کدخبر:1549/931017

17 دی 1393

گردهمایی جمعی از رؤسای دانشگاه های برتر وبزرگ کشوردردانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش تلویزیونی
با حضور مسئولین 10 دانشگاه بزرگ کشور:
گردهمایی جمعی از رؤسای دانشگاه های برتر وبزرگ کشوردردانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش تلویزیونی
گردهمائی جمعی از رؤسا و مسئولین دانشگاه های بزرگ و برترکشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

در روز نخست این مراسم که صبح امروز و با حضور سرپرست دانشگاه تهران، رؤسای دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی تهران، فردوسی مشهد، اصفهان، تبریز ونیز معاونین دانشگاه های صنعتی خواجه نصیر، علم و صنعت و تربیت مدرس برگزار شد، شرکت کنندگان به بحث و بررسی پیرامون مسائل مهم و مبتلابه دانشگاه های بزرگ کشور پرداختند.

در این نشست رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ضرورت های برگزاری این گردهمایی گفت: رسالت سنگین نظام آموزش عالی کشور به منظور تحقق اهداف نظام، موفقیت های آموزش عالی کشور طی دودهه گذشته و درکنار وجود چالش ها ومشکلات فراوان، نقش ویژه دانشگاه های برتر، بزرگ وباسابقه در تحقق این موفقیت ها و نیز حل چالش های پیش رو، از ضرورت های برگزاری این نشست می باشد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: استفاده از تجربیات پیرامون مسائل، مشکلات و نقاط ضعف وقوت و ایجاد شرایطی به منظور ارائه پیشنهادات وراهکارها درخصوص مشکلات و مسائل موجود به وزارت علوم ودیگر دستگاه های متولی کشور از نتایج مورد انتظار در برگزاری این گردهمایی است.

وی عدم توجه دقیق به رسالت دانشگاه ها را از جمله مشکلات موجود دانست و اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد، خلاق و کارآفرین، ایفای نقش بعنوان مغز متفکر جامعه، انجام تحقیقات بنیادین در جهت پیشگیری از آسیب ها، انجام تحقیقات کاربردی، حل مسائل جامعه وصنعت درکوتاه مدت وتبدیل ایده به محصول، از جمله این رسالت هاست که در صورت توجه به هریک و بر مبنای میزان اهمیت آن ها، از مشکلات کاسته خواهد شد.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به مشکلات پیش روی دانشگاه های کشورگفت: تنزّل جایگاه، افت کیفیت آموزشی، وجود ابهام و افت کیفی در حوزه پژوهش وفناوری، تمرکزگرایی بیش ازحد در آموزش عالی، کاهش مقدار مطلق و نیز سهم دانشگاه های بزرگ وبرترکشور از بودجه کلی آموزش عالی، مشکلات فرهنگی و نیز مشکلات مربوط به امور پشتیبانی و رفاهی از جمله آن ها می باشد.

در ادامه این نشست سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات پیش روی دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های برتر کشور گفت: توجه بیش از حد به ارتقاء کمی دانشگاه ها در حوزه های مختلف، از جمله مشکلات سال های اخیر نظام آموزش عالی کشور به شمار می رود.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی با بیان این که وزارت علوم عمده سیاست های خود را از طریق بودجه های مالی به دانشگاه ها دنبال می کند افزود: امروزه مهمترین مشکل در دانشگاه ها کمبود منابع مالی است.

وی با انتقاد از وابسته شدن دانشگاه ها به درآمد پذیرش دانشجو و شهریه بیان کرد: تصمیم های مقطعی بدون توجه به آسیب های ناشی از آن در دراز مدت و نیز تصمیماتی که در یک حوزه درست بوده اما حوزه های دیگر را تحت تأثیر قرار می داد از جمله دلایل مشکلات امروز دانشگاه ها به شمار می رود.

سرپرست دانشگاه تهران به لزوم ایجاد سیستم یکپارچه و هماهنگ در کلیه دانشگاه های کشور به منظور بررسی اثرات تصمیمات اخذ شده در یک حوزه بر روی دیگر حوزه های آموزش عالی اشاره کرد و ادامه داد: عدم وجود پیوست های فرهنگی، آموزشی و... در حوزه های مختلف از مشکلات اصلی کشور است که این معضل در دانشگاه ها نیز وجود دارد.

نیلی احمد آبادی با انتقاد از مسائلی چون به وجود آمدن بازار فروش مقاله ها، پایان نامه ها و ...، مشکلات سیستم آموزشی کشور را مهم ترین عامل بروز این مسائل دانست و تصریح کرد: ضمن قبول خدماتی که تاکنون در حوزه آموزش عالی کشور انجام شده است، معتقدیم این سیستم توانایی ارائه بازدهی بسیار بیشتری را دارد که با تصمیم گیری نظام مند و هماهنگ محقق خواهد شد.

در ادامه این گردهمایی؛ دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به لزوم بررسی تفاوت ها میان دانشگاه های بزرگ و غیربزرگ ونیز ملزومات این دانشگاه ها به منظور انجام رسالت خود گفت: معرفی سطح آموزش عالی ایران به جهان، از مهم ترین رسالت های دانشگاه های بزرگ کشور به شمار می رود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز به ملزومات اساسی در نظام آموزش عالی کشور اشاره کرد وگفت: توجه به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و نیز بازنگری در آئین نامه ها و روند حرکت دانشگاه های برتر کشور ازجمله این ملزومات قلمداد می گردد.

دکتر محمد کافی اضافه کرد: وحدت رویه در اجرای آئین نامه ها وبخش نامه ها و هماهنگی در اجرایی شدن آن ها، ایجاد سازوکار تحقیق برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان تعداد دانشجویان غالب در دانشگاه های برتر و نیز دوری از سیاست زدگی از دیگر ملزومات دانشگاه های بزرگ و برتر محسوب می شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در گردهمایی رؤسای دانشگاه های بزرگ و برتر کشور گفت: این نشست به منظور کمک به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیشبرد نظام آموزش عالی کشور تشکیل شده است.

دکتر سید احمد معتمدی افزود: دانشگاه های بزرگ و برتر، پتانسیل ها و نقاط قوت بسیار بزرگی دارند که می توانند به بخش های مختلف کشور کمک نمایند.

وی با تأکید بر خودداری از احساس و ابراز ضعف وعقب ماندگی گفت: بخش قابل توجهی از مسائل، مربوط به مشکلات درونی دانشگاه ها است که لازم است در جهت حل آن ها تلاش کرد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابراز امیدواری کرد تا ضمن بهره گیری از تجربیات دانشگاه ها در این گونه نشست ها، هماهنگی های لازم به منظور انتقال این تجربیات و نیز راهکارهای حل مشکلات به وزارت علوم فراهم گردد.

گفتنی است: گردهمایی جمعی از رؤسای دانشگاه های برتر وبزرگ کشور که با هدف بررسی مسائل مهم این دانشگاه ها و نیز ارادئه دیدگاه ها، تجربیات و راهکارها به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود، فردا به کار خود پایان خواهد داد.

گزارش تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.