کدخبر:1359/940602

2 شهريور 1394

آغاز رویداد علمی بین المللی "مدرسه ریاضیات و کاشیکاری" دردانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش تصویری
با حضور محققانی از ایران، فرانسه، هلند ودانمارک:
آغاز رویداد علمی بین المللی "مدرسه ریاضیات و کاشیکاری" دردانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش تصویری
مراسم افتتاحیه رویداد علمی پژوهشی"مدرسه بين‌المللي ریاضیات وعلوم کامپیوتر"با هدف ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی علوم ریاضی در زمینه کاشیکاری، صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با ابراز خرسندی از برگزاری سومین مدرسه سیمپا-ایران در این دانشگاه گفت: با توجه به میراث تاریخی غنی اصفهان در زمینه کاشیکاری یقیناً این شهر یک مکان ایده آل برای برگزاری رویدادهای علمی در این حوزه است.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی ابراز امیدواری کردکه کلیه مدعوین این رویداد علمی با حضور در اماکن زیبای تاریخی اصفهان، ترکیب بی‌بدیل ریاضیات و هنر متعالی را در دل تمدن دیرینة این شهر از نزدیک مشاهده نمایند. 

وی با اشاره به افتخارات و توانمندی های دانشگاه صنعتی اصفهان در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی تصریح کرد: خوشبختانه دانشکده ریاضی این دانشگاه یکی از سه دانشکده علوم پایه است که دارای اعضای هیأت علمی سخت‌کوش و دانشجویانی مستعد بوده و از افتخارات دانشگاه به شمار می‌رود.

عضو کمیته اجرایی این رویداد علمی پژوهشی نیز گفت: مدرسه بین المللی ریاضیات و کاشیکاری تحت عنوان "جورچینی و کاشیکاری" با همکاری مرکز همکاری های بین المللی ریاضیات محض وکاربردی (CIMPA)، دانشگاه پاریس 13 و خانه رياضيات اصفهان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می گردد.

دکتر امیر هاشمی با اشاره به اهداف مرکز همکاری های بین المللی ریاضیات محض و کاربردی (CIMPA) به منظور ترویج آموزش و پژوهش در زمینه های ریاضیات بنیادی وکاربردی و نیز توسعه تحقیقات ریاضی در کشورهای در حال توسعه افزود: این مرکز که در شهر نیس فرانسه قرار دارد، در سال 1978 میلادی تأسیس و هم اینک به عنوان یک مرکز رده 2 یونسکو شناخته می شود.

وی با بیان اینکه مرکز سیمپا با سازماندهی مدارس آموزشی و پژوهشی در زمینه های مذکور در یکی از کشورهای در حال توسعه، زمینه های ارتباط علمی بیشتر  بین آن کشور وکشورهای همسایه را فراهم می نماید تصریح کرد: سیمپا برای هر مدرسه با ارائه ی بورسیه هایی، هزینه های مسافرت تعدادی از دانشجویان علاقمند از کشورهای همسایه را تأمین می کند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: هندسه گسسته (مدل سطوح گسسته)، محاسبه پذيري (محدودیت‌هایي که کاشیکاري بتواند مدل اطلاعاتي انتقال اطلاعات را ارائه دهد)، احتمال(همگرایی فرایندهای تصادفی در کاشیکاری) و ترکیبیات (شمارش تعداد روش‌هايي که مي‌توان منطقه‌اي را کاشیکاری نمود) از جمله موضوعات مورد بررسی در این رویداد علمی است.

هاشمی ادامه داد: ديناميک نمادین (برنامه‌نویسی مدارهاي سیستم‌های دینامیکی غیر دوره‌ای حداقل) و هندسه جبری مؤثر (استفاده از پایه گربنر برای بررسی قابليت کاشي‌کاري یک منطقه و یا وجود یک مشخصه از الگوهای محلی) دیگر موضوعات مربوط به "مدرسه بين‌المللي ریاضیات وعلوم کامپیوتر" دانشگاه صنعتی اصفهان است.

عضو کمیته اجرایی رویداد علمی پژوهشی"مدرسه بين‌المللي ریاضیات وعلوم کامپیوتر" ارائه سخنرانی‌های ماهواره‌ای مربوط به میراث غنی تاریخی اصفهان (و به طور کلی جهان اسلام) که در آن کاشیکاري‌ها با تقارن شبه بلوری که اغلب در ساختار معماری یافت می‌شود را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این رویداد عنوان کرد.

هاشمی تصریح کرد: در این رویداد علمی که دانشجویانی از 10 کشور از جمله ایتالیا، هلند، ژاپن، پاکستان، فیلیپین، اتیوپی، نپال، و قزاقزستان حضور دارند، پژوهشگرانی از کشورهای ایران، فرانسه، هلند و دانمارک به ارائه سخنرانی های تخصصی خواهند پرداخت.

گفتنی است: رویداد علمی "مدرسه بین المللی ریاضیات و کاشیکاری" با همکاری مرکز همکاری های بین المللی ریاضیات محض و کاربردی (CIMPA)، دانشگاه پاریس 13، خانه رياضيات اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان از امروز به مدت 12روز به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.

گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.