کدخبر:1736/13950225

25 ارديبهشت 1395

با هدف تبدیل تحقیقات دانشگاهی به محصولات تجاری:
افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور + گزارش تلویزیونی
با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، استاندار و جمعی از مدیران استان، مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز افتتاح شد.

در این آئین، معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که در حوزه علمی پژوهشی سرمایه اصلی کشور جوانان ایرانی هستند گفت: سرمایه‌های مادی کشور مانند نفت، گاز، سنگ و ... زمانی معنی پیدا می‌کند که این جوانان در مملکت حضور داشته باشند.

دکتر سورنا ستاری افزود: اگر ما اقتصادی نداشته باشیم که پایه آن اهمیت دادن به نیروی انسانی متخصص باشد، نباید فکر کنیم که سرمایه‌هایمان در جیب ها و یا در سرهایمان هستند.

وی با بیان این که دانشگاه‌ها منابع اقتصادی کشور محسوب می‌شوند افزود: وقتی شما معادن مختلفی شامل نفت، ذغال سنگ و... را دارید، تأسیسات خودتان را در کنار آنجا بنا می‌کنید، در اقتصاد دانش بنیان نیز شرکت‌ها در کنار دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند.

ستاری با بیان این که لازم است ما مدل‌های اقتصادی خودمان را در جامعه ترویج دهیم، تصریح کرد: زمانی در پژوهش موفق می‌شویم که بخش خصوصی وارد این حوزه شود و این اتفاق زمانی خواهد افتاد که آن ها به این نتیجه برسد که سرمایه‌گذاری در این زمینه سودآور است و سود آن نیز بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری در بخش زمین، سکه و ... است.

وی با تأکید بر این که لازم است درصد قابل توجهی از درآمد دانشگاه از فروش تکنولوژی، قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش فناوری همین شرکت‌ها باشد افزود: اگر مدل مناسبی برای توسعه این شرکت‌ها داشته باشیم پس از مدتی مشاهده می‌کنیم که یک هلدینگ اقتصادی قوی که می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد شکل می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با انتقاد از عدم ارتباط سیستماتیک با فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: امیدواریم در سال جاری در جدولی که در نظر گرفته شده است شاهد تغییر و تحول مناسبی در اختصاص بودجه‌های پژوهشی در دولت باشیم.

ستاری در پایان ضمن ابراز خرسندی از اهمیت دادن دانشگاه صنعتی اصفهان به این موضوع، اظهار داشت: امیدواریم با تعامل شهرک علمی تحقیقاتی که در کنار دانشگاه صنعتی اصفهان وجود دارد در آینده نزدیک این کار به نتیجه برسد و ما نیز در تحقق آن کوتاهی نخواهیم کرد.

ارتقاء زیرساخت های دانشگاه صنعتی اصفهان درحوزه نوآوری و تجاری سازی فناوری

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین گفت: با تدوین نظام پژوهش و فناوری این دانشگاه در طول دو سال گذشته، خوشبختانه نگاهی مناسب به نوآوری و فناوری شده است.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی با بیان این که علاوه بر رسالتی که قبلاً دانشگاه در حوزه تولید دانش و حرکت در مرزهای دانش و تربیت نیروی انسانی داشت، موضوع نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی، مورد مطالبه است، تصریح کرد: خوشبختانه ما نیز در فرآیند نظام جامع پژوهش و فناوری این نکته را لحاظ کرده ایم و مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از قطعات این پازل می باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های مهم کشور را اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند و وقتی اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان پایه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، نقش دانشگاه در این زمینه پررنگ می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اولین قدم این دانشگاه درخصوص اقتصاد دانش‌بنیان را تشکیل مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری درحوزه معاونت پژوهشی این دانشگاه عنوان کرد و افزود: اداره نوآوری، اداره کارآفرینی و اداره انتقال فناوری زیرمجموعه این مدیریت می باشند.

وی اضافه کرد: با حمایتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتند، اقدام به راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان کردیم و خوشبختانه امروز تعداد زیادی واحد فناور مستقر و تعداد زیادی نیز واحد در حال پذیرش در این مرکز داریم.

مدرس هاشمی با اشاره به امضاء توافق نامه میان دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی به منظور استقرار مرکز رشد دانشگاه در این شهرک، افزود: آیین‌نامه‌ای به منظور نحوه فعالیت همکاران هیأت علمی در شرکت‌ها تدوین شده است که مراحل نهایی خود را در وزارتخانه می‌گذراند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که انجام این اقدامات، زمینه رشد فعالیت‌ها در حوزه فناوری را فراهم آورده است، افزود: ظرفیت دانشگاه صنعتی اصفهان برای رشد در حوزه فناوری بسیار بیشتر از آن چیزی است که هم اینک مشاهده می نمائیم.

