کدخبر:1626/940618

18 شهريور 1394

توانمندی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان در علوم و صنایع غذایی/ سلامت و توسعه پایدار/ اهمیت شرکت‌های دانش بنیان
در سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی عنوان شد:
توانمندی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان در علوم و صنایع غذایی/ سلامت و توسعه پایدار/ اهمیت شرکت‌های دانش بنیان
صبح امروز و در آئین افتتاحیه سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی دردانشگاه صنعتی اصفهان، دبیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان به ایراد سخن پرداختند.

سلامت مهم‌ترین عامل توسعه پایدار

دبیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در آئین افتتاحیه سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این فرهنگستان عالی‌ترین مرکز علمی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

دکتر محمدرضا شمس اردکانی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه‌بندی‌های علمی بین‌المللی افزود: اگر چه ما از مطالب علمی دیگر کشورها استفاده کرده‌ایم اما دستاوردها و نوآوری‌های علمی ایران از یونان قدیم بسیار بیشتر بوده و هیچ فرهنگ و تمدنی سابقه علمی کشور ایران را ندارد.

وی افزود: تدریس کتب علمی و پزشکی ایران به عنوان مرجع درسی در تمام دانشگاه‌های جهان برای مدت بیش از پنج قرن افتخار مهمی است و دور نیست که ما دوباره به سوی آن زمان گام برداریم.

دبیر فرهنگستان علوم؛ لازمه دستیابی به این جایگاه را انجام پژوهش به منظور تولید علم در راستای نیازهای بشری دانست و تصریح کرد: پژوهش‌های ما در حال حاضر معمولاً پژوهش برای پژوهش است و نه برای رفع نیازها و پژوهش وقتی از نظر تولید به منصه ظهور درمی‌آید که احساس و ادراک نیاز برای آن وجود داشته باشد.

شمس اردکانی با تأکید بر موضوع سلامت به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه پایدار در جامعه اضافه کرد: آوردن غذای محلی به سفره‌های مردم، استفاده از نگهدارنده های طبیعی و استفاده از رنگ‌ها و سایر افزودنی های سالم در محصولات غذایی می‌تواند نقش مهمی در سلامت تغذیه مردم ایفا نماید.

لزوم ارائه توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشگاهیان در قالب شرکت‌های دانش بنیان

معاون تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آئین با اشاره به بیش از 107 سال بهره برداری از منابع زیرزمینی کشور و تغییر مسیر فعالیت های مختلف گفت: امروزه دیگر دچار پدیده نفرین منابع شده ایم و قیمت نفت نیز در آستانه 35 دلار قرار دارد.

دکتر محمود شیخ زین الدین با تأکید بر لزوم رونق صنعت در بخش غذا افزود: صنعت غذا در تمام دنیا نسبت به صنایعی همچون خودروسازی دارای ارزش افزوده کمتری است؛ اما این میزان ارزش افزوده در کشور ما نسبت به میانگین جهانی نیز پائین تر می باشد.

وی اضافه کرد:صنایع کمی راه رونق خود را از مسیر دانشگاه‌ها می‌دانند؛ بنابراین لازم است توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشگاهیان در قالب شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده تا ارزش افزوده صنایع غذایی در کشور افزایش پیدا نماید.

معاون تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان چند تجربه موفق اقتصادی در این زمینه به تشریح نوع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تولیدی، صنعتی و نوپا پرداخت.    

توانمندی‌های گسترده دانشگاه صنعتی اصفهان در علوم و صنایع غذایی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان نیز در آئین افتتاحیه سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی دسترسی همه مردم به غذا به اندازه کافی و در همه اوقات برای داشتن جسم سالم را تعریف جهانی امنیت غذایی عنوان کرد.

مهندس حسین سیستانی با اشاره به ظرفیت‌های بالای دانشگاهی کشور در زمینه علوم و صنایع غذایی، ابراز امیدواری کرد، ارتقای ایمنی و امنیت غذایی برای جامعه علمی، صنعتی، کشاورزی و عموم مردم مفید واقع شود.

وی توانمندی‌های گسترده دانشگاه صنعتی اصفهان در علوم و صنایع غذایی و جایگاه ویژه این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی را در ارتقای این علوم و صنعت بسیار مهم و مؤثر دانست و تصریح کرد: این همایش می‌تواند زمینه لازم برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و از بین بردن تهدیدها در علوم و صنایع غذایی را فراهم نماید.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان اضافه کرد: آلودگی فلزات سنگین، افزایش گرسنگان، عدم تعادل در رژیم غذایی و افزایش بیماری‌های ناشی از تغذیه نادرست، نابودی محیط زیست، آلودگی آب و هوا، خشکسالی و کمبود آب، ضایعات محصولات کشاورزی و کمبود منابع از جمله مهم‌ترین عواملی است که دستیابی به امنیت غذایی را با مشکل مواجه می نماید.

سیستانی با اشاره به آمار نگران‌کننده بیماری سرطان معده در مردان ایرانی، خواستار توجه بیشتر و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود بخشی به وضع موجود در علوم و صنایع غذایی شد.

گفتنی است: سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی به همراه نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای صنایع مرتبط از امروز به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است.

گزارش تصویری

خبر مرتبط:

دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان سومین همایش بزرگ علوم وصنایع غذایی + گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.