کدخبر:1733/14000720

20 مهر 1400

فاز دوم خوابگاه های خیریه متأهلین امام جواد(ع)دانشگاه صنعتی اصفهان شامل 120 واحد مسکونی افتتاح شد + گزارش تلویزیونی
عصر روز گذشته ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰، فاز دوم خوابگاه های خیریه متأهلین حضرت امام جواد(علیه السلام) دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان بزرگترین مجموعه خوابگاهی متأهلین کشور شامل 120 واحد مسکونی در 5 بلوک مورد بهره برداری قرار گرفت.

در این آئین که با حضور جمعی از مسئولین و خیّران نیک اندیش دانشگاه برگزار شد، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این‌که بودجه‌های دولتی برای تأمین نیازهای دانشگاه کافی نیست گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان وضعیت علمی مناسبی داشته ولی در عین حالی که کمک به دانشگاه صنعتی اصفهان درخور توجه بوده ولی کماکان از خیران در این زمینه یاری می‌طلبیم.

دکتر سید مهدی ابطحی موفقیت این دانشگاه را مرهون داشتن برنامه، ساختار مناسب برای انجام برنامه و دقت به اولویت ها دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاهی که می خواهد دستاوردهای پژوهشی قابل قبول و دانش آموختگانی مناسب داشته باشد و در رقابت های علمی جهانی برجسته باشد، اولویت های مشخصی دارد که باید در ساختار مناسب آن‌ها را تأمین کند.

رییس‌دانشگاه‌صنعتی اصفهان تأکید کرد: نیازهای دانشگاهی از این دست کماکان وجود دارد.تجهیزات آزمایشگاهی، حمایت از پژوهش و گرنت های فناوری، محل حمایت خیرین دانشگاهی است.

هر یک ریال سرمایه گذاری در آموزش و تحقیق بیش از ۳۰ ریال بازگشت برای جامعه دارد

در این مراسم دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به دعوت ریاست دانشگاه گزارشی از روند شکل گیری این پروژه ارایه کرد.

 وی  اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته دانشگاه صنعتی اصفهان کاملاً برنامه محور عمل کرده، طرح تحول توسط اساتید این دانشگاه تهیه شده و نقشه راه دانشگاه بوده است که از جمله برنامه‌ها و اهداف آن می‌توان به دستیابی به درآمدهای پایدار برای دانشگاه اشاره کرد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: لازم است مدیریت کارهای خیر بر عهده خیران باشد و این موضوع می‌تواند مؤثرتر از انجام این کار توسط مدیران دانشگاه باشد.

مدرس هاشمی با بیان این‌که نه تنها برای مراکز علمی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان، بلکه دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز نیازمند کمک‌های مردمی هستند و اگر از این نیز چشم‌پوشی شود نباید انتظار رقابت با دانشگاه‌های دنیا را داشته باشیم؛ تصریح کرد: مجموعاً ۲۷ درصد از بودجه دانشگاه استفنورد توسط موقوفات و خیران تأمین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امروز دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌های جذب کمک‌های خیران هستند، هر یک ریال سرمایه گذاری در حوزه آموزش و تحقیق بیش از ۳۰ ریال بازگشت و منفعت برای جامعه همراه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: شکل گیری و فعالیت بنیاد دانشگاه منجر به حضور نهادینه و ساختارمند خیران در این دانشگاه شده است.

مدرس هاشمی، با اشاره به این‌که در اساس نامه بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۲ هدف ذکر شده است ؛ افزود: بسیاری از ابعاد مختلف نیازهای دانشگاه از جمله پژوهش، تجهیزات آزمایشگاهی و بورسیه‌ها که محل دریافت حمات خیرین است در این اساسنامه ذکر شده است.

عضو هیئت مدیره بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: مجموعه اول پروژه خوابگاه های امام جواد علیه السلام در دهه ۸۰ با پیگیری‌های زیاد ساخته شد، در سال ۹۵ نیز از خیران این طرح خواسته شد پنج بلوک دیگر این طرح را نیز تکمیل کند و امروز شاهد افتتاح ۱۲۰ واحد خوابگاهی در این مجموعه هستیم.

تشکیل خانواده در دوران دانشجویی منجر به شکوفایی علمی می شود

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(علیه السلام) و از بانیان خیر در احداث مجموعه خوابگاه های امام جواد (علیه السلام) نیز در این رویداد، احداث فاز دوم مجموعه خوابگاه های دانشجویان متأهل را از چند جهت دارای اهمیت دانست وگفت: این اهداف؛ شامل ارزش گذاری به ساحت مقدس علم و دانش، ارزش گذاری به سنت ازدواج و در نهایت تأمین مسکن برای آینده سازان این مملکت است.

سید حسین رضازاده افزود: افزایش سن ازدواج مشکلات فراوانی ایجاد می کند و تشکیل خانواده در دوران دانشجویی علاوه بر تکامل فرد می تواند در سایه آرامش منجر به شکوفایی علمی می شود.

