کدخبر:1451/911107

7 بهمن 1391

بومی سازی دانش ساخت ارگانوتریس های تنش زدا و تحریک کننده رشد گیاهان برای نخستین بار در کشور+ مستند تلوزیونی
با تلاش محققان شرکت دانش بنیان زیست فناوران آرمان :
بومی سازی دانش ساخت ارگانوتریس های تنش زدا و تحریک کننده رشد گیاهان برای نخستین بار در کشور+ مستند تلوزیونی
با رونمایی از ارگانوتریس ­های تنش­ زدا و محرک رشد گیاه درحاشیه يازدهمين نمايشگاه صنعت کشاورزی در اصفهان ضمن شکستن تحریم ها در این بخش، دانش فنی تولید این محصولات نیز از انحصار کشورهای امریکا واسپانیا خارج شد.

در این طرح که بر اساس تحقیقات مهندس سمیه قاسمی دانشجوی دکتری خاکشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری و راهنمایی دکتر امیرحسین خوشگفتارمنش عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کشاورزی و رئیس مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان به سرانجام رسیده، ضمن بومی­سازی فناوری ساخت ارگانوتریس ­های نوين تنش زدا و تحريک ­کننده رشد گیاه، روند تولید انبوه آن نیز در شرکت دانش بنیان زیست فناوران آرمان آغاز شده است.

دانشجوی مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به شرايط خاص خاک­های مناطق مرکزی ایران، وجود مقادير قابل توجه آهک، کمبود موادآلی، نرخ بالای pH و شوری و عدم جذب عناصر ريزمغذی به­ ویژه آهن و روی را از جمله دلایل کاهش عملکرد و کیفیت محصولات کشت شده در این شرایط عنوان کرد.

وی با بیان این که حدود نیمی از اراضی زیر کشت گندم آبی کشور از مقدار آهن وروی مورد نیاز برخوردار نیست تصریح کرد: نارسایی های جسمی، اختلالات يادگيری، اختلال در سيستم ايمنی بدن، کم­ خونی و ناتوانی جنسی از جمله نتایج مصرف زیاد غلات دارای کمبود عناصر کم­ مصرف به­ ویژه آهن و روی در جیره ­غذایی می­باشد.

سمیه قاسمی افزود: ارگانوتریس ­ها با افزايش همزمان غلظت عناصر کم­ مصرف و آمینو اسیدهای ضروری درگیاه، ضمن جذب سريع و بسيار مؤثر عناصر غذايی ضروری نظير آهن، روی، نیتروژن و گوگرد، نتایج مطلوبی چون افزایش حجم ریشه و اندام­ های هوایی، تسریع فعالیت هورمون­ های گیاهی، افزایش مقاومت گیاه به شرایط نامساعد محیطی، افزایش وزن و میزان قند میوه، بهبودکیفیت، رنگ و طعم میوه و در نهایت برطرف شدن کمبود عناصر غذايی ضروری وتولید محصول سالم را محقق خواهند نمود.

وی با اشاره به تسخیر بازار کودهای کشاورزی کشور توسط تولیدات شرکت­های خارجی تصریح کرد: با انجام تحقیقات منسجم مرتبط به ساخت ارگانوتریس ­های تحریک کننده رشد گیاه در مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان طی دو سال گذشته ضمن دستیابی به دانش ساخت کودهای تنش زدا و تحريک کننده رشد گیاه، روند تولید انبوه این محصولات نیز آغاز گردید.

وی به واردات صددرصدی ارگانوتریس ­های مورد نیاز کشور از محصولات تولید شده درکشورهای امریکا واسپانیا اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز بخش کشاورزی کشور به بیش از 30 هزار تن از این محصول در سال و با عنایت به تأثیرپذیری این محصولات از تحریم های خارجی، با بومی­ سازی این فناوری ارزشمند در دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن جلوگیری از خروج ارز قابل توجه، تولید این محصول نیز از انحصار این دو کشور خارج گردید.

پژوهشگر مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نتایج ارزشمند توليد مغذی­ های تنش زدا و محرک­ های رشد گیاه در این مرکز، هزينه پایین تولید و اثرهاي جانبي محدود، تولید بر مبنای شرایط و نیازهای بومی کشور، رونق صنايع داخلی مرتبط با بخش کشاورزی، بهره­ گيری از استعدادهای داخلی و ایجاد اشتغال و افزايش باروری و سوددهی کشت­ های گلخانه ­ای به ويژه سيستم­ های هيدروپونيک را از دیگر دستاوردهای مهم این طرح عنوان کرد.

وی ارائه دو مقاله در کنفرانس های بین­ المللی و پنج مقاله ISI حاصل از پایان نامه مقطع دکتری خود در این زمینه، کسب عنوان مخترع برتر در سومین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی، دریافت تأییدیه­ های علمی از بنیاد ملی نخبگان، کسب عنوان طرح برتر استان­ های اصفهان و قم و شرکت در دومین و سومین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل را از جمله افتخارات پژوهشی کسب شده در ارتباط با این طرح بیان کرد.

گفتنی است: برمبنای نتایج حاصل از تحقیقات این دانشجوی توانمند دانشگاه صنعتی اصفهان انواع کودهای تنش زدا و تحریک کننده­ های رشد گیاه در شرکت تعاونی دانش بنیان زیست فناوران آرمان واقع در مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می­ گردد.

مستند تلویزیونی...

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.