفيق يافته ايم، تجاري سازي و به خصوص ورود به بازارهاي جهاني است.

ابطحي، طرح منطقه تجاري سازي نوآوري و فناوري(TTD) كه اولين پارك تجاري سازي است را يك ابرپروژه بزرگ فناوري كشور دانست و خواستار توجه وزير علوم به اين مهم شد.

وی ادامه داد: اين ايده بزرگ مي تواند به دست شما كليد بخورد و بنايي گران‌سنگ در اكوسيستم نوآوري كشور  باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين‌كه اداره دانشگاه ها با بودجه اي در حد حقوق و دستمزد مي تواند آسيب هاي جدي به آن‌ها وارد كند، تصريح کرد: در سال 98 تخصيص هاي رديف هاي سازمان دانشجويي توانست قدري مشكلات غذاي دانشجويي را حل و در سال 99 رديف هاي خريد تجهيزات نیز بخشی دیگر را حل نمود اما از وزارت علوم مي خواهيم در ادامه تلاش هاي بي وقفه خود، تخصيص بودجه دانشگاه هاي برتر، تخصيص كامل بودجه دانشگاه و تسريع در تخصيص بند "و" همسان سازي را تأكيد نمایند.

ابطحی، در بيان دیگر دغدغه هاي خود با وزير علوم گفت  اين نگراني وجود دارد كه تصميمات دقيق مبتني بر برنامه دانشگاه چون جذب پسادكترا از منابع داخلي، جذب پژوهشگر، خريد تجهيزات آزمايشگاه مركزي، حمايت از ساخت تجهيزات داخل و فرصت هاي مطالعاتي و عضويت در مجامع بين المللي تحت تأتثير تنگناي پرداخت حقوق دچار وقفه اي اساسي گردد.

نگاه قرآن به مسئولیت‌های اجتماعی، نگاه امانت است

در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام عمادی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: نگاه قرآن به مسئولیت‌های اجتماعی، نگاه امانت است. در آیات قرآن امانت به ریاست‌ها و مسئولیت‌ها تعبیر شده است.

وی خصیصه لازم برای برآورده کردن این امانت را بدون تفاوت بودن دانست و توضیح داد: برای اینکه بتوان این بار امانت را به درستی برآورده کرد، باید نهان و آشکار هر فرد و همچنین گفتار و رفتارش بدون تفاوت و یکسان باشد.

وی با اشاره به سخنام امام علی(ع) تصریح کرد: اگر این نگاه امانتی به مسئولیت باشد، جلوه‌هایی در رفتار و منش انسان دارد. یکی از این جلوه‌ها این است که مسئولیت و ریاست را بی ارزش دانسته و تنها هدف انجام آن را در نظر داشته باشند

عمادی گفت: یکی دیگر از جلوه‌های تأثیر نگاه امانتی به ریاست، هدف‌گذاری براساس خدمت به مردم و دین است.

گفتني است: آیین تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فناوری وزیر، رؤسای دانشگاه‌های استان، خیرین و اقشار دانشگاهی برگزار شد.

خبر مرتبط: وزير علوم تحقيقات و فناوري در آئين تكريم و معارفه رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان: دانشگاه صنعتی اصفهان سرآمد آموزش عالی كشور است

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.