وی با تأکید براین‌که دانشجو مأمن می خواهد که در هرم زیرساخت ها از مهم ترین پایه ها است، تأکید کرد: این مهم برای دانشجوی متأهل بیشتر رخ می نماید که احساس می کند مسئولیت دیگری را هم بر عهده دارد.

رضازاده ادامه داد: پیرو تأکیدات دین اسلام مبنی بر تشکیل خانواده و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج، برای تأمین خوابگاه‌های متأهلی برای زوج‌های دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان وارد میدان شدم و تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۰ منعقد شد. پس از تکمیل و بهره برداری، این مجموعه نقش مهمی در تسهیل ازدواج دانشجویان داشته است.

این خیر دانشگاهی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که منجر به اجرای فاز دوم این مجموعه شد، نیاز به توسعه و وجود چنین پایگاهی برای تعالی و سعادت است. دانشجو باید با آرامش به حرفه اصلی خود که همان دست یافتن به قدرت دانستن، آگاهی و کسب معارف الهی است بپردازد، برای ایجاد این آرامش فکری، باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(علیه السلام) اضافه کرد:این مجموعه محصول عشق به خدا و انسان است، امید است عنایات امام جواد (علیه السلام) مشمول دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها شود، این بنا در نوع خود بی نظیر است، زیرا در سایه همای سعادت امام معصوم شکل گرفته است.

رضازاده در پایان گفت: امید است معنویت نگاه امام زمان (عج) به این دانشجویان منجر به رسیدن به اهداف والای انسانی و الگوی مناسبی برای یک حرکت مردمی شود.

احداث آزمایشگاه مرکزی منحصربفرد در کشور توسط یک خیّر دانشگاهی

مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ وقف یعنی فرهنگ ایثار و هزینه کردن دنیا برای به دست آوردن رضایت حضرت حق و به دست آوردن آخرت است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفر عمادی گفت: این امر ناشی از کوچک شمردن دنیا در نظر انسان و بزرگ شمردن خدا در نظر انسان است.

وی افزود: ایمان ادعا نیست و یک عمل است. تبلور ایمان در گذشت و ایثار است.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: انسان خدا باور، غیر خدا برای او کوچک است و لذا از بازیچه مادیات دنیا با فرهنگ گذشتن از جان، آبرو، مادیات و مال خود برای ساختن آخرت خود استفاده می‌کند.

مسعود استکی، فرزند مهندس مهدی استکی خیرنیک اندیش احداث آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در بخش پایانی این رویداد با ارایه گزارشی از روند احداث این پروژه اظهار کرد: در هر کشوری همواره مراکز پژوهشی باید توسعه یابد زیرا توسعه کشور به توسعه این مراکز وابسته است.

وی افزود: تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها معمولاً گران قیمت بوده و نگهداری آن نیز کار مشکلی است. جمع‌آوری این تجهیزات در یک مکان اهمیت ویژه‌ای برای دسترسی سریع محققان به نتایج فعالیت‌ها دارد.

این خیّر نیک اندیش دانشگاهی با ارائه جزئیاتی از نحوه ساخت و مشخصات فنی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: بودجه ساخت آزمایشگاه مرکزی و عملیات اجرایی آن تماماً توسط خیّر و به جهت واقف بودن خیّر بر اهمیت نقش دانشگاه در توسعه کشور، تأمین شده است و از این جهت در کشور منحصربفرد است.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایقی کوتاه به ایراد سخن پرداخت.

همچنین در این مراسم ، از ۲۱ خیّر نیک اندیش دانشگاه صنعتی اصفهان و نیز مجریان این پروژه خوابگاهی به جهت پیگیری های مجدانه و مساعدت های ارزشمند و خالصانه در احداث فاز دوم مجموعه خوابگاه‌های دانشجویی امام جواد(ع)، اهتمام در احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان، کمک به زیر ساخت های دانشگاه و کمک به خرید تجهیزات کمک آموزشی تجلیل شد.

در پایان حضار و خیرین با حضور در مجموعه خوابگاه های امام جواد علیه السلام ضمن افتتاح رسمی و بازدید از این مجموعه، کلید یکی از این واحدها را به زوج دانشجویی که به تازگی صاحب فرزند شده است تقدیم کردند.

گفتنی است: فاز دوم خوابگاه های خیریه متأهلین حضرت امام جواد(علیه السلام) دانشگاه صنعتی اصفهان شامل 120 واحد مسکونی در 5 بلوک و با مساحتی بالغ بر 10 هزار مربع است که روند احداث آن از سال 1396 تاکنون به طول انجامید که با افتتاح این فاز، این مجموعه خوابگاهی با 240 واحد مسکونی بزرگترین مجموعه خوابگاه های متأهلین دانشگاهی کشور به شمار می رود.

ویژه نامه الکترونیکی افتتاح فاز دوم خوابگاه های خیریه متأهلین حضرت امام جواد(علیه السلام)

گزارش تلویزیونی...

 گزارش تصویری...

کلیپ مراسم افتتاح...

فایل ها

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.