کدخبر:1008/940527

27 مرداد 1394

تدوین نخستین استاندارد ملی آبیاری فضای سبزکشورتوسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
با تصویب سازمان ملی استاندارد ایران:
تدوین نخستین استاندارد ملی آبیاری فضای سبزکشورتوسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
اولین استاندارد ملی آبیاری فضای سبزکشور پس از تدوین توسط محققان گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، در اجلاسیه سازمان ملی استاندارد ایران به تصویب رسید.

این استاندارد یکی از 56 دستورالعمل و استاندارد تهیه شده در طرح تحقیقاتی "تدوين استانداردها و دستورالعمل هاي اجرايي مديريت آبياري گياهان فضاي سبز شهر اصفهان" است که با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرداری اصفهان تهیه و با همکاری شهرداری تهران در اجلاسیه شماره 70 کمیته ملی استاندارد محیط زیست کشور تحت عنوان "فضای سبز – طراحی آبیاری بارانی – آیین کار" تصویب شد. 

مجری این طرح تحقیقاتی با اشاره به ضرورت تدوین این استاندارد گفت: منابع آب یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در پايداري فضاي سبز به شمار می رود و در مناطق خشک و نیمه­ خشک به دلیل محدودیت این منابع و توزیع نامناسب مکانی و زمانی آن، استفاده از سامانه ­های آبیاری کارآمد با بازدهی بالا موجب استفاده بهینه از منابع آب خواهد شد.

دکتر مهدی قیصری افزود: بازدهی مطلوب در سامانه ­های آبیاری در شرایطی ایجاد می­ گردد که مطالعه، طراحی، اجرا و بهره ­برداری این سامانه ها بر پایه اصول علمی، استفاده از تجارب اجرایی، کاربرد تجهیزات باکیفیت و شناخت محدودیت­ ها انجام گردد.

وی با اشاره به متفاوت بودن آبیاری در فضای سبز شهری با آبیاری در مزارع کشاورزی تصریح کرد: پراکندگی فضای سبز در سطح شهر، اثر خرداقلیم­ های شهری بر نیاز آبی گیاهان، ابعاد و سطح عرصه­ های فضای سبز شهری، تنوع گونه گیاهی، تنوع خاک و محدودیت­ های فیزیکی و شیمیایی آن، اثرگذاری شهروندان و محدودیت­ های محیطی در طراحی، اجرا و بهره ­برداری از جمله این تفاوت ها است.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان کلیات طرح "تدوين استانداردها و دستورالعمل­ هاي اجرايي مديريت آبياري گياهان فضاي سبز شهر اصفهان" اظهارداشت: این طرح بر پایه منابع معتبر داخلی و خارجی،آمار و اطلاعات موجود، منابع کتابخانه ­ای، استانداردهای معتبر خارجی و بومی­ سازی آن ها برای فضای سبز شهر اصفهان، طرح­ های تحقیقاتی گذشته موجود درشهرداری اصفهان، دانش محققان وتجربه کارشناسان به انجام رسیده است.

قیصری اضافه کرد: انجام آزمایش های میدانی در فضای سبز شهر اصفهان و شناسایی رایج ­ترین گونه­ های گیاهی فضای سبز شهر و نیاز آبی آن ها با توجه به شرایط اقلیمی و نوع گونه کم نیاز، نیاز متوسط و پرنیاز، از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای این طرح است.

مجری طرح تدوین نخستین استاندارد ملی آبیاری فضای سبزکشور پرداختن حداکثری به کلیه موضوعات مرتبط با آبیاری فضای سبز را از جمله ویژگی های این طرح بیان کرد و ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران ضمن استقبال از مجموعه استانداردها و دستورالعمل های تدوین شده در این طرح پژوهشی، آمادگی خود را برای ارزیابی و چاپ پنج عنوان دیگر از استانداردهای مربوط به آبیاری فضای سبز شهری ابراز نموده است.

قیصری با قدردانی از تلاش های اعضای کمیته راهبردی و مساعدت همکاران دانشگاهی این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان، ابراز امیدواری کرد که با حمایت معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه تا پایان امسال پنج استاندارد دیگر نیز به مرحله تصویب برسد.

دکتر جهانگیر عابدی کوپایی عضو کمیته راهبردی و ناظر علمی تدوین نخستین استاندارد ملی آبیاری فضای سبزکشور نیز با اشاره قرارگیری ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک و ورود کشور به دوره تنش آبی بر مبنای شاخص های بین المللی گفت: با توجه به اهمیت بهینه سازی مصرف آب در فضای سبز شهرها، این استاندارد مرجع علمی معتبری برای کارشناسان مهندسی آب فعال در این عرصه خواهد بود.

وی تصریح کرد: با پیشرفت دانش مهندسی آب وساخت تجهیزات جدید، این استاندارد بعد از سه الی پنج سال بهره برداری مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.