ساختارهای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، مختص دانشگاهی کارآفرین

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین گفت: هدف اصلی از تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان اجتناب از ساختار رایج و کلاسیک دانشگاهی و سازماندهی و تمرکز دادن فعالیت های آکادمیک این دانشگاه بر روی مسائل فناوری مهم کشور بوده است.

دکتر سید مهدی ابطحی با تأکید بر لزوم مطابقت سیستم آموزشی کشور بر مبنای فرهنگ ایرانی و ویژگی‌های جامعه ایرانی، تصریح کرد: حقیقت نیازهای امروزی برای توسعه سریع ایران مستلزم این است که سیستم آموزشی این کشور صرفاً یک نسخه کپی از مؤسسات آموزشی غربی نباشد.

وی با اشاره به تأسیس 37 شرکت دانش بنیان رویشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: 56 عضو هیأت علمی در این شرکت ها مشغول فعالیت هستند و از فناوری توسعه یافته در دانشگاه بیش از 15 کارخانه تولیدی شکل گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: با امکانات حداقلی که تا به حال در اختیار این دانشگاه بوده است، 17 واحد فناور فعال در مرکز نوآوری دانشگاه مستقر شده اند و هم اکنون در شروع شرایط جدید، 13 واحد فناور متقاضی استقرار هستند.

ابطحی با بیان ویژگی های ممتاز دانشگاه صنعتی اصفهان، عرصه پهناور، ساختارهای محاسباتی مناسب همچون مرکز ابررایانش شیخ بهائی، پهنای باند مناسب، سوابق ارزنده درحوزه فناوری و حضور در صنعتی ترین استان کشور را مهمترین این ویژگی ها دانست و تصریح کرد: ساختارهای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان مختص دانشگاهی کارآفرین طراحی شده و این ساختار نوین با ساختارهای شکلی، غیرپویا و غیرمرتبط با ساختارهای آموزشی تفاوت دارد.

وی حیثیت علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در کشور را کم نظیر و مطرح در عرصه های بین المللی دانست و افزود: این دانشگاه در 5 سال گذشته، 680 قرارداد ارتباط با صنعت منعقد کرده و 260 طرح خاتمه یافته با رقمی بالغ بر یک هزار و 142 میلیارد ريال داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به انعقاد 9 طرح کلان به مبلغ قراردادی بیش از 120 میلیارد ريال توسط دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: 35 قرارداد ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با اعضاء هیأت علمی منعقد شده که در آزمایشگاه های تحقیقاتی آن ها ساخته و برخی وارد بازار تجاری کشور شده است.

ابطحی تصریح کرد: هم اکنون 55 طرح پیشرو در راستای اولویت های پژوهشی کشور با ارزشی برابر دو هزار و 690 میلیارد ريال آماده ارائه به استفاده کنندگان نهایی است و نیاز به سیستم های حمایتی دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: این دانشگاه آمادگی خود را برای میزبانی و ایجاد پایلوت های صنعت فولاد به عنوان پایلوت هایی منحصر به فرد در انجام تحقیقات فولاد در سطح ملی را اعلام نموده که عقد قرارداد با شرکت تحقیق و توسعه فولاد در حال تحقق می باشد.

وی تصریح کرد: مرکزنوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان زير نظر معاونت پژوهش و فناوري این دانشگاه و با هدف حمايت و پشتيباني از ايجاد و توسعه فناوری‌های جديد توسط کارآفريناني که در قالب گروه هاي نوپاي فعال در زمينه‌هاي مختلف منتهي به فناوري تشکيل شده‌اند و اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند، ایجاد شده است.

ابطحی افزود: واحد فناور دانشگاهی، مجموعه اي دانش بنيان متشكل از افراد حقيقي دانشگاهي و احتمالاً متخصصين غيردانشگاهي است که به منظور تبديل پايدار دانش به فناوری قابل تبدیل به ثروت تشكيل شده و فعاليت آن مبتني و همراه با فعاليت هاي تحقيق و توسعه در زمينه هاي فناوري هاي نو و پيشرفته است و به توسعه اقتصاد دانش محور در جامعه كمك می نماید.

گفتنی است: در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان برپا شد.

گزارش تصویری...

گزارش تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.