کدخبر:0954/940708

8 مهر 1394

فارغ التحصیلی نخستین دانشجوی دکترای مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی اصفهان
با ارائه پژوهشی پیرامون حوضه آبریز زاینده رود:
فارغ التحصیلی نخستین دانشجوی دکترای مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی اصفهان
جلسه دفاعیه نخستین رساله دکترای مهندسی عمران در گرایش منابع آب با هدف ايجاد يک مدل معتبر برنامه ريزي منابع آب در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

این رساله دکتری با عنوان " تحليل سناريوهاي برنامه‌ريزي و مديريت جامع منابع آب در حوضه آبریز زاینده رود تحت شرايط عدم قطعيت براساس معيارهاي عملکرد و شاخص پايداري فازي" توسط محمد حسین گل محمدی ارائه شد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که هدف اصلي در این رساله توسعه و تحليل سناريوهاي مديريت و برنامه ريزي جامع منابع آب تحت شرايط عدم قطعيت در آينده است، گفت: این تحقیق به بررسی وضعیت در مقياس يک حوضه آبريز با هيدروسيستم پيچيده همچون حوضه آبریز زاینده‌رود مي پردازد.

محمدحسین گل‌محمدی؛ ايجاد يک مدل معتبر برنامه ريزي منابع آب، بررسي معيارهاي مؤثر در ارزيابي پايداري منابع و مصارف در حوضه آبريز و ارائه روشي در جهت بهبود عملکرد آن‌ها، و نیز تأثير تصميمات مديريتي و برنامه ريزي در آينده نزديک را از دیگر اهداف این تحقیق عنوان کرد.

وی افزود: دلایلی همچون وجود انواع منابع آب، دخيل‌بودن سه استان اصفهان، چهارمحال و بختياري و خوزستان در منابع آب حوضه و سه استان اصفهان، چهارمحال و بختياري و یزد در مصارف آب حوضه، تولید حدود 70 درصد آب حوضه در  15 درصد از مساحت را از جمله پیچیدگی های این حوضه آبریز بیان کرد.

دانشجوی نمونه کشور در سال 1391 اضافه کرد: وجود انواع نیازهای آب اعم از شرب، صنعت، کشاورزي و محيط زيست، وجود جنبه های متعدد حقوقی آب مثل حقآبه، سهمآبه و اشتراک آب، وجود رژیم های مختلف برداشت آب اعم از برداشت از کانال های مدرن، سد زاینده رود و مادی‌ها، بسته بودن حوضه و نیز عدم تعادل بین منابع و مصارف به خصوص در ده سال اخیر، باعث شده تا حوضه آبریز زاینده‌رود به یک حوضه آبریز با هیدروسیستم پیچیده تبدیل شود.

گل محمدی با بیان این که امروزه این حوضه از نظر مراجع جهانی از جمله یونسکو به عنوان یکی از نمونه‌های ایده‌آل جهت تحقیقات برنامه‌ریزی و مدیریت جامع منابع آب شناخته می‌شود، تأکید کرد: ادامه روند کنونی حتی در آینده نزدیک باعث ناپایدارتر شدن منابع آب و تأمین نیاز آبی در این حوضه خواهد شد.

وی وابستگی زیاد پایداری منابع و مصارف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود به منابع آب سطحی برخلاف آنچه که تصور عموم است را از نتایج تحلیل وضعیت موجود این حوزه عنوان کرد و افزود: مدیریت تأمین (انتقال آب بین حوضه‌ای) و مدیریت تقاضا در راستای تأمین پایداری حوضه، مکمل یکدیگراند و اجرای هریک به تنهایی، پایداری مطلوب منابع و مصارف آب را در طول زمان تأمین نخواهد کرد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان کاهش مصرف و عدم بارگذاری‌های جدید را از جمله ملزومات مدیریت توأمان تأمین و تقاضا دانست که می تواند باعث پایداری شرایط تأمین نیاز و بهبود وضعیت پایداری آبخوان‌های حوضه شود.

گل محمدی با تأکید بر پیگیری طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده انتقال آب از جمله تونل سوم کوهرنگ و طرح بهشت‌آباد در راستای تأمین نیاز، برنامه‌ریزی جدی، مناسب و قابل اجرا برای عدم بارگذاری‌های جدید بر حوضه جهت کاهش مصرف 15 درصدی در بخش شرب، کاهش 10 درصدی در بخش صنعت و کاهش 30 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را مهمترین راهکارهای حال حاضر برای مدیریت آب در این سطح عنوان کرد.

از نخستین رساله دکترای مهندسی عمران گرایش منابع آب دانشگاه صنعتی اصفهان تاکنون سه مقاله ISI در مجلات بین‌المللی و یک مقالهISC در مجله تحقیقات منابع آب ایران منتشر شده است.

گفتنی است: محمدحسین گل‌محمدی که عناوینی چون دانشجوی نمونه کشور درسال 1391، رتبه اول دانشکده مهندسی عمران و دانشجوی نمونه گروه فنی و مهندسی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1392 را در کارنامه دارد، رساله دکتری خود را با همکاری دکتر حمیدرضا صفوی به عنوان استاد راهنما و دکتر ساموئل سندوال-سالیس از دانشگاه کالیفرنیا به عنوان استاد مشاور ارایه نمود.

دیدگاه شما

تبریک

با عرض تبریک خدمت آقای دکتر و آرزوی توفیقات روزافزون

You voted 2. Total votes: 659

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.