کدخبر:1814/13951111

11 بهمن 1395

فرمانده نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا دردانشگاه صنعتی اصفهان:
تأکید بر اهیمت نقش دانشگاه در صنایع و زیرساخت‌های دریایی/ امنیت اقتصادی با اسکورت 3هزار900 کشتی ایرانی
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان به تشریح اقدامات سازنده این نیرو در تأمین امنیت کشور در ابعاد مختلف نظامی، اقتصادی و... پرداخت.

در ابتدای این نشست دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به دستاوردها و توانمندی های ارزنده این دانشگاه در حوزه های مختلف پژوهش و فناوری، پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا این دانشگاه با قدمت 30 سال را از جمله افتخارات دانشگاه صنعتی اصفهان دانست.

وی با تأکید بر اهمیت خدمات و تلاش های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خیرمقدم به دریادار سیاری از ایشان به عنوان فردی دانشگاهی یاد کرد.

امیر دریاداردکترحبیب‌الله سیاری نیز در نشست تخصصی «نظریه بازگشت به دریا و توسعه دریا محور کشور» در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ویژگی‌های برجسته ایران در حوزه دریا و دسترسی به آب‌های آزاد سبب قدرت در دنیای تجارت آزاد برای جمهوری اسلامی شده است.

وی افزود: ایران دارای دریا و سواحل گسترده است اما آیا مردم با ویژگی‌های دریا آشنا هستند؟، اگر به تاریخ ایران بنگریم متوجه می‌شویم در دوره هخامنشیان توانستیم از همین طریق به دریای مدیترانه دست پیدا کنیم و در آنجا نبرد انجام دادیم.

تأکید به بازگشت به دریا درجهت مقابله با سیاست های استعماری

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: «مکران» در زمان هخامنشیان استان بیست و دوم کشور بود و حتی اسم دریای عمان هم‌ زمانی مکران بود و بعدها به دریای عمان تغییر نام داد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به دریا، توسعه دریامحور و توسعه اقتصادی کشور تصریح کرد: دریا از نگاه جهانی منبع ثروت و قدرت است و بازگشت به دریا یعنی تودهنی زدن به سیاست استعماری و استسماری که در طول سالیان گذشته ما را از دریا دور کرده تا ثروت و قدرت را از ایران بگیرند.

سیاری با بیان اینکه ایران با 8 کشور دنیا مرز دریایی داشته و با 4 کشور دیگر مرز زمینی-‌دریایی دارد، عنوان داشت: ایران با 80 درصد همسایگان خود مرز دریایی دارد و از این فرصت استفاده‌های بسیاری می‌توان داشت.

وی با بیان اینکه حدود 63 درصد مرز دریایی ایران به صورت مرز زمینی است، متذکر شد: 37 درصد مرزهای ایران با احتساب رودخانه‌ها، مرز دریایی است که اروند، اترک و ارس از رودخانه‌های مرزی کشور هستند.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: 93 درصد از واردات و صادرات کشور از یک سوم مرزهای ایران انجام می‌گیرد اما تنها 7 درصد از واردات و صادرات کشور از 63 تا 70 درصد مرزها که مرز زمینی است، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اقتصاد آبی یعنی مزید کردن منابع دریایی به منابع ملی که از آن به عنوان اقتصاد دریایی نیز نام برده می‌شود، این منابع باعث افزایش امکان تولید در کشور و باعث افزایش رفاع و بهبود معیشت خواهد شد.

سیاری استفاده از اقیانوس را در راستای افزایش منابع امری حیاتی عنوان کرد و ادامه داد: این منابع شامل غذا، انرژی، حمل و نقل، ذخایر معدنی، دارو، گردشگری و آب است، منابعی که امروز به شدت به آن نیازمند هستیم.

وی با اشاره به دیگر فواید منابع دریایی و آبی اضافه کرد: کشور ایران به آب کر متصل است و نباید شهرهای ما به خصوص شهرهای ساحلی با کمبود آب مواجه باشند، همچنین استان اصفهان نیز که با مشکل کمبود آب مواجه است را می‌توان با کار علمی سیراب کرد.

بهره گیری از اقتداردریایی و منابع آبی در راستای منافع ملی

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به الزامات استفاده مفید از منابع آبی تأکید کرد: باید به طریقی زندگی کنیم که همه ابعاد زندگی‌مان اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دریا وصل باشد.

وی با تأکید بر لزوم توسعه سواحل اقیانوسی بیان داشت: استقرار جمعیت در شهرهای ساحلی، برقراری ارتباط معنادار با دریا و ایجاد تمدن دریایی، برقرار امنیت دریایی، استراتژی اقتصاد آبی و اهداف دریایی مشترک برای همه ارگان‌های دریایی از جمله الزاماتی است که می‌توان از دریا برای پیشرفت دریامحور کشور استفاده کرد.

