کدخبر:1129/920223

23 ارديبهشت 1392

تولید کودهای ریزمغذی و ماده اصلاحی خاک با بازیافت لاستیک های فرسوده دردانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بار و با تبدیل یک تهدید به فرصتی اقتصادی:
تولید کودهای ریزمغذی و ماده اصلاحی خاک با بازیافت لاستیک های فرسوده دردانشگاه صنعتی اصفهان
برای نخستین بارپژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با تبدیل یک تهدید به فرصتی اقتصادی، موفق به تولید انواع کودهای عناصر ریز مغذی و ماده اصلاحی خاک با بهره گیری از لاستیک­های فرسوده خودروها شدند.

رئیس مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در 6 سال اخیر از طریق پایان نامه های متعدد کارشناسی ارشد و همچنین طرح های مختلف تحقیقاتی در این مرکز و با تکیه بر شیوه های نوین مبتنی برفناوری­ های زیستی و نانو، از لاستیک­ های فرسوده خودورها انواع کودهای عناصر ریز مغذی و ماده اصلاحی خاک با کیفیت بسیار بالا و کمترین ناخالصی تولید گردید.

دکتر امیرحسین خوشگفتارمنش انباشتگی لاستيك­ هاي فرسوده خودروها را یکی از معضلات زيست محيطي در اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران عنوان کرد و افزود: با توجه به توليد سالانه بيش از 250 هزار تن لاستيك در کشور و بنابر آمارهای رسمی متعلق به سال 85 ، انباشت بيش از 7 ميليون حلقه معادل تقریبی220 هزار تن لاستیک فرسوده در سال، پاكسازي محيط از این گونه ضايعات اهمیت بسزایی دارد.

وی آتش سوزی و تبعات مخرب زیست محیطی، بوجود آمدن زیستگاهی برای جانوران موذی و مشکلات متعدد در خاک، آب وهوا را از جمله تأثیرات مخرب رهاسازی لاستیک های فرسوده در محیط بیان کرد وادامه داد: این عوامل ضمن به خطر انداختن سلامت انسان ها، هزینه های بسیاری را نیز به بخش های مرتبط با سلامت ومحیط زیست تحمیل خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان عدم وجود یک متولی مشخص به منظور بازیافت این گونه ضایعات ونیز غیر اقتصادی بودن روش های کنونی بازیافت آن ها توسط برخی نهادهای ذی ربط را از دیگر مشکلات انباشتگی لاستیک های فرسوده و تبعات ناشی از این مشکل بیان کرد.

خوشگفتارمنش اضافه کرد: محققان شرکت تعاونی دانش­بنیان زیست­ فناوران آرمان واقع در مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار در دنیا وبا بهره گیری از فناوری های نوین زیستی ونانو، راهکاری مناسب به منظور بازیافت لاستیک های فرسوده خودروها وتولید انواع کودهای عناصر ریزمغذی و ماده اصلاحی خاک با کیفیت بسیار بالا و کمترین ناخالصی ابداع نموده اند.

این پژوهشگر برترکشور، قیمت بسیارمناسب، وجود همزمان چند عنصر ضروری گیاه، سازگار بودن با شرایط خاک­ های کشور،کارایی بالاتر و امنیت زیست­ محیطی بسیارمناسب را از جمله مزایای کودهای تولیدی با استفاده از لاستیک های فرسوده در مقایسه با سایر کودها و مواد اصلاحی موجود در بازار عنوان کرد.

خوشگفتارمنش با بیان این که مواد اولیه تولید این محصولات به طور کامل داخلی است تصریح کرد: با توجه به دسترسی مناسب به مواد اولیه این نوع کود ابداعی، ضمن تولید محصولی با کیفیت برتر و با هزینه بسیار پائین تر، کاهش وابستگی کشور به محصولات مشابه خارجی، دفع خطرات ومضرات ناشی از انباشت این لاستیک ها ودر نهایت تبدیل یک تهدید به فرصتی سازنده و اقتصادی محقق گردیده است.

رئیس مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در فرآیند اجرایی این طرح، تاکنون ضمن ثبت 6 اختراع در اداره ثبت اختراعات ومالکیت صنعتی و نیزانتشار 5 مقاله  ISI در مجلات معتبر بین المللی، 2 مقاله علمی-پژوهشی در مجلات داخل کشور و همچنین 9 مقاله کنفرانسی ملی و بین المللی، محصولات تولید شده با این شیوه نیز در جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف ارائه شده است.

گفتنی است: تعاونی دانش بنیان زیست ­فناوران آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان که با هدف تولید انواع کودهای شیمیایی، بیولوژیکی و نانو با استفاده از فناوری­های نوین بازیافت مواد زائد و پسماند­های شهری، صنعتی وکشاورزی تأسیس شده است هم اینک تولید صنعتی انواع کودها و عناصر ریز مغذی با بهره گیری از این شیوه نوین را در دستور کار دارد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.