کدخبر:1444/14000429

29 تیر 1400

راه اندازی نخستین آزمایشگاه میکرو- نانو حباب کشوردردانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بار در كشور، آزمایشگاه میکرو– نانو حباب با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان و با مشاركت شركت رويشي دانش بنيان "دانتک" در مرکز نوآوری وتجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، طراحي و راه اندازي شد.

این واحد فناور با ايده محوري استفاده از تولید انبوه حباب‌های ریز در مقیاس صنعتی، به صنايع مختلف از جمله نفت وگاز، پتروشیمی، صنایع غذایی،کشاورزی، معدن، فرآیند و مهندسی شیمی، نساجی، و شیلات خدمات فنی وتخصصی ارائه می نماید.

عضو هیئت علمی واحد فناور  دانتك و مؤسس اين آزمايشگاه با اعلام اين خبر گفت: انجام تحقیقات کاربردی و بین رشته ای بر مبنای فناوری میکرو- نانو حباب از مهمترین اهداف ايجاد اين آزمایشگاه است.

دکتر احمدرضا زمانی افزود: این آزمایشگاه می تواند در چندین پایلوت تخصصي كليه فرآیندهای هوادهی، اختلاط، اکسیژن دهی مافوق اشباع، گند زدایی، تزریق و انحلال گاز در سیال، تزریق نانو‌‌ازن، شناورسازی، اکسیداسیون پیشرفته و... را بر مبنای فناوری نانو حباب مورد آزمایش قرار دهد.

وی با اشاره به استفاده از روش هاي مختلف درتوليد میکرو- نانو حباب در این آزمایشگاه تصريح كرد: يكي از مهمترین روش هاي متداول تولید نانو حباب از طریق پمپ ورتکس دوفازی است.

زمانی، با بيان اين كه كليه تجهيزات و پایلوت های اين آزمايشگاه با تكيه بر توانمندي محققان دانشگاهی و دانش داخلي ساخته شده است، اضافه کرد: تمامی پمپ های ورتکس دو فازی  اين آزمايشگاه دارای گواهی استاندارد از ستاد نانو کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتي اصفهان، به طراحی این تجهیزات در چهار ظرفیت مختلف اشاره و تصریح کرد: محدوده قطر حباب‌های تولیدی در این آزمایشگاه در پایلوت‌های یاد شده قابل تنظیم بوده و بر اساس گواهیDLS  حباب های ریز مقیاس در محدوده کمتر از  200 نانومتر تولید می گردد.

زمانی در پایان افزود: از دیگر خدمات این آزمایشگاه انتقال سیالات دو فازی، انتقال سیال در نزدیکی نقطه بخار اشباع، پدیده ی اختلاط و همگن سازی دو سیال می‌باشد.

گفتنی است: نخستین آزمایشگاه میکرو- نانو حباب کشور درمجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان به آدرسhttps://centlab.iut.ac.ir/fa/lab/1987 ثبت گردیده و آماده انجام آزمون‌های مختلف در کاربرد میکرو- نانو حباب ها، آزمون های لازم بر روی پساب های صنعتی و همچنین تولید "آب سفید" می باشد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.