کدخبر:1621/13950207

7 ارديبهشت 1395

با حضور دانشگاهیان، محققان و صنعتگران:
دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران + گزارش ویدئویی
دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران با حضور دانشگاهیان، محققان و صاحبان صنایع صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.

در آئین افتتاحیه این همایش ملی، معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های ممتاز این دانشگاه، ابراز امیدواری کرد تا دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران در ارتقای کمی وکیفی صنعت نساجی کشور مؤثر باشد.

دکتر حسین خادمی گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان با 14 دانشكده‌، 8 پژوهشکده ، 48 مرکز، گروه و هسته علمی پژوهشی و بيش از 460 عضو هيأت علمي در 400 هكتار فضاي پرديس دانشگاه با پذيرش سالانه دو هزار و 800 دانشجو در مقاطع‌ مختلف‌ دارای بيش‌ از 11 هزار دانشجو است.

وی در ادامه به معرفی بخشی از افتخارات و دستاوردهای دانشگاه صنعتي اصفهان در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و صنعتی پرداخت.

اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، زمینه ساز تأمین نیازهای صنعت نساجی

رئیس دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران نیز در این آئین گفت: هر ساله در تمامی مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا، بزرگان و اندیشمندان صنعت نساجی با برگزاری همایش‌های مرتبط، دستاوردهای خویش در زمینه‌ حل مشکلات، رفع تنگناها و پیشرفت این صنعت که برآورده کننده یکی از نیازهای اساسی بشر می‌باشد را ارائه می‌نمایند.

دکتر محمد ذره‌بینی با بیان این که صنعت نساجی از صنایع اصیل و دیرپای این مرز و بوم بوده و اصفهان آغازگر صنعت نوین نساجی ایران از جایگاه تاریخی انکارناپذیری در این زمینه برخوردار است، افزود: بررسی سیر صنعتی شدن کشور بیانگر جلوگیری از نقش‌آفرینی صنایع نساجی ایران در شکوفایی اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور است.

رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به توجه دیرهنگام برنامه‌ریزان صنعتی کشور به صنایع نساجی و لحاظ نمودن این صنعت در زمره صنایع مورد توجه در سند راهبردی صنعت کشور، اظهار امیدواری کرد: با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، این همایش به پشتوانه دستاوردهای کنفرانس های قبلی و با کمک و همدلی صنایع نساجی و پوشاک کشور، زمینه ساز تأمین نیازهای این صنعت با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای تحقیقاتی و تربیت متخصصان و پژوهشگران این عرصه باشد.

ذره بینی تصریح کرد: باید فرصت پدید آمده را مغتنم دانسته و با متحول نمودن برنامه‌های آموزش عالی علوم و فنون نساجی ونیز متحول ساختن همکاری صنایع با مراکز علمی، فاصله میان آموزش‌دهندگان و آموزش‌گیرندگان را کاهش و با انتقال مفاهیم جدید، با توجه به میان رشته‌ای شدن فناوری‌های موجود نساجی، این صنعت را با تأمین نیروی انسانی کارآمد و متخصص، نه تنها از نقطه نظر فرآیندی، بلکه از منظر هزینه سرمایه‌گذاری نیز یاری داد.  

"دانشگاه کارآفرین" شعار دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران

دبیر دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران نیز در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: امروزه به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تأثیرآن بر اقتصاد،کارآفرینی از رسالت‌های این برهه زمانی دانشگاه‌ها و برتری پژوهش در تبدیل یافته‌های پژوهشی به محصولات و خدمات دانش‌بنیان است.

دکتر اکبر خدامی افزود: ضروری است دانشگاه‌ها با تمرکز بر نوآوری و توسعه فناوری، دانش آموختگانی به صنعت عرضه کنند که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری ظرفیت‌های نوینی به وجود آورند تا جامعه علمی کشور بتواند به طور مؤثر در جهت تعالی و رفاه جامعه اثربخش شود.

وی تصریح کرد: برای دست‌اندرکاران کنفرانس دهم مایه افتخار است که در راستای تحقق هدف والای دانشگاه کارآفرین، سهمی در برقراری ارتباط بین رشته‌ای، همکاری بین متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان داشته و زمینه ساز همکاری مشترک مراکز تحقیقاتی و صنایع نساجی را فراهم کرده باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برگزاری این کنفرانس در هفت محور و با هدف پوشش جوانب مختلف علوم نساجی افزود: در این کنفرانس تمهیداتی اندیشیده شد تا کیفیت و نوآوری پژوهش‌های انجام شده جنبه غالب در پذیرش مقالات را داشته و شرکت‌کنندگان تنها پژوهش‌های برتر خود را ارائه نمایند.

خدامی با بیان این که بیشترین تعداد مقالات به نانو فناوری و پس از آن به رنگرزی، چاپ و تکمیل، سپس فناوری نساجی، منسوجات فنی و پوشاک، علوم الیاف، مدیریت نساجی و علوم رنگ اختصاص دارد، تصریح کرد: از بین 317 مقاله دریافت شده، 110 مقاله به صورت شفاهی و 158 مقاله به‌صورت پوستر ارائه می گردد.

