کدخبر:1051/930610

10 شهريور 1393

دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان چهارمین کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی
با حضور فیزیکدانانی از 12 کشور جهان:
دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان چهارمین کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی
چهارمین کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت دانشگاه کلگری کانادا، 15 الی 19 شهریورماه جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

اطلاعات کوانتومی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با رایانه‌های کوانتومی است که به گفته کارشناسان این رایانه ها که هنوز در مراحل تحقیقاتی هستند می توانند با بهره گیری از ویژگی‌های کوانتومی در جهت ذخیره اطلاعات و رفع محدودیت‌های رایانش و مخابرات کلاسیک تحولی عظیم در دنیای رایانه‌ها ایجاد نمایند.

سرپرست تیم اجرایی چهارمین کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی با اعلام خبر برگزاری این دوره از کنفرانس گفت: تیمی از دانشمندان برجسته‌ی بین‌المللی شامل 23 دانشمند از کشورهای کانادا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، بلژیک، لهستان، اسلواکی، آمریکا، استرالیا، ژاپن، هند، آرژانتین، فرانسه، اسپانیا، و اتریش به همراه پژوهشگران برجسته‌ی داخلی به‌عنوان کمیته‌ی برنامه‌ریزی، با برگزارکنندگان این کنفرانس در دانشگاه صنعتی شریف همکاری می‌ نمایند.

دکتر فرهاد شهبازی با اشاره به قرار گیری نظریه‌ی اطلاعات و رایانش کوانتومی در زمره‌ی داغ ترین موضوعات تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته دنیا تصریح کرد: امروزه با به‌کارگیری فناوری‌های مدرن، توانایی کار کردن و کنترل سیستم‌های ریز فراهم شده است.

وی تصریح کرد:مطالعات نظری و تجربی بر روی چنین سیستم‌هایی که برخلاف سیستم‌های روزمره فیزیک حاکم بر آن‌ها به جای فیزیک کلاسیک، فیزیک کوانتومی است، منجر به پیدایش و ظهور دانش جدید اطلاعات و رایانش کوانتومی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که دستاوردهای دانش اطلاعات کوانتومی هم اکنون از حوزه‌ی نظری خارج شده و کاربردهای عملی بسیاری یافته است افزود: اهمیت این فعالیت های تجربی به حدی رسیده است که جایزه‌ی نوبل فیزیک 2012 به نتایج تجربی این حوزه از دانش اختصاص یافت.

وی گروه اطلاعات کوانتومی دانشگاه صنعتی شریف را پیشتاز انجام پژوهش در این زمینه در ایران وخاورمیانه دانست و اضافه کرد: این مجموعه از سال 2001 میلادی (1381 شمسی) به پرورش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه پرداخته است.

شهبازی با بیان این که این کنفرانس مهم‌ترین رویداد بین‌المللی این رشته در ایران و تنها کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی در منطقه است گفت:با رشد گروه اطلاعات کوانتومی دانشگاه صنعتی شریف و نیاز به برقراری ارتباطات بین‌المللی، این کنفرانس دوسالانه از سال 1386 و توسط استادان اطلاعات کوانتومی این دانشگاه، از جمله استاد برجسته جناب آقای دکتر وحید کریمی پور که همواره دبیر این کنفرانس بوده اند، آغاز به کار کرد.

سرپرست تیم اجرایی چهارمین کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی اضافه کرد: دوره های اول و دوم این کنفرانس به همراه اولین مدرسه‌ی اطلاعات کوانتومی، در دانشگاه کیش، دوره‌ی سوم در دانشگاه صنعتی شریف و چهارمین دوره با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و طی روزهای 15 الی 19 شهریورماه جاری در محل این دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حضور بیش از 100 شرکت‌کننده از کشورهای ایران، نروژ، انگلیس، آلمان، ایتالیا، پاکستان، هند، برزیل، اسپانیا، دانمارک، لهستان، اتریش، و پرتقال در این دوره از کنفرانس اطلاعات کوانتومی گفت: 18 دانشمند این رشته از کشورهای مختلف جهان در این کنفرانس سخنرانی خواهند نمود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ارائه سه سخنرانی آموزشی در زمینه‌ی محاسبات کوانتومی توپولوژیک، محاسبات کوانتومی سنجش-محور، و شبیه‌سازی کوانتومی الگوریتمیک توسط سه پژوهشگر برجسته به‌ ترتیب از دانشگاه های لیدز، ایمپریال کالج، و کلگری از دیگر بخش های چهارمین کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی است.

شهبازی درپایان تصریح کرد: این کنفرانس توسط گروه اطلاعات و رایانش کوانتومی دانشکده‌ی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و گروه سیستم های پیچیده دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت بخش های مختلفی چون بنیاد آراسته، بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، قطب سیستم‌های پیچیده و فیزیک ماده چگال دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می گردد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.