سیاری با اشاره به قدرت دریایی و نیروی دریایی کشور اظهارداشت: با داشتن اقتدار می‌توان از دریا و منابع آبی در راستای منافع ملی استفاده کرد؛ به مجموعه توانمندی‌های یک ملت که می‌تواند منابع و منافع خود را از دریا بگیرد و استفاده کند، قدرت دریایی گفته می‌شود که 3 شاخصه دارد.

وی ادامه داد: حضور ناوگان نظامی ایران در منطقه و برقرار امنیت دریایی یکی از شاخصه‌های قدرت دریایی است که نیازمند توسعه و به روزرسانی بیشتر است، همچنین وجود ناوگان تجاری که ایران از نظر ناوگان تجاری و کشتی‌های نفت‌کش جایگاه قابل توجهی را دارد.

تأکید بر اهمیت صنایع و زیرساخت‌های دریایی ونقش دانشگاه

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت صنایع و زیرساخت‌های دریایی متذکر شد: این موضوع ارتباط زیادی با دانشگاه‌ها دارد به طوری که نیازمند بررسی و کار کارشناسی نخبگان است.

وی خاطرنشان کرد: مباحثی همچون فناوری ساخت و تعمیر کشتی، خدمات دریایی، سازه‌های دریایی، اسکلت دریایی، موج‌شکن و پس‌کرانه‌ها بحث‌های علمی و دانشگاهی است و در صورت قرار گرفتن شاخصه‌های قدرت دریایی در کنار یکدیگر، ایران به قدرت دریایی جهان تبدیل خواهد شد.

سیاری یادآور شد: نیروهای دریایی ایران تا سال 1387 تنها در خلیج فارس و شرق تنگه هرمز حضور داشت اما با تدبیر و دستور فرماندهی معظم کل قوا منطقه دریایی ایران تا مدار 10 درجه شمالی نسبت به خط استوا وسعت یافته است؛ منطقه دریایی ایران 2 میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع(1.3 مساحت کل کشور) افزایش یافته است که معادل 7 برابر منطقه قبلی در سال 87 است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی صاحب یک پنجم از مساحت کل دریای خزر است، افزود: ایران دارای منابع نفتی زیادی در دریای خزر است چراکه بیشترین عمق دریا(نزدیک به 1000 متر) در این دریاست.

اعزام 49 ناوگروه ایرانی به شمال اقیانوس هند و اقصی‌نقاط جهان/ اسکورت 3 هزار 900کشتی ایرانی

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: 49 ناوگروه(مجموع چند ناو دریایی) ایرانی به شمال اقیانوس هند و اقصی‌نقاط جهان اعزام شده است.

وی اظهارداشت: حدود 3 هزار 900کشتی ایرانی برای حفظ اقتصاد کشور از دست دزدان دریایی منطقه اسکورت شده‌اند که این امر نشان می‌دهد نیروی دریایی تنها به بحث دریایی نپرداخته و به اقتصاد کشور نیز گره خورده است؛ اکثر کالاهای تجاری ایران از کانال باب‌المندب عبور می‌کند که این منطقه توسط ایران اسکورت شده است.

سیاری با اشاره به مأموریت‌های بین‌المللی و سیاسی نیروی دریایی عنوان کرد: از 40 کیلومتر آن طرف‌تر مرزهای دریایی عرصه بین‌المللی بوده و رفتار ایران نیز بین‌المللی است.

وی ابرازداشت: کشتی‌های ایرانی به بنادر مختلف دنیا رفت و آمد دارند و به همین سبب نیروی دریایی، نیرویی کاملاً سیاسی باشد که به گفته مقام معظم رهبری نیروی دریایی می‌تواند همچون وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی کشور اثرگذار باشد.

در حاشیه این دیدار فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای و توانمندی های علمی و صنعتی این دانشگاه به ویژه در حوزه زیرسطحی بازدید کرد.

همچنین ضمن امضاء تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه صنعتی اصفهان و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه های پژوهش و فناوری به ویژه حوزه زیرسطحی، هدایایی توسط دریادار سیاری به مسئولین دانشگاه صنعتی اصفهان اعطا و همچنین تندیس یادبود دانشگاه صنعتی اصفهان و هدایایی از سوی این دانشگاه نیز به پاس قدردانی از تلاش های مجموعه پرتلاش نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دریادار سیاری اهداء شد.

خبرمرتبط( تأکید فرمانده نیروی دریایی ارتش بر توانمندی های ارزشمند دانشگاه صنعتی اصفهان)

گزارش تلویزیونی...

گزارش ویدئویی...

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.