دبیر دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران تصریح کرد: با مدنظر قراردادن ضروریات دانشگاه‌ها و نقش مجامع علمی در رسیدن به دانشگاه کارآفرین و یافتن شیوه‌های مشترکی که دانشگاه بتواند در توسعه فناوری و تجاری سازی تحقیقات مؤثر واقع شود، تصمیم گرفته شد تاعلاوه بر نمایشگاه جانبی صنایع نساجی، نشستی صنعتی نیز برگزار گردد تا انتظار صنعتگران از سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردد.

خدامی اضافه کرد: شعار دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران "دانشگاه کارآفرین" است.

داوری مقالات بر مبنای هفت مؤلفه

در ادامه، دبیر علمی دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران گفت: کلیه مقالات ارائه شده با حداقل دو و حداکثر سه داوری امتیازبندی شدند.

 دکتر حسین توانایی‌ با اشاره به تعداد و نیز کیفیت مقالات رسیده به دبیرخانه این کنفرانس افزود: ارزیابی مقالات بر اساس، ارزش موضوع مقاله، نوآوری،کیفیت نگارش، استوار بودن نتیجه گیری بر پایه داده های حاصل از تحقیق، اصالت تحقیق و کمیت و کیفیت کارهای انجام شده انجام پذیرفته است.

واردات بی رویه و قاچاق مهمترین مشكل صنايع نساجي و پوشاك ایران

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم به بررسی وضعیت صنایع نساجی و پوشاک کشور و ارائه گزارش عملکرد صنعت نساجی در سال گذشته و برنامه‌های سال جاری این دفتر در صنایع نساجی پرداخت.

مهندس گلناز نصراللهی با اشاره به تأثیر ویژه صنعت نساجی در اشتغال‌زایی، افزود: صنايع نساجي و پوشاك بخش عمده اي از توليدات صنعتي، اشتغال و صادرات كشورهاي درحال توسعه را داشته و اهميت ويژه اي در توسعه و استراتژي هاي توسعه اي اين كشورها دارد.

وی تصریح کرد: صنايع نساجي و پوشاك با بيش از 797 ميليارد دلار صادرات در سال 2014 شش و نیم درصد از صادرات كالاهاي صنعتي دنياو 4 و دودهم درصد کل محصولات صادراتی جهان را شامل مي گردد درشرایطی که صنايع نساجي و پوشاك ايران (با احتساب فرش دستباف) با یک و دودهم ميليارد دلار صادرات سهم 15 صدم درصدی در صادرات نساجي و پوشاك جهان را دارا مي باشد.

وی با بیان این که ارزش بازار مصرف پوشاك جهان هزار و 200 میلیارد دلار بوده و پيش بيني مي گردد در سال 2025 از مرز دو هزار میلیارد دلار بگذرد، افزود: در سال 1393 ارزش بازار مصرف پوشاک و کفش کشور در، 33 هزار میلیارد تومان برآورد و سهم پوشاک و کفش از کل هزینه ناخالص خانوار 4و شش دهم درصد بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد كل واحدهاي صنايع نساجي و پوشاك نسبت به كل صنعت را 11 درصد و تعداد كل كارگران شاغل (مستقیم)  نسبت به كل صنعت را 12 درصد عنوان کرد و گفت: ميزان كل سرمايه گذاري ريالي در کشور نسبت به کل صنعت 5 درصد می باشد.

وی افزود : براساس آخرین اطلاعات مرکز ملی آمار ایران در سال 1392 ارزش افزوده صنايع نساجي و پوشاك (كارگاه هاي صنعتي داراي 10 نفر كاركن و بيشتر) 31 هزار ميليارد ريال در مقابل 117 هزارمیلیارد ریال كل فعاليت هاي صنعتي می باشد.

نصراللهی با بیان این که رتبه ایران در صادرات نساجی و پوشاک جهان 55، در صادرات نساجی 33 و در صادرات پوشاک 87 می باشد، افزود: در سال گذشته بازارهای عمده صادراتی کالاهای صنایع نساجی و پوشاک ایران، به ترتیب کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، ایتالیا و آذربایجان به ارزش 820 میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته مبادی عمده وارداتی کالاهای صنایع نساجی و پوشاک ایران، به ترتیب از کشورهای چین، ترکیه، هند، امارات متحده عربی، کره، تایوان و ازبکستان به ارزش 846 میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واردات بی رویه و قاچاق انواع پارچه پوشاک و کفش از مناطق آزاد کشور بعنوان مهمترین مشكلات صنايع نساجي و پوشاك ایران، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، عدم امکان کسب بازارهای داخلی در زمینه نساجی و پوشاک،  هزینه بالای شبکه توزیع، کاهش حاشیه سود و توان رقابت پذیری، عدم تولید مواد اولیه متنوع  و طراحی مد و عرضه برندهای خارجی رسمی و غیر رسمی را از دیگر مشكلات صنايع نساجي و پوشاك کشور عنوان کرد.

گفتنی است: دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران به همت دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان تا نهم اردیبهشت ماه برپا می باشد.

گزارش تلویزیونی...

گزارش تصویری...

دیدگاه شما

با سلام و عرض خسته نباشید به

با سلام و عرض خسته نباشید به تمام کسانی که در برگزاری این همایش عالی سهم داشتند
به امید روزها و اتفاقات خوب برای دانشکده نساجی
در پناه حق، موفق و پیروز باشید

Total votes: 590

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.