کدخبر:1328/920722

22 مهر 1392

مقاومت به تنش ترافيك در چمن بومي ايران افزايش يافت
توسط محققان دانشگاه صنعتي اصفهان:
مقاومت به تنش ترافيك در چمن بومي ايران افزايش يافت
براساس تحقيقات علمي انجام شده در دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان براي اولين بار مكانيزم افزايش مقاومت و معرفي گونه چمن بومي مقاوم به تنش ترافيك با كاربرد تنظیم کننده ی ترینگزاپک اتیل مورد بررسي قرار گرفت.

دانشيار دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه اين تحقيق در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد محمد حسين شيخ محمدي ارايه شده است؛ افزود: ترافیک به معنی صدمه به چمن در اثر فشار، پارگی و له شدگی که ناشی از حرکت بازیکنان، ماشین الات و حیوانات می باشد تعریف می گردد که باعث هزينه هاي غیر قابل جبران به چمن ها و ورزشکاران میشود.

دكتر نعمت اله اعتمادي افزود: داشتن چمن های مقاوم به ترافیک و افزایش مقاومت به تنش ترافیک چمن ها یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران زمین های ورزشی و فضاي سبز می باشد.

وي با بيان اين كه، هدف از انجام اين پژوهش، بررسی مقاومت به ترافیک گونه ی بومی ایرانی با نام علفْ گندمی بیابانی و گونه ی فستوکای بلند و افزایش مقاومت این دو گونه به تنش ترافیک در دانشگاه صنعتی اصفهان بود خاطر نشان ساخت: این تحقیق طی دو سال با هزينه حدود 40 ميليون ريال توسط مهندس محمد حسین شیخ محمدی، به راهنمایی اينجانب و دکتر نیکبخت و مشاوره ی دکتر مجیدی از اعضای هيأت علمي دانشكده كشاورزي به اجرا درآمده است.

اعتمادي با بيان اين كه سرزني چمن ها خود عامل ايجاد تنش و هزينه هاي افزوده مي شود اضافه کرد: نتنظیم کننده­های رشد گیاهی  نقش­های مهمی در حفظ چمن ورزشي و فضاي سبز دارند و این مواد به منظور ممانعت از رشد، کاهش هزينه هاي کارگری برای سرزنی چمن و دیگر فعالیت ها مورد استفاده قرار مي گيرند.

وي افزود: تحقيقات تيم علمي ما مشخص كرد تنظیم کننده ی ترینگزاپک اتیل جهت بهبود مقاومت به تنش ترافیک در چمن هاي گرمسيري و سردسيري مصرف مي­گردد، ولی مکانیسم این عمل هرگز مشخص نشده بود، به همین دلیل تحقیقی جهت افزایش مقاومت گونه های فستوکا و علف گندمی به ترافیک توسط ترینگزاپک اتیل، بررسی مقاومت به ترافیک گونه ی ایرانی علف گندمی بیابانی و تعیین چگونگی مکانیسم عمل ترینگزاپک اتیل در افزایش مقاومت به ترافیک تعریف گردید.

استاد راهنماي اين پايان نامه پیرامون نتایج حاصل از این تحقیق گفت: چمن علف گندمی با كيفيت بالا و فعالیت انزیمی قابل قبول، محتوی آب نسبی بالا و نشت الکترولیت پایین در شرایط تنش ترافیک، مقاومت خوبی از خود نشان داده است و با تكميل تحقيقات در آينده مي توان اميدوار بود از اين چمن به عنوان گونه ي بومي مقاوم به پاخوري در ايران استفاده گردد.

وي افزود: از جمله نتايج اين پژوهش تأثير تنظیم کننده ترینگزاپک اتیل بر افزایش کلروفیل، محتوی آب نسبی، انزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش نشت الکترولیت و درنهايت كاهش آسيب هاي ناشي از تنش ترافیک بر روی هر دو گونه چمن مي باشد.

گفتني است : علاوه بركاهش هزينه هاي نگهداري چمن هاي مطلوب زمين هاي ورزشي و فضاهاي سبز، استفاده از اين تنظیم کننده موجب چمنی پررنگ تر و تیره تر و افزايش مقاومت به تنش هاي محيطي مانند خشكي مي شود.

از نتايج اين پايان نامه يك مقاله ISI در ژورنال معتبر كراپ ساينس (Crop science) در حال بررسي، سه مقاله علمي پژوهشي داخلي و يك مقاله در هشتمين كنگره علوم باغباني ايراني  ويك مقاله در پايگاه جهان اسلام (ISC) پذيرفته شده است.

 

تهیه خبر: رابط خبری دانشکده

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.